جمعه 16 آذر 1397 / 07:16|کد خبر : 3493|گروه : اجتماعي

جامعه ای که دانشجویان مطالبه گر ، آگاه ، بیدار و مسؤولیت پذیر داشته باشد، مترقی است

جامعه ای که دانشجویان مطالبه گر ، آگاه ، بیدار و مسؤولیت پذیر داشته باشد، مترقی است

دانشجوی فعال بانه ای به مناسبت روز دانشجو گفت : دانشجو با حضور فعال در محیط دانشگاه و جامعه می تواند درک درستی از جایگاه خود در شکل گرفتن حرکت‌های اجتماعی در کنار حرکت‌های علمی داشته باشد ، با شکل گرفتن این شناخت میتوان گفت : جامعه ای که دانشجویان آگاه ، بیدار ، پیگیر و مسؤولیت پذیر داشته باشد، مترقی و پویاست.

 

به گزارش آرباباخبر ، روز دانشجو که می‌شود دانشگاه‌های کشور رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند. ۱۶ آذر هر سال روز دانشجوست. جوانانی که پرسشگری، هیجان و مطالبه از مسئولان جزیی جدایی‌ناپذیر از ذات‌شان است. اما گویا فضای دانشگاه هم مثل بسیاری دیگر از شئونات جامعه امروز ایرانی کم کم به سمت تغییر و بی‌تفاوتی در حال حرکت است. دانشگاهی که پویا نباشد جامعه پویایی هم نخواهد ساخت.

 

 آنچه روز دانشجو را در تقویم مناسبت های انقلاب اسلامی به فراموشی نسپرده، ریشه های عمیق این نام گذاری است:

 

رژیم پهلوی پس از کودتای 28 مرداد 1332، خود را بیش از پیش نیازمند آغوش گرم امریکا می دید. در ادامه این روند، سفر نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت امریکا به ایران در هفده آذر 1332 برنامه ریزی شد. تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به این سفر، از روز چهاردهم آذر آغاز گردید. در گرماگرم غارت سرمایه های ملی، فرهنگی، مادی و مذهبی از سوی امریکاییان، چه کسانی جز فرزندان فرهیخته ایران می توانستند این آگاهی را به ملت خود اعلام دارند؟

 

در روز هفده آذر هم زمان با ورود نیکسون به تهران، تمام دانشگاه های پایتخت در اعتصاب کامل به سر می بردند. وقتی نیکسون برای دریافت دکترای افتخاری حقوق در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران حاضر شد، یکی از مطبوعات در سرمقاله خود با عنوان «سه قطره خون» این گونه نوشت: «آقای نیکسون! وجود شما آن قدر گرامی و عزیز بود که در قدوم شما، سه نفر از بهترین جوانان این کشور، یعنی دانشجویان دانشگاه را قربانی کردند»

 

خون سه جوان آزادی خواه ایرانی است که نام دانشجو را در شانزدهم آذرماه هر سال بر خاطرها تلنگر می زند.

 

با این مقدمه و به مناسبت  روز دانشجو برای گفتگو با فعال دانشجویی در زمینه فعالیت های (اجتماعی ، فرهنگی و مذهبی ) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بانه  راهی این مرکز شدیم و پای صحبت بارزان خانی بیگ زاده (( ""قادرخانزاده و بهرامی و خانی بیگ زاده ""  سه نام خانوادگی متفاوت ولی در اصل همگی یک خانواده  که شهدای زیادی تقدیم انقلاب اسلامی کردند )) نشستیم .

 

وی در ابتدا خود را معرفی کرد و گفت : بنده بارزان خانی بیگ زاده دانشجوی نرم افزار کامپیوتر، وردی سال 96  و ترم سوم هستم .

 

از وی در مورد روز دانشجو پرسیدم و در جواب افزود : در روز 16 آذرماه سال 1332 تعدادی از دانشجویان که در اعتراض به ورود نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا پس از وقایع کودتای 28 مرداد به شهادت می‌رسند. روز 16 آذرماه به ‌نام روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خود کامگی در دفتر تاریخ ثبت گردیده است .

 

خانی بیگ  زاده در مورد فعالیت های خود در دانشگاه در زمینه های (اجتماعی و فرهنگی و مذهبی ) خاطر نشان کرد : بنده از همان اوایل ورود به داشنگاه با همکاری تعدای از دانشجویان فعال در زمینه امورات مذهبی  اقدام به راه اندازی و فعالیت در گروه تواشیح دانشگاه آزاد اسلامی واحد بانه نمودیم و فعالیت های گسترده خود را در سطح شهرستان و ادارت در مراسمات مذهبی و رسمی در قالب گروه تواشیح دانشجویی شروع کردیم.

 

 

این فعال دانشجویی در زمینه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خود حرفهایی برای گفتن داشت و تصریح کرد : دانشجوی مسلمان یعني کسی که طالب علم و دنبال روشنگری است و این فرد باید دانشجوي متحركو فعال و پویا باشدبه گونه ای که ازنیروي فکر و توان جسمي و روحي خودش می‌خواهد براي پیشرفت استفاده کند. یکی از رسالت‌های دانشجوي مسلمان ،تلاش براي روشنگری و فهمیدن است ، و این احساس وظیفه در زمینه امور فرهنگی و اجتماعی من را وا داشت که به شبکه های اجتماعی ورود پیدا کنم و با تاسیس یک کانال خبری ، اجتماعی ، فرهنگی فعالیت های خود را در این زمینه و درخدمت جامعه شروع کنم .

 

 

خانی بیگ زاده در جواب سوال اهمیت علم آموزی اذعان کرد : پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می کند و همواره بشر در صدد آن بوده که بفهمد و درک نماید. علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه ای است. نقش علم در زندگی انسان این است که راه سعادت، تکامل و راه ساختن را به انسان می آموزد. علم، انسان را توانا می کند که آینده را همان گونه که می خواهد بسازد. علم مانند ابزاری در اختیار خواست انسان قرار می گیرد و طبیعت را آن چنان که انسان بخواهد و فرمان دهد می سازد.

 

 

وی در جواب سوال خصوصیات یک دانشجوی پویا و فعال و داری معلومات گفت :  یک دانشجو در جامعه امروزی نباید فقط به کتاب های درسی اکتفا کند و این برهه از زمان نیازمند تلاش بیشتری نسبت به قبل است و من اعتقاد دارم که دانشجو باید فکری باز ، آگاه ، تلاشگر ، مطالبه گر ، پیگیر ، مسئولیت پذیر و دارای قدرت تحلیل بیشتر باشد و وقتی جامعه ای از اینگونه دانشجوهای نخبه داشته یاشد قطعا مترقی و پیشرفته است .

 

 

خانی بیگ زاده در مورد مشکلات امروز دانشجو خصوصا دانشگاه آزاد گفت : امروزه دغدغه دانشجو فقط به درس بر نمیگردد و من همیشه معتقد بودم که یک دانشجو باید همواره منظم و سر ساعت سرکلاس ها حاضر شود و اهتمام اصلی خود را بر علم آموزی بگذارد در کنا این مساله هم می تواند به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و مذهبی هم بپردازد ولی دغدغه هایی هم وجود دارد برای نمونه مسئله بیکاری است که باعث می شود یک دانشجو بیشتر از آن که به تحصیل بپردازد، به مشکلاتی که بر سر راه خود می بیند، بیاندیشد و هر مشکل دیگری برای دانشجو با توجه به شرایط زمانی و خصوصیات خود دانشجو حاد می باشد و این مشکل باعث شده است که به هر کس که می رسی و از او علت ادامه تحصیل ندادن را می پرسی، با کمال افسردگی می گوید: آنهایی که رفته اند، چه کار کرده اند . 

 

دغدغه دیگر دانشجو در حال حاضر مشکلات خانوادگی ،مسائل عاطفی، اقتصادی و در مواردی مسائل فرهنگی است و میتوان از گرانی شهریه ها و کتب درسی و کمک درسی به عنوان یک مشکل اساسی نگاه کرد  .

 

این فعال دانشجویی در زمینه گستردگی فعالیت گروه تواشیح دانشجویی گفت : ما با اراده راستین و راسخی که داتشیم و با توکل به خدا وارد این عرصه شدیم و خدا رو شکر توانستیم در بین مردم و ادارت سطح شهرستان به  درجه ای از اعتبار برسیم که برای بیشتر مراسمات خاص و مذهبی و ملی از ما دعوت به عمل بیاید و با افتخار به عنوان یک گروه دانشجویی پای نهاده در مسیر درست دعوت را اجابت می کنیم .

 

وی در مورد وظیفه دولت و مسئولان در قبال دانشجویان و جنبش های دانشجویی تشریح کرد : متاسفانه دانشجویان آنگونه که باید مورد توجه نیستند و مسئولین از این قشر فعال جامعه روز به روز دورتر می شوند و دولت هم باید برای رفع دغدغه های دانشجویان چاره ای بیاندیشند از جمله اشتغال که هم و غم اکثر دانشجوها مربوط است به بعد فارغ التحصیلی و این مساله باید منطقی و کارشناسی شده مرتفع گردد .

 

در آخر خانی بیگ زاده بیان کرد : البته این نکته رو نباید فراموش کنیم که رابطه دانشجو با مسئولین و نهاد های حمایتی دو سویه و متقابل است و اگر هریک از طرفین کوتاهی کنند قطعا گسست و دوری بوجود می آید برای نمونه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بانه در حال حاضر انجمن اسلامی و جامعه اسلامی ندارد و تازگی هم انجمن علمی آن هم فقط برای مقطع کارشناسی تشکیل شده و این مساله بر عملکرد و ارتباط دوسویه بین دانشگاه ،  دانشجوبان و مسئولین نوعی سردی و دوری گزینی را ایجاد خواهد کرد .

 

گروه تواشیح دانشجویی در مراسم گرامیداشت 9 دی

 

اجرای گروه تواشیح دانشجویی گرامیداشت هفته وحدت و بسیج

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

بانهدانشجوی فعالفعال فرهنگی مذهبیروز دانشجودانشگاه آزادتواشیحبارزان خانی بیگ زاده

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی