پنجشنبه 15 آذر 1397 / 07:10|کد خبر : 3490|گروه : مذهبی

قرآن تاریخی هفتاش با ارزش‌ترین نسخه قدیمی بانه / از 8 قرآن تاریخی کردستان 3 جلد نفیس و گرانبهای آن متعلق به شهرستان بانه است

قرآن تاریخی هفتاش با ارزش‌ترین نسخه قدیمی بانه / از 8 قرآن تاریخی کردستان 3 جلد نفیس و گرانبهای آن متعلق به شهرستان بانه است

رئیس اداه میراث فرهنگی شهرستان بانه اظهار کرد : مردم اختیار الدینی بانه همواره مخلصانه حافظ دین مبین اسلام بوده و هستند ، نمونه بارز این صیانت وجود 3 قرآن تاریخی و ارزشمند ثبت شده در فهرست آثار ملی در این شهرستان است .

 

به گزارش آرباباخبر ،  جمهوری اسلامی ایران سرشار از منابع غنی فرهنگی و طبیعی است و یکی از کهن‌ترین تمدن‌ها در دنیا محسوب می‌شود. پتانسیل‌های آن، این کشور را به یکی از مقاصد گردشگری بی‌بدیل در دنیا تبدیل کرده است.

 

لازم به ذکر است که اتصال گردشگری و معنویت راه میان‌بُر برای استقرار گردشگری پایدار در کشور علی الخصوص روستا هاست چنانچه اگر روستایی خود درآمد زا باشد اهالی آن فکر رفتن به شهر و مهاجرت را در سر نمی پرورانند .

 

گفتنی است که در شهرستان بانه نیز به لطف وجود سه قرآن تاریخی و با ارزش در روستاهای نجنه علیا ، شوی و هفتاش و همچنین با مدیریت صحیح و برنامه ریزی کارشناسانه می توان شاهد سرازیر شدن گردشگران فرهنگی و معنوی و حتی سایر کسانی که علاقه مند به طبیعت گردی هستند ، باشند .

 

می توان گفت که این سه روستا  از لحاظ طبیعت بکر ، مردمان مهمان نواز ، بافت روستایی خاص و دارا بودن قرآن تاریخی می تواند به یکی از پررونق ترین قطب های گردشگری در شهرستان بانه تبدیل شود.

 

هفتاش یکی از این روستاهاست  که  با داشتن جاذبه های، گردشگری، تاریخی ، فرهنگی و زیارتی روستای نمونه گردشگری بخش ننور بانه محسوب می شود. این بخش به علت داشتن مناطق بکر ، روستاهای هدف گردشگری و جای دادن آثار زیارتی و تاریخی کهن در دل خود، دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالایی در جذب توریسم و گردشگر است.

 

روستای هفتاش دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و بکر از جمله مناطق کوهستانی ،مراتع زیبا ، باغهای میوه دشت سورین و رودخانه می باشد که در فصول بهار ، پاییز و زمستان با آب و هوای مناسب می تواند پذیرای گردشگران از سراسر کشور باشد، بطوریکه این بخش با داشتن جاذبه های گردشگری ، تفریحی، زیارتی و تاریخی در روستاهای خود توانسته در جذب گردشگر و رونق اقتصادی این بخش تاثیر فراوانی داشته باشد.

 

با این مقدمه برای آشنایی با قرآن تاریخی هفتاش از سعدالله رحیمی خواه که در مراسم جانمایی قرآن  تاریخی هفتاش و همچنین مولودی خوانی مردم این روستا به مناسبت ماه مولود شرکت کرده بود در مورد مشخصات قرآن تاریخی هفتاش پرسیدم و گفت: در حال حاضر یک جلد قرآن درروستای هفتاش بخش ننور شهرستان بانه نگهداری می شود که گفته می شود پیشینه آن افزون بر333 سال است. این قرآن توسط ملامحمد فرزند حاج ابراهیم « شه شه ای » تحریر شده و کتابت آن در پنجم شعبان سال 1107 هجری قمری به پایان رسیده است.

.

رئیس اداه میراث فرهنگی بانه افزود : این قرآن ارزشمند در سال 87 توسط اداره میراث فرهنگی بانه شناسایی گردید و اقداماتی برای مرمت و بازسازی صورت گرفت و در نهایت این قرآن در سال 97 شماره ثبت ملی گرفت .

 

وی اذعان کرد : این قرآن تاریخی به تازگی مرمت شده است. از اردیبهشت ماه سال۱۳۸۹ با اختصاص اعتبار ملی و طی مدت دو ماه به صورت کامل اقدامات حفاظتی و مرمتی از قبیل مرمت جلد قدیمی (چرمی)، ساخت جلد چرمی هم رنگ، دوخت و صحافی سنتی، زیباسازی اطراف محل نگهداری قرآن، امسال هم با در مبلغ 170 میلیون ریال ساخت و نصب ویترین نمایش قرآن و سیستم‌های حفاظتی انجام شده است

 

 

 

رحیم خواه تصریح کرد : این نسخه ی خطی شامل 15 جزء آخر قرآن است و در مسجد روستای هفتاش نگهداری می شود. به گفته اهالی منطقه ، 15 جزء دیگر آن در نسخه ی جداگانه ، دچار آتش سوزی شده و اثری از آن نمانده است

 


لازم  به یاد آوری است که این قرآن که به خط ثلث کتابت شده ؛ جلد آن از پوست آهو به رنگ قهوه ای تیره در ابعاد 24 در30 سانتیمتر ، شیرازه بندی شده است. صفحات قرآن از کاغذ ضخیم و تعداد آنها 280 برگ است و این نسخه قدیمی و باارزش در حال حاضر در مسجد جامع روستای هفتاش و در داخل یک ویترین هوشمند ضد سرقت نگهداری می‌شود.

 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه گفت: هر 3 جلد از قرآن‌های تاریخی روستاهای نجنه علیا، هفتاش و شوی واقع در شهرستان بانه پس از مرمت و بازسازی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

 

 

وی بیان کرد : اداه میراث فرهنگی شهرستان بانه آمادگی کامل خود را برای مرمت و نگهداری نسخ خطی  که در دست مردم است و شاخصه های تاریخی و با ارزشی را  دارا هستند اعلام می کند و با فراغ بال برای کسانی که این نسخه های با ارزش را در دست دارند دست همکاری دراز می کند .

 

 

در ادامه  رحیمی خواه افزود : امید است با وجود این قرآن تاریخی گردشگران روانه این روستا گردند و توریسم معنوی هم در این منطقه شکل گیرد ، وقتی اینچنین قرآن  در این روستا قرار داد خود میتواند بانی اموراتی مهم در توسعه روستایی مانند : ایجاد اشتغال بهبود راه های ارتباطی روستا با منطقه ، ایجاد دکل و آنتن دهی مناسب موبایل ، بهره مندی از اینترنت و ... شود.  

 

 

 رئیس اداره میراث فرهنگی بانه در رابطه با  شخصیت والای خلیفه رستم که در روستای هفتاش زندگی کرده و مورد احترام و تکریم عالمان دینی منطقه هست گفت : دردوران ما به خوبی مشخص شده یکی از انگیزه های سفر در جهان، انگیزه مذهبی بخصوص برای مردم ایران است. و جود مردانی با مشخصات خلیفه رستم می تواند این انگیزه را در گردشگران معنوی تقویت کند .

 

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

بانهروستای هفتاشقرآن تاریخیخلیفه رستمگردشگریرحیمی خواهمیراث فرهنگیمولودی خوانی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی