پنجشنبه 29 آذر 1397 / 07:10|کد خبر : 3517|گروه : اقتصادي

برداشت 4530 گرم طلای سرخ در شهرستان بانه

برداشت 4530 گرم طلای سرخ در شهرستان بانه

زعفران ( به تعبیری طلای سرخ) یکی از گیاهان با ارزشی است که به علت نداشتن مخارج کاشت در صورتی که کشاورز هرساله خوب از آن مواظبت کند، سود سرشاری نصیب زارعین می کند.

 

به گزارش آرباباخبر ، با توجه به اینکه کاشت زعفران در شهرستان بانه سومین سال خود را پشت سر گذاشت سری به جهاد کشاورزی بانه زدیم و در مورد اهمیت این محصول با ارزش و کم هزینه برای زارعین این شهرستان از مدیریت جهاد کشاورزی پرسیدیم که وی در جواب اذعان  کرد : زعفران از محصولاتی است که در طول سال یک تا دو بار نیاز به آب دارد و با توجه به ضعیف بودن بانه از لحاظ منابع آب و سنتی بودن نحوه  آبیاری بیشتر کشاورزان ما ، این محصول میتواند بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی باشد .

 

وی خاطر نشان کرد : زعفران گیاهی است گرمسیری و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، به خوبی رشد می کند ، باتوجه به نزدیکی شرایط رشد طلای سرخ در زمین های غرب کشور و همچنین داشتن شرایط مطلوب آب وهوایی مناسب برای کاشت این محصول  در شهرستان بانه امیدوارم که کشت زعفران در سالهای آتی با استقبال بیشتری از طرف زارعین روبرو گردد.

 

کریم شریفی در مورد ارزش غذایی  زعفران تصریح کرد : زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا می باشد زعفران موجب کاهش چربی و کلسترول خون می گردد. زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و سرطان، تقویت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است. از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بیماریهای پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، یرقان، پیش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شکم ، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می شود.

 

رئیس جهاد کشاورزی افزود : امسال در شهرستان بانه بیش از ده هکتار از اراضی کشاورزان این شهرستان  به کشت زعفران اختصاص یافت و این مقدار کشت نسبت به پارسال رشد قابل توجهی را نشان میدهد و سمت و سوی زارعین به سمت کاشت این محصول رو به پیشرفت و فزونی است .

 

شریفی اظهار کرد :  زعفران بانه  از مرغوب ترین و باکیفیت ترین  نوع زعفران در کشور است، و کشاورزان این شهرستان  برای سومین سال متوالی است که این محصول  را در زمین های زراعی خود به زیر کشت  می برند.

 


وی در مورد مقدار برداشتی زارعین زعفران گفت : در هفت هکتار از اراضی کشاورزی روستای زیویه چهار کیلوگرم و در 2 هکتار از اراضی کشاورزی روستای بلوه نیز 250 گرم زعفران مرغوب برداشت شده است.

 


رئیس جهاد کشاورزی بیان کرد : در اراضی کشاورزی روستای بویین نیز در یک هکتار 90 گرم و در روستای کیوله در 1500 متر مربع زمین 190 گرم رغفران برداشت شده است. که از مجموع این برداشت ها  4530 گرم زعفران سهم زعفران کاران بانه ای در سال جاری بود.

 

در آخر وی با اشاره به زیر کشت رفتن بیشتر اراضی نسبت به پارسال تشریح کرد : با توجه به اینکه امسال رغبت زارعین بانه ای  برای  کشت زعفران بیشتر شد به طبع زمین هایی با هتکار بالاتر  به زیر کشت رفت و همین مساله موجب تولید و برداشت بیشتر این محصول باارزش در سطح شهرستان گردید که این مازاد تولید بخشی به اقلیم کردستان عراق صادر و بخشی هم برای  مصرف داخلی مورد استفاده قرار گرفت .

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

شهرستان بانهبرداشت طلای سرخجهاد کشاورزیمعیشت روستاییانصادرات زعفران به اقلیم کردستانکریم شریفی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی