سه شنبه 20 آذر 1397 / 12:50|کد خبر : 3502|گروه : اقتصادي

واکسن های با کیفیت داخلی بر علیه بیماری بروسلوز / مایه کوبی 5526 راس دام سنگین در شهرستان بانه

واکسن های با کیفیت داخلی بر علیه بیماری بروسلوز / مایه کوبی 5526 راس دام سنگین در شهرستان بانه

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بانه با اظهار پایان عملیات مایه کوبی بروسلوز ( تب مالت ) در شهرستان بانه گفت: با مراجعه به واحد های دامی سنگین برای انجام واکسیناسیون و همچنین استفاده از توان نیروهای دولتی به صورت کاملا رایگان عملیات مایه کوبی جمعیت دام سنگین شهرستان بر علیه بیماری های بروسلوز در سال ۱۳۹۷ پایان یافت .

 

 

به گزارش آرباباخبر   بیماری بروسلوز یا تب مالت یک بیماری بومی در ایران است که بطور پراکنده در اغلب نقاط ایران دیده می‌شود. موارد بروز این بیماری در کشور همه‌ساله با آغاز فصل بهار که همزمان با افزایش زایش در دام‌هاست، روند صعودی یافته ولی به تدریج و با تغییر آب و هوا موارد بروز آن کاهش می‌یابد.

 

رئیس شبکه دامپزشکی بانه در رابطه با پایان عملیات واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز(تب مالت)  در  شهرستان بانه خاطر نشان کرد : همزمان با شهرهای دیگر استان کردستان مایه کوبی دام سنگین در شهرستان بانه با اولویت دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی و کانون های سالهای قبل و شعاع کانون و نقاط پرجمعیت دامی آغاز گردید .

 

آرام بحری اذعان کرد : در این عملیات با بهره گیری از توان نیروهای دولتی به صورت کاملا رایگان در سطح شهرستان 3838 راس گاو ماده و 1688 راس گوساله ماده بر علیه بیماری بروسلوز جمعا 5526  در سطح شهرستان واکسینه گردید .

 

وی گفت : دلیل اصلی پوشش دام ماده در این واکسیناسیون  مواردی همچون زاد و ولد و شیر این دامهاست است  که از اهمیت بالایی برخوردار است .

 

بحری افزود : اکیپ واکسیناسیون شبکه دامپزشکی بانه با مراجعه به 185 واحد اپيدميولوژيك روستایی جمعیت دامهای سنگین آنان را بر علیه این بیماری خطرناک واکسینه کرده است .

 

رئیس شبکه دامپزشکی بیان کرد :  ما در این فاز از واکسیناسون فقط از واکسنهای با کیفیت داخلی استفاده کردیم و همین مساله موجب گردیده که به سطح ایمنی مطلوبی در کاهش این بیماری در جمعیت دامی شهرستان  دست یابیم .

 

وی یاد آور شد : بروسلوز یا تب مالت  بیماری مشترک بین انسان و دام  که به بیماری هزار چهره هم مشهور می باشد و بسیار خطرناک است و از طریق تماس با ترشحات دامی و مصرف لبنیات غیره پاستوریزه که در فرآوری آنها دستورالعمل های بهداشتی رعایت نشده است به انسان منقل میگردد.

 

در ادامه بحری تشریح کرد :  این بیماری در دوجنبه اهمیت دارد ، جنبه اول اهمیت آن از نظر بهداشتی  است و  باتوجه به اینکه بیماری مشترکی است و دوره درمان آن طولانی است و گاها بصورت قطعى درمان نمى شود و  یا درمان این بیماری هزینه های سنگیی در بردارد اهمیت آن را  دوچندان میکند.  

 

جنبه دوم اهمیت اینست که بیماری بروسلوز میتواند خسارات چشمگیری را به صنعت دامداری وارد کند مثل سقط جنین وایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر که از لحاظ اقتصادی هم بسیار حائز اهمیت است و ضررهای جبران ناپذیری به صعنت دامی و خود دامدار وارد می کند .

 

رئیس شبکه دامپزشکی بانه  افزود : بنا به دلایل بالا و توجه به سلامت  و بهداشت عمومی مردم واکسیناسیون در جمعیت دامی اهمیت زیادی پیدا میکند و کنترل این بیماری در جمعیت دامی تبع موارد رخداد انسانى كاهش قابل ملاحظه اى خواهد داشت.

 

بحری گفت : انجام واکسیناسیون بروسلوز سالی یک بار برای پیشگیری از این بیماری اکتفا می کند و اکیپ واکسیناسیون دامپزشکی دام سبک را  در اوایل بهار و دام سنگین در پاییز مایه کوبی می کنند .البته با توجه به آمار جمعیت دام سبک در شش ماه نخست سال 97  تعداد  12720 راس گوسفند و بز واجد شرایط از لحاظ سنی بر علیه بیماری بروسلوز در سطح شهرستان واکسینه گردیده است.

 

 وی در پایان با اشاره به مطلوب بودن مایه کوبی امسال در جمعیت دامی افزود :  با انجام واکسیناسیون جمعیت دامی در سطح شهرستان بانه خوشبختانه سال گذشته و امسال ایمنی خاصی را در جمعیت دامی شهرستان بوجود آورده است و طبق آخرین آمار بدست آمده در دانشگاه علوم پزشکی استان خوشبختانه منتج به كاهش چشمگير موارد رخداد بيمارى تب مالت در جمعيت انسانى در ٦ ماهه اول سال ٩٧ نسبت به ٦ ماهه اول سال ٩٦ گرديده است .

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

دامپزشکی بانهبیماری بروسلوزمایه کوبیآرام بحریاکیپ های دامپزشکیدام سنگین

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی