سه شنبه 1 آبان 1397 / 15:27|کد خبر : 3337|گروه : اجتماعي

بارندگی های کردستان 68 درصد افزایش یافت

بارندگی های کردستان 68 درصد افزایش یافت

رحیم صدیقی روز سه شنبه اظهار داشت: در ماه اول سال زراعی جاری (مهر ماه) به صورت میانگین حدود 17.5 میلی متر بارندگی در کردستان روی داده که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت خود از رشد 86 درصد برخوردار است.

 

به گزارش آرباباخبر ،مدیرکل هواشناسی کردستان با تاکید بر افزایش بارش  افزود: پیش بینی های فصلی حاکی از بالاتر بودن بارش های پاییزی نسبت به میانگین دراز مدت است است که افزایش 86 درصدی میزان بارندگی ها در مهر ماه نویدی بر صحت این پیش بینی ها است.


مدیرکل هواشناسی کردستان یادآور شد: در این مدت شهرستان های بانه، سنندج و کامیاران با حدود 100 درصد رشد بیشترین میزان افزایش و زرینه با 36 درصد نیز کمترین میزان رشد بارندگی ها را دارد.


صدیقی تاکید کرد: در ماه اول سال زراعی جاری میزان بارندگی ها در شهرستان قروه حدود 10 درصد نسبت به میانگین بلند مدت خود کاهش بارندگی داشته است.


وی گفت: با توجه به پیش بینی ها و نقشه های بارش مرکز ملی اقلیم شناسی مشهد و مرکز اروپایی پیش بینی وضع هوا، با رجوع به نقشه ها مشاهده می شود که در ماه های اکتبر تا دسامبر 2018، برای کردستان بارش ها در بازه زمانی 10 مهر تا 10 دی ماه 97 درحد نرمال و بیشتر از نرمال برآورد شده است.


صدیقی اضافه کرد: در پیش بینی های 15 روزه از 29 مهر تا 14 آبان نیز طبق برآورد نقشه های هواشناسی بارش های مناسبی پیش بینی شده بطوریکه در هفته اول یعنی از 29 مهر تا 6 آبان بین 20 تا 50 میلی متر بارش برای کردستان به ویژه مناطق جنوبی و جنوب غربی استان دور از انتظار نیست.


وی با بیان اینکه چشم اندازهای دوهفتگی بارش ها بویژه در هفته دوم تغییر می کند، اظهار داشت: طبق این پیش بینی ها از هفتم تا چهاردهم آبان ماه نیز حدود 10 تا 15 میلی متر بارش برای استان برآورد شده است.


گفتنی است که استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود. 


میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است. 


در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت. 


سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ایرنا



برچسب ها :

کردستانبارشبارانافزایش

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی