پنجشنبه 17 آبان 1397 / 16:53|کد خبر : 3409|گروه : اقتصادي

کولبرانی که از دل خاک روزی می خورند

کولبرانی که از دل خاک روزی می خورند

تا چند وقت پیش مشغول کولبری در مرز بودند و نان شان را با خون دل بدست می آوردند، اما این روزها دیگر چشم به مرز ندارند و تولید کننده در بخش کشاورزی شده و زراعت می کنند.

 

به گزارش آرباباخبر، راهشان سخت و پر مشقت بود و پر از خطر، حادثه از دست دادن جان و یا قطع عضو همواره تهدیدشان می کرد، از سویی دلخوش به کاری نبودند که سد راه توسعه اقتصادی آب و خاک شان باشد.

کولبران سهم اندکی از در آمد کولبری در مرزها داشتند و سود اصلی نصیب تاجرانی می شد که کیلومترها دورتر از مرز، یا یک تلفن سفارش می دادند و در مناطق مرکزی حاصل کولبران را به چند برابر قیمت می فروختند.


کم کم به جای آنسوی مرز، دل به خاک بستند، اگر چه دور تا دورشان را کوه احاطه کرده و زمین مسطح کم داشتند اما قدر وجب به وجب آن را دانستند و حالا کشاورزانی شده اند که در اراضی پایین دست سد عباس آباد بانه، سیب زمینی کشت و برداشت می کنند تا آن را به آن سوی مرز صادر کنند و یا سهمی بزرگ در تامین مایحتاج سفره هموطنان خود داشته باشند برای آبیاری هم آب کم ندارند، هم آسمان همراه آنهاست و هم سدهای پر آب منطقه.


کاک هیوا از جمله کسانی است که پیشتر در حوزه واردات و صادرات از کشور چین فعالیت می کرد و اینک سرمایه خود را به حوزه کشاورزی انتقال داده و زمین های کشاورزی خود را زیر کشت سیب زمینی برده است.


او برای چندین نفر دیگر هم شغل ایجاد کرده اگر چه فصلی است اما خطر جانی ندارد و کسی قطع عضو نمی شود.


او می داند مرز فرصتی است که می توان از آن برای صادرات بهره گرفت نه قاچاق.

** اولین کشت در 80 هکتار


رئیس جهاد کشاورزی بانه از پایان برداشت سیب زمینی از اراضی پایین دست سد عباس آباد بانه خبر داد و گفت: برای اولین بار در بانه 80 هکتار از این اراضی توسط یک بهره بردار زیر کشت سیب زمینی رفت و از هر یک هکتار بطور میانگین 40 تن برداشت شده است.


کریم شریفی با اشاره به کیفیت بالای محصول تولیدی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی، نوع خاک، استفاده از بذر اصلاح شده، مکانیزه بودن داشت، کاشت و برداشت و نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی از عوامل موثر در تولید این محصول است.


وی اضافه کرد: برای 10 نفر به طور ثابت در مدت پنج ماه و برای 150 تا 200 نفر هم در یک ماه آخر و هنگام برداشت محصول شغل ایجاد کرده ایم.


شریفی یادآور شد: بهره بردار در نظر دارد برای دوره بعدی، زمین های زیر کشت و میزان اشتغالزایی را به دو برابر افزایش دهد.


رئیس اداره جهاد کشاورزی بانه همچنین از پرداخت 85 درصد تسهیلات بدون بازگشت برای تجهیز این زمین ها به سیستم آبیاری تحت فشار خبر داد و گفت: تا یک سال آینده 227 هکتار از اراضی پایین دست، سد تازه افتتاح شده عباس آباد با 40 میلیارد ریال اعتبار به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز می شوند.

** به مرز اعتماد کنیم
امسال مرزداران با اعتقاد به کسب و کاری به غیر از کولبری، توانسته اند بستر رشد و توسعه را هم برای خود و هم برای دیگر مرزنشینان در شهرستان های مرزی از جمله بانه فراهم کنند.


آنها می خواهند به سرمایه گذاران بومی و غیر بومی بگویند که مرز بزرگترین فرصتی است که می تواند در مدت کوتاهی، سرمایه شما را چند برابر کند اگر به آن اعتماد کنید.


دولت هم برای سرمایه گذاران فرض قرمز پهن کرده و مسئولان کردستان آماده هستند تا با جان و دل از هر سرمایه کوچک و بزرگی در این استان استقبال کنند.


از سویی، چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه‌ فکر، علم، معنویت و زندگی بسوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم‌قرن آینده است. 


این الگو، رسالت، میثاق مشترک مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت است و با ایمان استوار و عزم راسخ و تلاش عظیم و مدبرانه مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران اجرا خواهد شد.


و حالا مرزداران کردستانی پیشتاز شده اند تا با عزمی راسخ گام های اول تحقق این الگو را محکم بردارند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام /ایرنا

 



برچسب ها :

کولبربانهکشاورزیسیب زمینیمرزجهادپیشرفت

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی