پنجشنبه 15 آذر 1397 / 09:17|کد خبر : 3491|گروه : اقتصادي

یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد

یک‌ کمدی به‌ نام «کارگروه تنظیم‌بازار کردستان» و دو کلمه حرف‌ حساب!

یک‌ کمدی به‌ نام «کارگروه تنظیم‌بازار کردستان» و دو کلمه حرف‌ حساب!

گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف کننده معیاری برای سنجش خروجی جلسات «کارگروه تنظیم بازار کردستان» است؛ صدای شکستن استخوان مردم کردستان زیر فشار تورم ناشی از ضعف نظارت بر بازار، گوش فلک را کر کرده آن وقت حضرات همچنان «تَکرار می‌کنند»، «باید» چنین و چنان بشود! چه کسی «باید انجام بدهد» را «نه من دانم و نه تو و نه آنکه این گفته است»!

 

به گزارش آرباباخبر ، به نقل از تابناک کردستان، جمله‌ای از وین والتر دایر (Wayne Walter Dyer)، نویسنده شهیر آمریکایی و خالق کتاب‌های خودیاری با این مضمون نقل شده است: «مشکل به وجود آمده را با همان فکری که ساخته‌اید نمی‌توانید حل کنید».

 

در منظومه‌ فکری این نویسنده و سخنران سرشناس، نقش انسان در وضعیت حال و سرنوشت فردای او، نقشی بسیار جدی است و از این مهم‌تر، فرار از مسئولیت و توجیه شکست‌ها با استناد به شرایط محیطی، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

 

الغرض؛ طبق اخبار منتشره در رسانه‌های استان، جلسه «کارگروه تنظیم بازار کردستان» عصر دیروز برگزار شد؛ بدون اشاره به دو گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در مهر و آبان 97؛ همان دو گزارشی که فاصله حرف و عمل مسئولان کردستان را نشان می‌دهد؛ افلاطون قرن‌ها پیش عنوان کرد «آدمی را آزمون به کردار باید کرد نه گفتار»؛ و حافظ هم چه حکیمانه گفت: «خوش بود گر محک تجربه آید به میان...»؛ کردار «کارگروه تنظیم بازار کردستان» تعریفی ندارد و محک مرکز آمار نشان داده، این کارگروه، چه میزان کارآمد بوده است!

 

کارگروه، دورهمی دیروز خود را، همچون بسیاری از جلسات دولتمردان «تدبیر» در کردستان در این چند سال، با «حذف رسانه منتقد» برگزار کرد؛ حربه سوخته‌ای که نه برای کارگروه اعتبار می‌آورد و نه «رسانه منتقد» را از شفاف‌سازی باز می‌دارد؛ اتفاقاً رفتار مسئولیت‌گریز و فرافکنانه برگزارکنندگان جلسه دقیقاً یکی از عوامل رقم خوردن وضع موجود در حوزه اقتصادی استان است.

 

«قیمت کالاهای اساسی نیازمند نظارت و کنترل است»؛ «باید با برنامه‌ریزی دقیق فعالیت شود»؛ «باید کوتاهی‌ها بررسی شود»؛ «مهمترین عامل در افزایش قیمت کالا نظارت کمتر بر بازار بوده است»؛ اینها بخشی از جملاتی است که از قول «حسین فیروزی»، معاون اقتصادی استاندار در جلسه مذکور نقل شده است!

 

از کرامات شیخ ما چه عجب    مشت را باز کرد و‌ گفت وجب

 

تداوم ذکر مصیبت توسط مدیران ارشد کردستان در این سال‌ها! و حالا هم که روی زشت ماجرا بیش از همیشه عیان شده «فیروزی» و نزدیکانش که وضعیت اقتصادی مردم کردستان گروگان ادامه حضور آنها بر مسند امور شده، انگار بنا ندارند احساس مسئولیت ‌کنند و همچنان ترجیح می‌دهند دیده را ندیده بیانگارند و هیچ به روی خود نیارند!

 

برای اثبات ناآگاهی آقای معاون از آنچه بر سر مردم کردستان آمده، فعلاً تنها به مرور یک بخش از اظهارات وی در جلسه دیروز و سنجش آن با واقعیت گزارش اخیر مرکز آمار بسنده می‌کنیم.

 

فیروزی با اشاره به افزایش قیمت‌ها در بازار گفته «در این مدت بیشتر توجه کارگروه تنظیم بازار بر نظارت و بازرسی اقلام خوراکی بود به همین دلیل قیمت اقلام دیگر بیشتر افزایش پیدا کرد»؛ اما نگاهی به گزارش آبان 97 مرکز آمار روشن می‌کند که الف) تورم ماهانه کردستان در اقلام خوراکی 5.1 و در اقلام غیرخوراکی 2.8 است ب) تورم نقطه‌ای کردستان در اقلام خوراکی 55.4 و در اقلام غیرخوراکی 34.8 است ج) تورم 12 ماهه کردستان در اقلام خوراکی 21 و در اقلام غیرخوراکی 14.1 است! (جدول شماره 1)

 

یک کمدی به نام «کارگروه تنظیم بازار کردستان» و دو کلمه حرف حساب!

 

مشخص است آنچه معاون محترم اقتصادی استاندار کردستان بر زبان آورده حاصل چیزی جز بررسی‌های سطحی و اتکا به اطلاعات نامعتبر نیست؛ راستی، جناب «فیروزی» گفته توجه کارگروه تنظیم بازار بر نظارت اقلام خوراکی بوده و در این حال آمار گویای آن است که وضعیت در اقلام غیرخوراکی بهتر بوده است؛ با این وصف بهتر نیست کمدی «تنظیم بازار در کردستان» تمام شود و کارگروه گوشه‌ای بنشیند و دیگر به چیزی توجه نکند بلکه وضعیت کمی بهتر شود؟! 

 

آقای معاون! مشکلات به وجود آمده در حوزه اقتصادی کردستان ساخته فکر شما و دوستان است و با این فکر قابل حل نیست؛ این گزارش‌ها کارنامه عملکرد شماست؛ پذیرش یا عدم پذیرش آن از جانب شما بر اصل موضوع خدشه‌ای وارد نمی‌کند؛ حالا که ظاهراً نظر آقای استاندار ماندن شما در این مسند است بهتر است داوطلبانه این صندلی را ترک کنید؛ ردای سکانداری حوزه اقتصادی استان کردستان اندکی به تن مبارک گشاد است!



برچسب ها :

ستاد تنظیم بازاراستان کردستانبازار کردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی