چهارشنبه 28 آذر 1397 / 07:00|کد خبر : 3515|گروه : اجتماعي

نمایشگاه‎هایی که مورد بی‎مهری واقع می‎شوند؛ بانوان کارآفرین بانه‎ای نیازمند حمایت مسئولین و مردم + تصاویر

نمایشگاه‎هایی که مورد بی‎مهری واقع می‎شوند؛ بانوان کارآفرین بانه‎ای نیازمند حمایت مسئولین و مردم + تصاویر

برگزاری نمایشگاه هنر چیدمان به مناسبت شب یلدا در حالی در شهرستان بانه شروع به کار کرد که همواره بانوان و خلاقیت هایشان مورد بی مهری و عدم استقبال مناسب توسط مسئولین و مردم قرار گرفته اند.

 

 به گزارش آرباباخبر ، نمایشگاه هنر چیدمان در بانه به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز همکاری و مدیریت سه نفر از بانوان خلاق و کار آفرین در زمینه صنایع دستی در شهرستان بانه دایر گردید و لازم به یاد آوری است که در نمایشگاه  مذکور انواع هنرهایی که در ساخت  آن کار یدی دخیل است را در خود جای داده وبرای نمایش و بازدید در معرض دید عموم همشهریان قرار گرفت.

 

در ابتدای برای آشنایی بیشتر در مورد نمایشگاه و هدف از تشکیل آن از رئیس اداره میراث فرهنگی بانه پرسیدم و سعدالله رحیمی خواه در جواب این سوال تشریح کرد: نمایشگاه هنر چیدمان به مناسبت فرا رسیدن شب باستانی یلدا " کاری از آثار هنری 50 خانم هنرمند خلاق ، در محل هتل سه ستاره داوینکو واقع در بلوار سقز با حضور مسئولین ادارات و علاقمندان افتتاح گردید. این نمایشگاه همه روزه از ساعت 4 عصر الی 10 شب از 25 لغایت 29 آذر ماه آماده بازدید عموم علاقمندان می باشد. محصولات عرضه شده شامل؛ هنر سفالگری، ترمه بافی، نقاشی و طراحی روی شیشه وسفال، قلاب بافی، تریکو بافی، زیور آلات ، گیوه بافی ،شیرینی های مخصوص و میوه آرایی و... می باشد.

 

 

رحیمی خواه افزود: از قدیم الایام شب چله در میان همه ایرانیان زمان مناسبی بوده که خانواده ها در این شب دور هم جمع بشن وهر منطقه طبق رسم رسوم خود مراسمی خاص را تدارک می بینند و  چه خوب بود که  در این شب کارهایی از صنایع دستی  بانوان خلاق و هنرمند  مانند انواع خوراکی های تزئین شده  و .....مزین کنده سفره های خانواده ها در این شب و چه بسار در کل سال باشد .

 

وی بیان کرد: نمایشگاه هنر چیدمان برای اولین با است که با این مناسبت در بانه برگزار می گردد و این حاوی پیام مهمی است که بانوان خلاق و هنرمند که توانایی خاصی در خود می بینند می توانند از همه زیرساخت ها و همکاری های اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه بهره مند گردند .

 

وی افزود: اداره میراث فرهنگی همواره آمادگی این را دارد ،  بانوان خلاقی را  که آثار و یا کار یدی خاص و منحصر به فردی را دارند و جایی برای عرضه و به نمایش گذاشتن این تولیدات ندارند می توانند روی همکاری ما حساب کنند و صنایع دستی خود را از داخل خانه ها به بازار فروش سرازیر کنند .

 

رحیمی خواه گفت: تعدای از این بانوان دوره های صنایع دستی را زیر نظر اداره میراث فرهنگی گذرانده و به این مرحله از رشد وخلاقیت رسیده اند و این نومید یک فضای خوب و مناسب برای رشد کسب و کار و اشتغال توسط  خانم های هنرمند و با ذوق را در جامعه می دهد .

 

در آخر وی  با گلایه از عدم استقبال روسای ادارت ، شهرداری ، شورای شهر و سایر ارگانهایی که به نوعی مستقیم و غیره مستقیم در شکل گیری ای ن مهم دخیل هستند افزود: با توجه به اطلاع رسانی قبلی  به این عزیزان متاسفانه تعداد کمی از مسئولین در این نمایشگاه حضور به هم رساندند و این مایه نگرانی و گله مندی است که خود گویای عدم حمایت از این بانوان خلاق و کار آفرین بانه ای است.

 

در ادامه برای درک بیشتر مسائل و مشکلات این کار آفرینان خلاق با خانم زهرا کیمیایی اسدی یکی از سه نفری که بانی برپایی این نمایشگاه بود، گفتگویی داشتیم و از وی در مورد هنر صنایع دستی پرسیدیم که در جواب گفت: بنده علاقه وافری به صنایع دستی دارم و از اینکه می بینم مردم فهیم بانه اینگونه از نمایشگاه استقبال کردند برای من جای بسی خوشحالی دارد که به هنر و ایده بانوان اهمیت داده می شود .

 

 

اسدی افزود: کارهای هنری من آموزش قلاب بافی ، ترمه بافی ، سفال برجسته ، شیرینی پزی ، گلهای بلندر ، سرامیک ، حکاکی روی میوه ، سفره آرایی و .... و برایم بسیار اهمیت داشت که برای اولین با در بانه به مناسبت شب یلدا نمایشگاهی از این دست برای نمایش و بازدید عموم دایر کنیم تا  این مراسم و سنت باستانی رو حفظ کنیم و هم زحمات و هنرهای بانوان خلاق و خوش ذوق را  به اشتراک بگذاریم و در کنارش از استقبال مردم لذت ببریم .

 

وی گفت: برای برگزاری این نمایشگاه تعداد 50 نفر خانم در پشت صحنه تولیدات و صنایع دستی خود را تهیه و برای ما ارسال کردند و برای نمونه میوه های خشک ما به صورت کاملا ارگانیک خشک می شود و در هیچ مرحله ای ماشین به کار گرفته نمی شود.

 

از مشکلات پیش روی این صنعت سخن به میان آورد و افزود: متاسفانه در شهر بانه مواد اولیه هنرهای یدی به سختی پیدا می شود و برای تهیه این مواد باید به شهرهای اطراف سفر کرد تا این مواد به اینجا آورده شود و مورد استفاده قرار گیرد.

 

اسدی به  مشکل جدی تری  اشاره کرد و گفت: با توجه به پیگیری های بنده برای تشکیل کلاس های آموزش رایگان برای بانوان متاسفانه استقبال خوبی صورت نگرفت و اگر هم کسی برای این آموزش می آمد در ادامه تمایلی برای کار کردن و وارد شدن به بازار کار را نداشت حتی خودم قول مساعد دادم که بازار عرضه محصولاتشان را تضمین می کنم ولی با این وجودهمچنان افرادی چون من از همکاری نکردن خانم ها در این زمینه رنج می برم .

 

وی از همکاری اداره میراث فرهنگی برای برگزاری نمایشگاه تشکر کرد و گفت: من مدت 10 سال است که مشغول به این کار هستم و راه و چاه برگزرای نمایشگاه و امورات اداری را به خوبی یاد گرفتم ولی متاسفانه بروکراسی های اداری و همکاری نکردن ادارات مرتبط زمینه را برای دلسردی بانوان هموار تر میکنه و من با این پشتکار و پیگیری زیاد بعد 2 ماه توانستم این نمایشگاه را به این مرحله که می بینید برسانم.

 

در ادامه با بانوی کارآفرین و هنرمند دیگری گفتگو کردیم و وی خود را اینگونه معرفی کرد: من شادی امین پور هستم و مدت 10 سال است که به صورت رسمی کار یدی انجام میدهم ولی باید بگم از همان کودکی علاقه مند به صنایعی بودم که دست کار اصلی را انجام می دهد.

 

 

امین پور اذعان کرد: تاکنون پیش نیامده خانمی کاری بلد باشد و ما حمایت نکرده باشیم و معمولا خانم های بی سرپرست و بد سرپرست و بیکار همیشه مورد توجه بنده بوده و چون صنایع تولیدی ما به طور ویژه از بافتنی ، چرم دوزی و زیورالات  تشکیل شده است این بانوان هم بعد از گذراندن آموزش های لازم در این زمینه به کار گیری می شوند.

 

این بانوی خلاق و کارآفرین به مساله جدی تری که مانع اصلی در پیشرفت یک بانوی خلاق در شهرستان بانه است اشاره کرد و تصریح کرد: مشکل اساسی ما اجازه ندادن به خانم توسط خانواده و یا شوهرانشان برای وارد شدن به این حرفه و بازار کار است و به نظرمن خانواده ها نگرانی هایی مانند دیدگاه نامناسب نسبت به استقلال مادی یک خانم و یا دوری بانوان از خانواده و مشکلات ناشی از آن و ...  است که به سختی میشود آنها را از چهاردیواری خانه بیرون آورد.

 

وی یادآور شد: من همه نگرانی بانوان که توانایی مالی مناسبی ندارند بنده در زمینه هزینه های آموزش و مواد مورد نیاز برای صنایع دستی را خودم رفع کردم ولی همچنان شاهد استقبال کم بانوان هستیم.

 

وی با گلایه از مسئولین در رابطه با حمایت نکردن و اهمیت ندادن به کار و نظر و ایده بانوان خلاق در تصمیم سازی اذعان کرد: لازم میدونم که اشاره ای به اهمیت ندادن به نظرات کار آفرینان در شهرستان بانه بپردازم  و گلایه هم داشته باشم به تعدای از ادارات زیربط و متولی به جز میراث فرهنگی که همواره مورد حمایت آنها بودیم، برای نمونه در مورد مابقی ادارات وقتی بودجه ای برای شادمان سازی و فرهنگ سازی اختصاص می آید حتی از من که 15 سال با همه سختی ها و مواد اولیه خودم برای تعدا زیادی خانم کار ایجاد کردم، هیچگونه دعوتی به عمل نیامد و کوچترین نظری درخواست نگردید و این گویای مهم نبود هنر بانوی خلاق و کار آفرین در چشم مسئولان این شهرستان است.

 

 امین پور در مورد رده سنی خانم های که با وی همکاری می کنند گفت: بیشتر فراوانی از سن 18 سال به بالا ولی نکته جالب اینست که تعدات دو نفر از آقایان هم برای شرکت در دوره های آموزشی ما اعلام آمادگی کردند و علاقه مند به کار در زمینه صنایع دستی هستند.

 

در آخر این بانوی هنرمند به برند جدید خود اشاره کرد و افزود:  به یاری خدا به زودی برند جدید و درخور صنایع دستی را معرفی و به مرحله تولید خواهم رساند تا بتوانیم خانم هایی را که ذوق و قریحه کار یدی را دارند در این مجموعه بتوانند به اشتغال و تولید آثار با ارزش اقدام کنند . ولی نداشتن نمایشگاهی مناسب به این کار همواره ما را اذیت می کند و مهر نداشتن نمایشگاه بر پیشانی شهرستان بانه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

شهرستان بانهنمایشگاه هنر چیدمانبانوان خلاق و کارآفرینشب یلدانبود نمایشگاهمیراث فرهنگیاسدیامین پورهتل داوینکو

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی