چهارشنبه 14 آذر 1397 / 07:14|کد خبر : 3487|گروه : فرهنگي

مشکل جدی کمبود معلم در آموزش و پرورش شهرستان بانه

مشکل جدی کمبود معلم در آموزش و پرورش شهرستان بانه

مدیر آموزش و پرورش بانه گفت : اگر در فرایند جذب معلم تجدید نظر نگردد در دو سال آینده با کمبود شدید معلم و نیروی انسانی در آموزش و پرورش شهرستان مواجه خواهیم شد .

 

به گزرش آرباباخبر ، رئیس اداره آموزش و پرورش بانه در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش که با حضور فرماندار بانه ، امام جمعه شهرستان ، شهردار ، رئیس شورای شهر ، نماینده خیرین مدرسه ساز و دیگر اعضای این شورا  در محل سالن جلسات این اداره برگزار گردید تصریح کرد: با توجه به بازنشستگی 77 نفر از معلمان این اداره در سال 96  و همچنین جذب کم و توزیع نامناسب معلمین در دو سال آتی این شهرستان با مشکل جدی کمبود معلم و آموزگار مواجه خواهد بود.

 

رضا خضری افزود: در حال حاضر به دلیل کبود معلم همکارانمان در مدارس شهرستان در مجموع  4700 ساعت اضافه تدریس می کنند که بالاترین سطح تدریس در استان کردستان است و این مهم بدین دلیل انجام گرفته که کسری  ناشی از کمبود معلم  در  مدارس جبران گردد. البته برای جبران این کسری مدارس ما از تعداد 50 نفر از معلمان طرح خرید خدمات  آموزشی هم در جهت تدریس بهره مند بوده اند.

 

وی اذعان کرد: کمبود معلم در بانه به حدی رسیده که حتی مدیران مدارس و معاونین آنان نیز موظف به تدریس 6 ساعت در هفته بدون حقوق و مزایا هستند و این به نوبه خود بر مشکلات مدارس ما افزوده است.

 

مدیر آموزش و پرورش بانه خاطر نشان کرد: شهرستان بانه علاوه بر کمبود معلم از کمبود فضای آموزشی هم رنج می برد به صورتی که  اغلب شهرستان های استان با کاهش دانش آموز نسبت به قبل مواجه بوده اند ولی شهرستان بانه با ازدیاد جمعیت دانش آموزی روبروست.

 

خضری یادآور شد: با توجه به اینکه شهرستان بانه از لحاظ افزایش جمعیت دانش آموز بالاترین درصد رشد را در سطح استان کردستان داشته است که این افزایش جمعیت دانش آموزان  و کمبود معلم و  فضای آموزشی  باعث تراکم بیشتر در کلاسها و مدارس  شهرستان گردیده و تعداد زیادی از کلاسها 35 به بالا را در بر می گیرد و این مساله در کیفت آموزش ما نقش بسزایی ایفا می کند و اگر چاره ای اندیشیده نشود قطعا در بلند مدت ضرر آن به خود آموزش و پرورش و دانش آموزان بر خواهد گشت.

 

وی با اشاره به جذب بیشتر معلولان نسبت به سال تحصیلی گذشته  در مدارس استثنایی شهرستان بانه  گفت: در سال تحصیلی گذشته تعدا 104 دانش آموز جذب مدارس استثنایی ما شده و امسال این رقم به 144 دانش آموزش ارتقا یافته است و این بدان معنا نیست که تعدا معلولین بیشتر گردیده بلکه با بالا رفتن کیفیت مدارس استثنایی و اطلاع رسانی به شهروندان و آگاه سازی خانواده های این دانش آموزان خوشبختانه از روستا ها هم دانش آموزان برای یادگیری و تعلیم و تربیت راهی مدارس استثنایی آموزش و پرورش گردیده اند.

 

در این جلسه مدیر آموز و پرورش با اشاره به میزان جذب سواد آموزان بر اساس سهمیه ابلاغی اعلام کرد: شهرستان بانه در سال تحصیلی جاری 123 درصد در دوره انتقال ،102 درصد در دوره تحکیم ، و 90 درصد در دوره سواد آموزی در ارتباط با سواد آموزان خدمات آموزشی ارائه داده است.

 

خضری گریزی به ایمنی مدارس سطح شهرستان زد و افزود: ما در سطح شهرستان غیر از مدارس تازه ساخت بیشتر مدارس طبق آیین نامه 2800 ساخته نشده اند و این بدین معناست که بیشتر مدارس ما نیاز به اعتبار جهشی برای بازسازی دارند.

 

گفتنی است که آیین‌نامه ٢٨٠٠ که اولین نسخه آن بعد از انقلاب به تصویبش در هیأت وزیران‌ سال ۶٧ برمی‌گردد، لازم‌الاجرا بوده است و در تمام این سال‌ها باید ساختمان‌هایی ساخته می‌شد که در برابر زلزله ایمن و مقاوم باشند. درواقع آیین‌نامه ٢٨٠٠ آیین‌نامه استانداردسازی ساختمان‌ها در برابر زلزله است. آخرین ویرایش آیین‌نامه ٢٨٠٠ از‌ سال ٩۴ لازم‌الاجرا شده است که بر اساس این آیین‌نامه تمام موارد برای ساخت یک سازه در یک مکان باید مورد بررسی قرار گیرد و تمام سازه‌ها بر اساس آخرین استانداردهای جهانی ساخته شود 

 

مدیر آموزش و پرورش بانه گفت: آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید همچون گذشته 34 یادواره شهدا در مدارس سطح شهرستان برگزار می کند.

 

در ادامه خضری در رابطه با تجهیز هنرستان های شهرستان افزود: امسال بالغ بر  600 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز هنرستانهای سطح شهرستان بانه  تخصیص یافته است.

 

وی خاطر نشان کرد: از دلایل عمده  کمبود معلم در وهله اول بازنشستگی و پایان خدمت دبیران ، رشد جمعیت دانش آموزی ، درخواست انتقالی نیروهای غیره بومی که بعد از چند سال به شهرهای خود باز می گردند و اگر در این زمینه بازنگری هایی صورت نگیرد قطعا خسارت های جبران ناپذیری به  بدنه تعلیم و تربیت شهرستان وارد خواهد شد.

 

رضا خضری در پایان با اشاره به احداث اردوگاه دانش آموزی در شهرستان بیان کرد: در دوره استاندار قبلی کردستان(عبدالمحمد زاهدی)  قولهایی بابت تخصیص بودجه برای اردوگاه 30 هکتاری این شهرستان داده شده و هنوز اعتبار لازم برای احداث این اردوگاه در نظر گرفته نشده و این مهم در حال حاضر تحقق نیافته است،  البته لازم به یادآوری است که همچنان پیگیر هستیم که هرچه زودتر تخصیص اعتبار برای احداث این اردوگاه که از ملزومات آموزش و پرورش شهرستان است به سرانجام برسد.

 

 

انتهای پیام/کرد تودی



برچسب ها :

بانهکمبود معلمرضا خضریآموزش و پرورشجذب معلمآیین نامه 2800مدارسدانش آموزان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی