دوشنبه 12 آذر 1397 / 15:48|کد خبر : 3483|گروه : اجتماعي

بهزیستی کردستان از 50 هزار معلول حمایت می کند

بهزیستی کردستان از 50 هزار معلول حمایت می کند

مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: در حال حاضر 50 هزار نفر افراد دارای معلولیت های مختلف زیر پوشش این نهاد قرار دارند که این تعداد سه درصد جمعیت استان را شامل می شود.

 

به گزارش آرباباخبر ،  صباح قریشی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی معلولان  اظهار داشت: سازمان بهزیستی در زمینه های مختلف از جمله مسکن، اشتغال و تحصیل از این افراد حمایت می کند و این خدمات در قالب حمایت های مستمر و غیرمستمر ارائه می شود.


وی با بیان اینکه در راستای خدمات رسانی مطلوب تر به معلولان 43 مرکز توانبخشی فعال در استان وجود دارد، اضافه کرد: 18 مورد از این مراکز شبانه روزی بوده و مابقی نیز بصورت روزانه به معلولان خدمات می دهند.


مدیرکل بهزیستی کردستان با اشاره به اینکه در مجموع یک هزار و 700 نفر از جامعه معلولان زیرپوشش این نهاد در استان از مراکز توانبخشی سرویس می گیرند، افزود: 520 نفر در مراکز نگهداری شبانه روزی و مابقی از مراکز روزانه بهره می گیرند.


وی اظهار داشت: همچنین 13 تشکل معلولان در استان وجود دارد و تمامی فعالیت های آن به خود این قشر واگذار شده است که در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و غیره حضور فعال دارند.


قریشی در ادامه با بیان اینکه نخبه های زیادی در میان معلولان وجود دارد، گفت: در حال حاضر 300 دانشجوی معلول در مقاطع مختلف تحصیلی زیرپوشش بهزیستی هستند که این نهاد 100 درصد شهریه دانشگاه آزاد و 80 درصد شهریه دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور آنان را تقبل می کند.


وی با بیان اینکه یکی از مشکلات و خواسته های معلولان استان بحث اشتغال است از دستگاه های اجرایی خواست قانون سه درصد سهمیه اشتغال معلولان در موضوع استخدام ها را اجرایی کنند.


مدیرکل بهزیستی کردستان اظهار داشت: اجرای قانون سهمیه سه درصد در دستگاه های اجرایی سلیقه ای شده و تعدادی از ادارات در این زمینه همکاری نمی کنند. 


وی در ادامه یکی از خدمات بهزیستی به جامعه معلولان را مناسب سازی منازل مسکونی آنان عنوان و اضافه کرد: امسال در قالب طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) منازل مسکونی 716 نفر از معلولان ساکن در مناطق شهری و روستایی این استان مناسب سازی شد.


قریشی با بیان اینکه از ابتدای آغاز طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه(سال 75) تاکنون 18 هزار معلول در روستاها و مناطق حاشیه شهری استان شناسایی شده اند، افزود: در قالب این طرح از طرف بهزیستی خدمات مختلفی به معلولان شناسایی شده، ارائه می شود.


وی اظهار داشت: از جمله خدماتی که به این معلولان ارائه می شود آموزش به خانواده ها، اشتغال معلولان به کسب و کارهای خانگی به صورت استاد، شاگردی، مناسب سازی منزل و تامین وسایل کمک توانبخشی است.


110 هزار نفر از جمیعت یک میلیون و 603 هزار نفری استان کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.


12 تا 19 آذرماه با عنوان هفته معلولان نامگذاری شده است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ایرنا



برچسب ها :

کردستانبهزیستیمعلولانصباح قریشی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی