پنجشنبه 1 آذر 1397 / 07:07|کد خبر : 3460|گروه : اجتماعي

نگرانی از توزیع عادلانه بسته های حمایتی

نگرانی از توزیع عادلانه بسته های حمایتی

با همه کم و کاستی هایی که این طرح دارد ولی بهترین خبر اقتصادی برای مناطق محروم در چند سال اخیر است.

 

به گزارش آرباباخبر، هدف مشخص بسته های حمایتی رنگ و بو دادن به سفره اقشار کم در آمد است که در سایه رشد بی رویه قیمت ها رفته رفته خالی تر می شود. 

به گفته کاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بحث این است که شرایط عادی نیست. وی به خبرگزاری خانه ملت می گوید: تحریم ها تشدید شده و با توجه به این شرایط باید تصمیمات اتخاذ شود ارائه بسته های حمایتی هم در همین راستا است.

گفتنی است طرحی که اول با اعضای کمیته امداد و سازمان بهزیستی شروع شده بود حالا مشمول شاغلین و بازنشستگان هم شده است.


 زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرگزاری خانه ملت می گوید: خواسته یا ناخواسته مستقیم یا غیر مستقیم افزایش قیمت دلار بر روی کالاها اثری گذاشت که درآمد مردم کفاف زندگیشان را نمی داد.

 

حالا که دایره شمول گسترده شده نگرانی ها هم برای درست اجرا شدن آن افزایش یافته است.


حمیده زرآبادی دادن یارانه در کشورهای مختلف را یک امر معمول می دادند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرگزاری خانه ملت می گوید: این یارانه ها به عناوین مختلف و متناسب با وضعیت کشور خودشان داده می شود ولی متاسفانه در کشور ما هر وقت بحث یارانه پیش می آید پشت آن هم یک رانت پیدا می شود که مشکلات زیادی ایجاد می کند.


سوال اینجاست چطور می شود افراد مستحق این بسته را به درستی یافت. 


راه حل سعیدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایجاد سامانه ای متناسب با این امر است.


وی می گوید: در عصر ارتباطات و اطلاعات ما اگر تمام اقدامات خود را بتوانیم به صورت سامانهای و با ثبت اطلاعات مردم انجام دهیم به نظر خیلی بهتر از این است که تخمینی به نتیجه برسیم. 

 ولی به گفته عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس کم نیستند افراد بی بضاعتی که حتی با سامانه هم نمی توان آنها را شناسایی کرد. 
سید حسن حسینی به خبرگزاری خانه ملت می گوید: کسانی که تابع هیچ بیمه ای نیستند و درآمدشان در جایی ثبت نشده تکلیف شان چیست ؟
وی می افزاید: تعداد این افراد به میلیون ها نفر می رسد که واقعا مستحق واقعی هستند که حتی تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هم نیستند.

 با یک مثال از زر آبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن بهتر می توان به نقص سامانه هایی که آمار مالی افراد را در کشور رصد می کنند پی برد. وی می گوید: در بحث یارانه ها موقعی که می خواستند افرادی را حذف کنند من گزارشی می خواندم که 800 هزار نفر را حذف کردند چون در دهک هایی که یارانه به آنها تعلق می گرفت نبودند و وقتی آنها اعتراض کردند 500 هزار نفر را برگرداندند یعنی این مقدار خطا توجیه ندارد. 


ولی با همه این حرف ها برای مناطق محروم در چند سال گذشته این بهترین خبر اقتصادی بوده .


علی کرد نماینده مردم شهرستان های مرزی خاش، میرجاوه بهترین شاهد می تواند برای این حرف باشد. 


وی به خبرگزاری خانه ملت می گوید: این بسته های حمایتی حداقل تقویت روحی روانی برای مردم کم در آمد، آسیب پذیر و قشر مستضعف جامعه است. علی کرد ادامه می دهد: حتی موقع اجرای این طرح شخصا به فروشگاه های زنجیره ای رفتم و نظر مردم را جویا شدم بنده می دانم که اگر کمکی مناسب و مستقیما به محرومان برسد بسیار عاریست به شرطی که به خطا نرود. 

 

به خطا نرفتن یعنی درست اجرا شدن طرح  و رعایت عدالت در توزیع.

 

 

 

انتهای پیام/خانه ملت

 


برچسب ها :

بسته حمایتیکمیته امدادمناطق محرومدولتعدالت در توزیع

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی