یکشنبه 29 مهر 1397 / 09:05|کد خبر : 3327|گروه : اقتصادي

تاثیر منفی گرانی موبایل بر ضریب نفوذ اینترنت موبایل/ ایست اینترنت خطوط تلفن های ثابت

تاثیر منفی گرانی موبایل بر ضریب نفوذ اینترنت موبایل/ ایست اینترنت خطوط تلفن های ثابت

در حال حاضر بیش از 90 میلیون موبایل در کشور وجود دارد که بیش از نیمی از آن ها هوشمند است و همین موضوع باعث افزایش ضریب نفوذ اینترنت در موبایل و کاهش مصرف اینترنت از طریق پورت های تلفن ثابت شده است، اما چندماهی است گرانی موبایل این مسئله را به چالش کشیده است.

 

به گزارش آرباباخبر، با توجه به اشباع بازار مشترکان تلفن همراه در کشور و کاهش شیب افزایشی در ضریب نفوذ آنها، در این گزارش به دلایل این تغییرات پرداخته شده است. براساس آمار سال 95 به حدود ۸۰ میلیون سیم‌کارت فعال در کشور بیش از ۵۰ میلیون گوشی تلفن همراه در ایران وجود داشته باشد که از این میزان نزدیک به ۳۰ میلیون گوشی هوشمند بوده است، این آمار به طور قطع در سال 97 افزایش یافته به طوری که گفته می شود بیش از 90 میلیون گوشی موبایل در کشور موجود است که بیش از یک سوم آن ها از اینترنت استفاده می کنند.

 

آمار مربوط به ضریب نفوذ ارتباطات همراه در یکی دو سال گذشته نشان می دهد که مشترکان اینترنت به مرز اشباع رسیده است. این حالت وقتی رخ می دهد که شیب ضریب نفوذ به سقف تقاضا نزدیک شود، اما با توجه به اینکه سال گذشته نیز ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور از صد گذشته بود، مقایسه آمار یک سال اخیر منتهی به پایان خرداد سال جاری نشان می‌دهد مجموع مشترکان تلفن همراه در کشور 8.8 درصد رشد کرده‌اند و به حدود 90.5 میلیون رسیده‌ است. هرچند پیش بینی می شود این میزان رشد درسال جاری متاثر از افزایش قیمت گوشی های هوشمند متوقف یا کاهش خواهد.

 

سیر توالی اپراتورها به ترتیب تعداد مشترکان فعال حفظ شده با این تفاوت که رایتل نسبت به مدت زمان حیات خود در حوزه ارتباطات، تنها ظرف سال گذشته توانسته حرکتی جهشی داشته باشد و با رشد 106 درصدی تعداد مشترکان خود را به بیش از سه میلیون برساند. در واقع اپراتور اول ارتباطی با رشد حدود 9 درصدی هم اکنون بیش از 59 درصد بازار ارتباطات کشور را در دست دارد اما کمترین میزان رشد مشترکان را اپراتور دوم ارتباطی با حدود چهار درصد به خود اختصاص داده است.

 

میزان پوشش ارتباطات جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی کشور در سه ماهه ابتدای سال به 82.64 درصد رسیده است، همچنین طبق آمارهای گمرک از ابتدای سال جاری تاکنون مهرماه که تعداد گوشی وارد شده از مبادی قانونی کشور به ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار دستگاه موبایل بوده که نزدیک به 600 هزار گوشی موبایل از این تعداد موبایل وارد شده هنوز به بازار عرضه نشده است.

 

اختلاف بالای قیمت اینترنت موبایل و ثابت

عضو کمیسیون اینترنت نظام صنفی ضمن اشاره به اینکه 23 میلیون خط تلفن ثابت در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر بین  7 تا 9 میلیون پورت اینترنت در کشور فعال هستند که در حالت خوشبینانه بالاترین آمار محقق شده و در سال های اخیر به دلیل افزایش ضریب نفوذ موبایل، اینترنت از طریق پورت های دیگر سیر نزولی پیدا کرده اند.

 

محمدرضا کریمی با اشاره به اینکه اینترنت ثابت قیمت پایین تری در دنیا دارد، افزود: تاکنون اینترنت خط ثابت در دنیا بسیار ارزانتر بوده است، برای نمونه در انگلیس نسبت قیمت اینترنت ثابت به موبایل 50 برابر و در ترکیه اینترنت ثابت به موبایل 20 برابر ارزانتر است، اما در ایران اختلاف چندانی بین قیمت اینترنت موبایل و ثابت وجود نداشته و در حداکثر اختلاف قیمت؛ اینترنت موبایل 2 برابر قیمت اینترنت موبایل بوده است.

 

او با تاکید بر اینکه اینترنت ثابت در ایران نه تنها رشد نیافته است، بلکه روند کاهشی نیز داشته، تصریح کرد: امسال پورت های فعال اینترنت در کشور 7 میلیون است که در سال های قبل نزدیک به 8 میلیون بود و این کاهش تعداد کاربر به این دلیل بوده که کاربران آن ها بیشتر به سمت اینترنت های موبایلی آمده اند و اینترنت های ثابت خود را تمدید نکرده اند.

 

کریمی افزود: برای توسعه ی کشور باید روی پروژه های فیبر نوری و ... سرمایه گذاری شود تا کیفیت اینترنت های ثابت بهبود یابد.

 

عضو کمیسیون اینترنت نظام صنفی با بیان اینکه قابلیت مدیریت برای تلفن های ثابت بیشتر از خطوط موبایل وجود دارد گفت: در اینترنت موبایل به دلیل متحرک بودن، تداخل فرکانسی، عدم کنترل پارازیت و ... اینترنت را سخت تر می توان مدیریت و کنترل کرد.

 

او با تاکید بر اینکه خطوط ثابت، اینترنت با سرعت 16 مگا بیت بر ثانیه دریافت می کنند، گفت: کاربران موبایل بین 50 تا 60 مگابیت بر ثانیه می توانند اینترنت استفاده کنند، البته در پایداری اینترنت تلفن های ثابت بهتر عمل می کنند، یعنی در موبایل سرعت اینترنت در نوسان است و سرعت آن تغییر می کند.

 

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 90 میلیون خط موبایل در کشور وجود دارد، تصریح کرد: با افزایش تعداد گوشی های هوشمند تعداد کاربران استفاده کننده از اینترنت افزایش یافت است، به طوری که امروز بیش از 30 میلیون دارنده خط موبایل کاربر اینترنت هستند، اما از آنجایی که موبایل در سال های گذشته قیمت پایینی داشت و امسال به شدت افزایش قیمت یافته، این مسئله روند افزایش ضریب نفوذ موبایل را کند می کند.

 

استقبال مردم از شبکه‌های اجتماعی موبایلی به حدی بوده که به مرور کار را به جایی رسانده که اگر تلفن همراه هوشمند نداشته باشید به دنبال آن از محافل دوستانه مجازی هم جدا افتاده و نه از حال و احوال کسی از دوستانتان خبر دارید و نه از اخبار و مسائل روز. برنامه‌های کاربردی مانند اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین هم به نوبه خود در این سیر نقش داشته‌اند.

 

در واقع رشد چشمگیر استفاده کاربران تلفن همراه از موبایل‌های هوشمند علل متفاوتی دارد که یکی از تاثیرگذارترین آنها سرعت اینترنت است. در کشور ما با اینکه هنوز هم پهنای باند مطلوبی در اختیار کاربران نیست ولی از هنگام شکستن انحصار نسل سوم موبایل، وضعیت روی آوردن کاربران به استفاده از اینترنت همراه تغییر جالب توجهی کرد.

 

موضوع دیگری که در این بین می‌تواند نقش تعیین‌کننده در استفاده از اینترنت همراه داشته باشد، قیمت گوشی است که به تازگی افزایش قابل توجهی داشته برخی از مردم توان خرید گوشی هوشمند را ندارد. در حال حاضر مصرف‌کننده‌های تلفن همراه دو دسته هستند؛ کاربرانی که که از تلفن همراه استفاده‌ای بالایی ندارند. دسته دوم افرادی ‌هستند که نیازشان فراتر از ارتباط کلامی و متنی صرف بوده و به گوشی به چشم یک رایانه همراه نگاه می‌کنند، این دسته از کاربران تعدادشان بیشتر از دسته اول است. برخی هم که امکان و توانایی استفاده از گوشی هوشمند را ندارند به دنبال تکنولوژی روز و استفاده از امکانات جدید هستند. درواقع هرچه رو به جلو می‌رویم افرادی را می‌بینیم که در گذشته توانمندی استفاده از گوشی هوشمند را نداشتند ولی حالا تا حدی هرچند کم از امکانات گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و این روند در حال افزایش است.

 

همراه اول تعداد کل تلفن‌های همراه در این اپراتور را 64 میلیون نفر اعلام کرده است که از این میان حدود 47 میلیون نفر را دارای تلفن همراه هوشمند دانسته است. در نهایت هم تعداد تلفن‌های همراه هوشمند فعال در این اپراتور را 20 میلیون نفر اعلام کرده است. اپراتور دوم هم چندی پیش اعلام کرده بود که 5/ 12 میلیون مشترک از شبکه 3G  ایرانسل در کشور استفاده می‌کنند و 14 میلیون کاربر خدمات پهن‌ای باند دارند. اپراتور سوم موبایل نیز تعداد مشترکانش به عدد چهار میلیون و 300 هزار مشترک رسیده است. با توجه به اینکه اغلب مشترکان رایتل از دیتا استفاده می‌کنند و به‌طور کلی رایتل از زمان ظهور، به علت داشتن اینترنت 3G کاربرانی را به سمت خود جذب کرد که از اینترنت استفاده می‌کردند، می‌توان تخمین زد که درصد جالب توجهی از این میزان از دستگاه هوشمند استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/موج



برچسب ها :

موبایلاینترنتگوشی هوشمنداپراتورها

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی