دوشنبه 7 آبان 1397 / 08:35|کد خبر : 3361|گروه : اجتماعي

غربالگری شنوایی کودکان در کُردستان

غربالگری شنوایی کودکان در کُردستان

امسال برای نخستین بار کودکان سه تا پنج سال زیر پوشش مهد‌های کودک شهری و روستایی غربالگری شنوایی می‌شوند.

 

به گزارش آرباباخبر ، معاون پیشگیری بهزیستی کُردستان گفت: طرح غربالگری شنوایی گذشته تنها برای نوزادان اجباری بود، امّا امسال این طرح گسترده‌تر شده و کودکان سه تا پنج سال نیز زیر پوشش اجرای آن قرار می‌گیرند.


باقر کرمی با بیان اینکه غربالگری شنوایی این کودکان، پارسال به صورت آزمایشی در مرکز استان انجام شد، افزود: این طرح امسال در کل استان اجرا می‌شود و کُردستان جزو ۱۰ استان کشور است که طرح را به تمام شهرستان‌ها تعمیم داده است.


معاون پیشگیری بهزیستی کُردستان، تعیین وضعیت شنوایی، معلولیت یا اثرات تخریبی ناشی از افت شنوایی و شکل افت شنوایی در گوش‌ها را از جمله اهداف اجرای این طرح اعلام کرد و یادآور شد: هزینه اجرای این طرح در استان برای هر کودک ۱۰۰ هزار ریال است.


وی با بیان اینکه اجرای این طرح برای کودکان بی بضاعت به صورت رایگان انجام می‌شود، تأکید کرد: بهزیستی استان کُردستان در سال‌های اخیر بالاترین پوشش را در طرح غربالگری شنوایی نوزادان داشته و امید می‌رود در میان کودکان نیز این روند ادامه یابد.


کرمی با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال غربالگری شنوایی نوزادان به پوشش ۱۰۰ درصدی رسیده است، گفت: سال گذشته ۲۸ هزار و ۶۱۲ نوزاد شیرخوار زیر پوشش طرح قرار گرفتند که ۵۳ نفر از این تعداد مشکل شنوایی داشتند.


وی اضافه کرد: سال گذشته هشت نفر از کودکان شناسایی شده در طرح غربالگری شنوایی با انجام عمل جراحی کاشت حلزون با هزینه حدود ۴۰۰ میلیون ریالی برای هر نفر از ناشنوایی مطلق آن‌ها پیشگیری شد.


در حال حاضر ۱۱۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان کُردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیّت استان است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ صداوسیما کردستان



برچسب ها :

شنوایی سنجیکردستانکودکغربالگریخبرگزاری صداوسیما

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی