دوشنبه 30 مهر 1397 / 11:24|کد خبر : 3332|گروه : اقتصادي

عصیان گری نرخ ارز در بازار بانه

عصیان گری نرخ ارز در بازار بانه

با شدت گرفتن نوسانات در بازار ارز، گلایه فعالان اقتصادی در شهر بانه بیشتر از پیش شده ، چون دورنمای بازار و ادامه کسب‌ و کار برایشان دشوار شده است؛ به گونه ای که افزایش نرخ ارز فاقد منطق اقتصادی است و قیمت‌ها در بازار، خود را با دلار تطبیق می دهند و تا زمانی که قیمت دلار بالا برود اجناس نیز متناسب با آن گران‌تر خواهد شد و رکود همچنان بر بازار بانه به سرعت در حال جولان دادن است.

 

به گزارش آرباباخبر ، اوضاع بازار ارز در بانه همچون دومینویی شده که اگر جلویش گرفته نشود، پیش خواهد رفت و بقیه را نیز می‌اندازد. به گونه‌ای که اکنون بازار بانه در کما رفته و کسب و کار نیز با ادامه این روند به ‌دلیل نبود فروش  و رکود بی سابقه، بزودی  این بازار به کما خواهد رفت.

 

بحث فقط به اینجا ختم نخواهد شد به گفته فعالان اقتصادی در بازار بانه اگر مشکلات اقتصادی بوجود آمده  ناشی از ارز و تاثیر بسزای آن بر بازار و اشتغال در بانه فراموش شود قطعا اقتصاد و اشتغال کل غرب کشور و حتی سایر استانها فراموش و نادیده گرفته خواهد شد.

 

بازار بانه در دهه هشتاد رشد قابل توجهی داشت و بیشتر مردم در این شهر به این حرفه روی آوردن و همچنان که مشعلوم و مبرهم است بازار بانه بیشتر دارای کالای خارجی و واردات از کشورهای هدف (چین،امارات،ترکیه،عراق،تایلندو...) است و قعطعا رابطه تنگاتنگی با ارز خصوصا دلار چون ارز بین المللی برای اکثر کشورهاست و بیشتر کشورهای جهان مبنای معاملاتشان با دلار است.

 

با این بررسی به  سادگی قابل فهم است که قیمت ارز می تواند چه تاثیری می تواند بر بازار بانه که وابستگی شدیدی به دلار یا دیگر ارزهای خارجی دارد، بگذارد  و هرگونه افزایش بر نحوه فعالیت کسبه این شهرستان به منزله یه زلزله و یک تکانه بیسار خطرناک است.

 

برای بررسی بیشتر و آگاهی از وضعیت کسبه این شهرستان و تاثیر بر فعالیت های آنها راهی بازار شده و مصاحبه ای با تنی چند از مالکان پاساژها و خود کسبه و بازاریان کردیم و در ابتدا پای صحبت های فاتح حقیانی سهامدار(20%) مجتمع بزرگ پاسارگاد نشستیم. وی گفت: من از سال 1370 به عنوان یک فعال اقتصادی در این عرصه مشغول و تا چند سال پیش همچنان در بازار بانه حضوری فعال داشتم و با نوسان اولیه ارز و به تبع بالا رفتن قیمت اجناس و کرایه مغازه در بانه و کم شدن مسافر به این فکر افتادم که بازار را رها کرده و به فکر سرمایه گذاری و فعالیت در این بخش افتادم.

 

 

وی افزود: در حال حاضر و به علت تحریم های ناجوانمردانه و به دور از انسانیت متاسفانه بیشتر مردم ایران در شرایط بد اقتصادی به سر میبرند و این تاثیر بر مردم و کسبه شهر بانه چند برابر بوده چون بیشتر اشتغال  و ارتزاق مردم قبل از این گرانی ارز فعالیت در  بازار و امورات و فعالیت های  وابسه به آن بود .

 

حقیانی اذعان کرد: بالا رفتن قیمت ارز تاثیر 100% بر بازار بانه داشته به طوری که بازار بانه را بی سوی فلج شدن و نابودی کامل پیش برده است و این بسیار خطرناک است چون وقتی در یک منطقه اشتغال و ارتزاق مردم فراهم باشد دیگر جایی برای بزهکاری و اغتشاش و نا آرامی و بروز دیگر مسائل اجتماعی وجود نخواهد داشت .

 

وی یادآور شد: از زمانی که این بازار در شهر بانه شکل گرفته به نوعی کل منطقه غرب را تحت تاثیر قرار داده و به این صورت که شهر بانه و بازاریان آن برای کل غرب کشور نان آور بوده و متاسفانه با رکود اقتصادی جدید و تحریم و بالا رفتن نرخ ارز این رشته اتصال قطع و چه تعداد نان آور خانه از کار بی کار نشد و خدا می داند الان برای سیر کردن خانواده اش  به چه کاری مشغول هستند.

 

وی با بیان یک مثال در مورد بالا رفتن ارز گفت: برای نمونه در کشور چین سالیانه دو بار نمایشگاه بین المللی برای کلیه اصناف فعال در این کشور برگزار می گردد و هر سال مملو از تجار و کسبه ایرانی علی الخصوص کسبه و بازاریان بانه ای بود ولی امسال با بالا رفتن بی حساب و کتاب ارز و به تبع آن افت شدید پول ملی در این بازار به ندرت می توانستید یک ایرانی را پیدا کنید.  خوب این نتیجه ای است که ارز و بالا رفتن بی رویه آن بر بازار گذاشته است.

 

حقیانی با اشاره به بالا رفتن هزینه مسافرت و بلیت هواپیما و ویزا بر اثر افزایش نرخ ارز گفت : قبل از این افزایش یک کسبه برای رفت به چین و انجام خرید با بلیت و ویزا و خرجی نهایتا با ارز آزاد 8 میلیون تومان خرج داشت ولی در حال حاضر با اختصاص ارز نیما هزینه یک سفر و اقامت چند روزه برای خرید تا 15 میلیون برآورد می شود و این فقط خرج راه است وقتی  اجناس را خریداری می کنید با ارز آزاد ان موقع به عمق فاجعه پی خواهید برد برای نمونه یک جارو برقی فلیپس بهترین مدلش قبلا نهصد هزار بود ولی الان همون جارو برقی دومیلیون و نهصد هزار شده است.

 

وی در ادامه گفت: بخش زیادی از مردم کشور ما حقوق بگیر هستند و به نوعی از دولت حقوق دریافت میکنند و با بالا رفتن نرخ ارز و به تبع آن اوج گرفتن قیمت کالاها و ثابت ماندن حقوق این قشر از جامعه خو باعث پایین آمدن قدرت خرید آنها شده و دیگر فقط برای خرجی و نیازهای ضروری می توانند هزینه کنند و پولی برای آمدن به مسافرت و خرید نمی ماند.

 

وی در رابطه با استفاده چند کشور از ارز ملی در معاملاتشان گفت : فرق زیادی ندارد چون ارز آنها هم بر اساس دلار ارزیابی و محاسبه می گردد الان درهم امارات و دینار عراق و یوان چین به همین منوال قیمت گذاری و ارزششان از پول ما بالاتر رفته است.

 

حقیانی در مورد تاثیر ارز بر مجتمعهای تجاری هم گفت و ادامه داد : بیشتر کسبه در مغازه های مجتمع تجاری پاسارگاد اعلام کرده اند کهبه دلیل نبود معاملات و زیان ده بودن بازار قصد تخلیه مغازه ها را دارند و تاکنون 20% مغازه ها خالی و برآورد می شود در این شش ماهه دوم سال بالغ بر 50% از مغازه های این مجتمع تخلیه گردد.

 

وی در آخر گریزی به بسته شدن مرز سیرانبند و مشکلات آن زد و گفت از امسال فقط در یک برهه زمانی کوتاه مقدار بسیار ناچیزی جنس وارد کشور شد و نفع آن را هم عراقی ها بردند و اجناس بازاریان با نهای پشت درهای بسته گمرک ماند و متاسفاه در مرز سیرانیند در حال حاضر فقط صادرات در جریان است نه واردات و این خود باعث تخریب بازار این شهرستان می شود. البته با رسمی شدن واردات کالا از این گمرک زیاد نتایج مثبتی حاصل نمی شود چون قیمت ارز همچنان رو به جلو و مخرب است و اجازه کاهش قیمت ها را نمی دهد .

 

البته وی ابراز امیدواری کرد که اگر دولت همت کند و بتواند دلار را در هفت یا هشت هزار تومان ثابت نگه دارد قطعا گشایشهایی در بدنه اقتصاد مملکت ایجاد خواهد کرد. حقیانی البته گلایه ای هم از صادرات داشت که به نوبه خود در بالا رفتن قیمت اجناس در ایران موثر بوده و گفت : درست است صادرات ارز آور است ولی به چه قیمتی ، بالارفتن قیمت های اجناس داخلی تا چندین برابر و ناتوانی مردم در خرید آنها و بلعکس پرداخت کردن کمترین پول در کشورهای همسایه برای اجناس تولدی داخل ایران.

 

در ادامه گزارش به سراغ یکی از موفق ترین کسبه این شهر رفتیم متاسفانه ارز در کار این کسبه فعال هم تاثیر چشمگیری داشته است.

 

 

جلال رستمی در صنف لوازم خانگی بوش فعالیت داد و وی هم از این بالا رفتن نرخ ارز گلایه منده و گفت: بالا رفتن نرخ ارز به صورت مستقیم و غیره مستقیم بر کل کشور نتنها اقتصاد بر کلیه امورات زندگی فرد فرد ما موثر است . چون متاسفانه اقتصاد ایران بر پایه دلار و وابستگی آن بنا نهاده شده است و به تبع بازار بانه هم تاثیر مستقم و تنگاتنگی با این ارز دردسر ساز دارد.

 

رستمی گفت: این رکود در ایران و بالاخص در بانه بی سابقه بوده و اگ به همین منوال ادامه یابد قعطعا شاهد موج بیکاری عظیمی چه در بانه و چه شهرهای وابسته به بازار بانه  خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: دولت باید قدر چنین منطقی را بداند چرا که با فعالیت بانه  و چرخیدن چرخ بازار بانه کل منطقه به حرکت درآمده بود و اشتغال زیادی را ایجاد و نان را سر سفره خیلی از خانواده ها برده بود ولی متاسفانه به جای تقویت این چنین مکانهایی دروازه های مرزی را به روی واردات اجناس آنها می بندند و باعث افت شدید بازار و بیکاری و فقر در چنین شهرهایی که وابستگی شدیدی به مرز دارند ، خواهد شد.

 

وی با اشاره به انفجار قیمت ارز گفت : با این نرخ ارز چه از مرز رسمی و چه از قاچاق اصلا صرفه اقتصادی ندارد جنس وارد بازار بانه شود چون قیمت به گونه ای است که کشش آن در بازار برابر با هیچ است و وقتی مردم قدر ت خرید کالا با این قیمت را ندارند پس منطق اقتصادی ایجاب می کند که هیچ جنسی به این دلار وارد بازار نگردد برای نمونه هم قیمت یه مدل یخچال بوش را مثال زد و قیمت اولیه آن 9 میلیون بوده با نرخ ارز جهش یافته حال حاضر به بالای 25 میلیون رسیده و این یعنی مردم توانایی خرید ندارند و جنس دست فروشنده همچنان می ماند و بازار و معامله ای نیست.

 

رستمی در آخر گفت: لازم به یادآوری است که چنانچه روند افزایشی قیمت‌ ارز در بازار کنترل نشود و تا زمانی که مسئولان وعده عملیاتی و علمی ندهند و راهکار منطقی در نظر گرفته نشود، اوضاع به همین شیوه پیش خواهد رفت و متوقف نمی‌شود واین به ضرر کل کشور واین خود باعث بوجود آمدن رکودی شدید و موج بیکاری بی سابقه ای در ایران خواهد شد.

 

برای درک بیشتر مساله و تاثیر بالا رفتن ارز بر مسافران و خریدارن در شهر بانه با یکی از خریداران که نخواست تصویرش پخش شود مصاحبه کردیم. وی گفت: من دکتر هستم و در تبریز مشغول به کارم قطعا من دلم به حال خودم نمی سوزد در وهله اول دلم برای جوانی که تازه ازدواج کرده و یا می خواهد تشکیل زندگی دهد می سوزد اون بنده خدا چطور می خواهد با این وضعیت کنار بیاید و از پس مخارج سنگین زندگی در این برهه اقتصادی به سلامت عبور کند.

 

 نصیری گفت: من پزشکم و قطعا شرایطم نسبت به خیلی ها بهتر است. متاسفانه جهش ارز و بالارفت قیمت ما رو هم شگفت زده کرده و قدرت خرید ما هم بشدت پایین آمده به طوری که مثلا یک هفته کار میکردم یک یخچال ساید می خریدم الان باید بیست روز کار کنم تا بتونم همون یخچال رو بخرم پس این یعنی کاهش شدید قدرت خرید دوم اینکه دیگر هزینه سفر هم گران تمام می شود همه میدونند که با بالارفتن قیمت ارز نرخ قطعات یدکی اتومبیل هم سر به فلک کشید و هیچ مسئول و یا ناظری نیست بگه چرا مگه دلار چقدر گران شده که این قطعه فروش ها دارند جنسی رو چندین برابر قیمت ارز می فروشند و این یکی از دلایل گران شدن هزینه سفر هست که واقعا با این وضعیت اصلا صرف نداره برای خرید کسی اقدام به مسافرت کند هزینه خورد و خوراک و اقامتگاه و ... که همه مستقیما از وضعیت ارز تبعیت می کنند خود بر این معضل افزوده است.

 

در ادامه با چند نفر دیگر هم مصاحبه کردیم و همه تاثیر مستقیم ارز بر بازار نه تنها بانه بلکه بر کل ایران اشاره کردند و گفتند: اگر دولت توانسته تا هفت سال قیمت ارز را ثابت نگه دارد، چطور اکنون قادر به ثبیت نرخ‌ها نیست . همه اینها نشان از آن دارد که دولت تثبیت نمی‌خواهد و یا تیم اقتصادی دولت نمی خواهند ارز به ثبات برسد و تلاطم بازار ارز مستقیما به بدنه شغل ما صدمه وارد می‌کند و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود .

 

این شاغلان در بازار بانه همگی نگرانی شدید از تاثیر ارز و تبعات ناشی از آن بر بازار را داشتند و گفتند :  اجناسی که در حال حاضر در بازار وجود دارد پیش از گرانی‌های نرخ ارز خریداری شده است. اما در صورتی که خریدهای جدیدی با نرخ ارز کنونی انجام بگیرد، قطعا شاهد افزایش بی سابقه و دور از انتظار قیمت‌ها خواهیم بود .البته این افزایش در حال حاضر تاثیر شدید خود را گذاشته و می توانید آن را در خلوتی بی سابقه بازارها و مجتمع های تجاری و نبود مسافر و خریدارمشاهده کرد و برای مستند کردن آن این مهم را با لنز دوبین به تصویر کشیدم .

 

 

در ارتباط با ورود کالا که بیشتر کسبه گلایه شدیدی از عدم واردات اجناس خود و ماندن در پشت درهای گمرک سری به گمرک شهرستان زدیم و به دلیل انتقال کلیه کارکنان به  مرز سیرانبد به صورت مستقیم قادر به مصاحبه نبودیم و ناچارا تماس تلفنی برقرار کردیم و از وضعیت صادرات و واردات پرسیدیم؛ شخص جواب دهنده با اظهار اینکه حراست اجازه هیچ گونه  گفتگویی را با رسانه ها و شاغلین فضای مجازی را نداده است، فقط به این نکته اشاره کرد که خیلی وقت که واردات نداریم  و در حال حاضر صادرات به قوت خود تمام و کمال ادامه دارد.

 

 

در این راستا فرماندار بانه به خبرنگار ما گفت: بر اساس هماهنگی ها و موافقت هایی که امروز در وزارت کشور به عمل آمد، ساز و کارهای انجام مبادلات مرزی پیله وری از مرزهای کردستان از جمله بازارچه مرزی سیرانبند پر رونق تر از گذشته از سر گرفته خواهد شد.

 

 


فلاحی تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد در آینده نزدیک افراد جامانده و همچنین کارت های الکترونیک غیر فعال سرپرستان خانوار های ساکن در شعاع 20 کیلومتری مرز با تمهیدات ویژه ای مشمول اجرای این طرح شود و به موازات آن واردات بیش از 130 قلم کالا از بازارچه سیرانبند بانه به زودی از سر گرفته شود.

 

فرماندار شهرستان بانه ابراز امیدواری کرد: با توجه به وقفه ای که امسال در راستای طرح ساماندهی مبادلات مرزی در شهرستان های مرزی کشور از جمله بانه به وجود آمد، در سایه فرصت به وجود آمده، رونق و گسترش بیشتر مبادلات قانونمند از طریق پیله وری و شکوفایی بازار و کسب و کار در این شهرستان مرزی فراهم شود؛ به ویژه آنکه همزمان با این طرح ها، دولت با مشارکت سرمایه گذاران در زمینه توسعه کشاورزی، صنعت و گردشگری نیز اقدامات و طرح های مهم و ارزشمندی را تدارک دیده است.

 

البته امیدواریم با این خبر فرماندار بانه شاهد حرکت و پویایی بیشتری در بازار بانه باشیم و از ورشکستگی قریب الوقع اکثر بازاریان بانه جلوگیری به عمل آید.

 

در پایان این گزارش نکات زیر مشهود است:

 

نتنها بازار بانه بلکه بازار کل ایران متاسفانه وابسته به قیمت ارز است.

تنها با اجازه واردات اجناس از مرز سیرانبند بانه مشکل گرانی اجناس حل نمی شود.

دولت اهتمام جدی  و قابل لمسی برای ثبیت نرخ ارز ندارد و برنامه هایش مقطعی و موقتی است.

اقتصاد و ارتزاق مردم شهر بانه شدیدا وابسته به این بازاراست و قطعا باید چاره اندیشی جدی صورت گیرد.

در صورتی که  اشتغال باشد امنیت و آبادانی هست پس با کمک به تصویب مناطق آزاد می توان کمک شایانی به اشتغال این مناطق کرد.

در بازار بانه به دلیل نوسانات ارز هیچ یک از کسبه نمی توانند معامله ای انجام دهند

در بانه با رکود بازار اگر بازاریان نقدینگی داشته باشد به سمت خرید ارز و طلا هدایت میشوند و این خود از مسببین التهاب نرخ ارز است و این مساله کاملا مشهود است از تجمع مردم در بازار معروف به دلار فروشان بانه.

دولت با بالا بردن حقوق کارمندان و حقوق بگیران متناسب با تورم حاصل شده از نرخ ارز می تواند تا حدودی رونقی به بازار و کسب و کار بدهد.  

برای جلوگیری از موج بیکاری حاصل شده از بالارفتن قیمت ارز و اجناس دولت باید برنامه های اورژانسی و محسوسی در این رابطه ارائه دهد تا سطح رضایتمندی مردم را به دست بیاورد.

موقعیت استراتیژیک و مهم شهر بانه ایجاب می کند که دولت و مسئولین هرچه سریعتر نسبت به تثبت نرخ ارز و رونق دادن به  بازار بانه و جلوگیری از ورود دشمنان  و سوء استفاده  از کسبه و بازار اقدام جدی به عمل آورند.

برای رونق دادن به بازار بانه وعده های زیادی ار طرف مسئولین داده شده است و متاسفانه بیشتر آنها عملی نشده است و این خود به اعتماد عمومی مردن نسبت به این وعده ها لطمه زده است.

 

تصاویر از خلوتی بازار بانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

بانهبازارارزرکودبیکاریمرزتحریم

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی