دوشنبه 3 دی 1397 / 09:00|کد خبر : 3527|گروه : فرهنگي

پژوهش؛ موتور محرک پیشرفت و توسعه / حمایت از پژوهشگران نیازمند تغییر دیدگاه است

پژوهش؛ موتور محرک پیشرفت و توسعه / حمایت از پژوهشگران نیازمند تغییر دیدگاه است

پژوهشگر برتر کشوری گفت: توسعه پایدار و همه جانبه در هر کشوری به نحو قابل توجهی در گرو گسترش کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی آن کشور است و بدیهی است که گسترش پژوهش در گرو تعامل سازنده تمام بخش های آموزشی و پژوهشی کشور می باشد .

 

به گزارش آرباباخبر ،  پژوهشگر و کارهای پژوهشی از لحاظ نوع و سطح فعالیت  ها یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می شود. موفقیت در تمام فعالیت های مربوط به توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات و غیره به نحوی به گسترش فعالیت های پژوهشی بستگی دارد. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می آید. اگر پژوهشی صورت نگیرد دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچارسکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود. همه آن چه که به عنوان پیشرفت علوم در اعصار مختلف تاریخ می شناسیم حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیت های پژوهشی آنان بوده است.

 

گفتنی است که برای بررسی وضعیت  پژوهش و چالشهای پیش روی پژوهشگران به سراغ سامان صالحیان رفتیم که این فعال فرهنگی  دارای سه عنوان برتر استانی است  و همچنین سه بار هم به عنوان پژوهشگر برتر کشوری انتخاب شده است و پای صحبتهای وی نشستیم ،در ابتدا خود را  اینگونه معرفی کرد :

 

 

 اینجانب سامان صالحیان  متولد 1372 و 27 سال سن دارم ، در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی با  شش سال سابقه سازمانی در آموزش و پرورش بانه به عنوان معلم مشغول به خدمت هستم .

 

گفتنی است که صالحیان در در سال 94 و 95 سه مرتبه به عنوان پژوهشگر برتر استانی انتخاب شده و بیشتر پژوهش هایش در زمینه معلم و آموزش ابتدایی بوده است .

 

لازم به ذکر است  که در فاصله زمانی سال 95 تا 97 این پژوهشگر جوان و موفق بانه ای سه بار به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در زمینه های مختلف برگزیده شده است

 

 

 

صالحیان در مورد هدف پژوهشگر از امر پژوهش گفت : هدف پژوهشگر تولید علم و اقناع درونی است و همواره این امید را داریم که نتیجه کار در عمل هم به کار جامعه و محیط پیرامونی بیاید و مورد استفاده قرار گیرد ، برای یک معلم کلاس درس و تک تک دانش آموزان نوعی پژوهش و فرصت ویژه است  و چه خوب است که مربی با دیدگاه باز پژوهشی به محیط درس و کلاس بنگرد .

 

این جوان موفق بانه ای تصریح کرد : یکی از اهداف من از پژوهش پیش رفتن به اعماق علم و یادگیری بیشتراست  ،اکثر پژوهش های من در زمینه درس و کلاس وتربیت و دانش آموز است و این مساله مرا بر این داشت تا بیشتر در این زمینه یاد بگیریم یعنی نوعی انگیزه درونی قوی برای فراگیری علم و دانش .

 

وی می گوید :  معلمی شغلی است که اگر با انگیزه ای غیر از عشق و علاقه وارد آن شوید قطعا در به سرانجام رساندن آن شخص موفقی نخواهی بود

 

سامان صالحیان در باره وضعیت پژوهش و مشکلات پژوهشگران در شهرستا ن بانه گفت : : به نظر بنده وضعیت کارهای پژوهشی  در حد مطلوبی قرار ندارد و یک سر ی عوامل در این مساله تاثیر گذارند :

 

 اول : عوامل بیرونی ، برای مثال دانشگاهها و موسساتی که از پژوهش حمایت می کنند یا در بانه وجود ندارند و اگر هم باشند نه کیف برایشان مهم است نه کمیت کار .

 

دوم :عوامل درونی یعنی پژوهشگر بنا به عوامل درونی و انگیزشی در ارتباط با خود تصمیم می گیرد و به کار پژوهشی می پردازد برای مثال در وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور ، بیشتر پژوهشگران در فکر تامین نیاز های اساسی خود هستند و انجام کارهای پژوهش محور و تامین هزینه های آن در مرحله دوم قرار می گیرد ، اینجاست که همیشه می گوییم پژوهشگر برای انجام پژوهش باید انگیزه درونی بسیار قوی و فعال داشته باشد.

 

سوم : جامعه محلی هم از جمله چالشهای پژوهشگران است و هنوز جامعه سنتی ما به این اقناع نرسیده که همکاری تمام و کمال را در رابطه با کارهای پژوهشی را با پژوهشگران داشته باشند. وقتی پژوهش با همه تلاش به سرانجام رسید باید نتایج این تحقیق در جامعه نمود پیدا کند و مورد استفاده قرار گیرد ولی با کمال تاسف باز این جامعه (نهادی های ذیربط  ومردم ) در برابر چنین مسائلی مقاومت می کند و اجازه اجرایی شدن آن را نخواهند داد  ، پژوهشگر ارزش کار تحقیقی خود را می داند و جامعه هم باید ارزش این کار را دریابد و برای اجرایی شدن آن اهتمام کامل به خرج دهند .

 

چهارم  :  بحث مادی مساله دیگریست و انجام پروژه ها خصوصا در سطح استانی و کشوری هزینه هایش  بسیار بالاست

 

پنجم : مساله زمان است ، برای انجام یک کار پژوهشی خصوصا ما معلمان واقعا وقت کم میاریم و اگر بخواهیم یک کار تحقیقی خوب و درجه یک از آب در بیاد باید زمان بیشتری را اختصاص بدهیم.

 

وی در مورد وضعیت پژوهش در مدارس سطح شهرستان بانه  اظهار کرد : تفکر غالب در مدارس هم به گونه ای است که دانش آموز ما را ترغیب می کند که ذهن باز و فعالی  نداشته باشد و همواره در مدارس به دنبال حفظیات باشد و اجازه بروز خلاقیت دانش آموز داده نمی شود و دانش آموزان ما کمتر دنبال پژوهش و تحقیق می روند ولی زمانی که به محیط دانشگاه وارد می شوند آن موقع تازه متوجه خواهند شد  که درس و مدرسه فقط حفظ کردن کتب نبوده و اموری به نام تحقیق و پژوهش وجود دارد .

 

صالحیان در بخش دیگری از سخنانش به روش نوین تدریس خصوصا روش تدریس فعال اشاره کرد و  گفت : امروزه این روش بیسار اهمیت پیدا کرده به گونه ای که دانش آموزان را در مراحل یادگیری دخیل و سهیم می کند و شرکت دادن دانش آموز در فرایند یادگیری به او قدرت تفکر و تجزیه و تحلیل می دهد .و بدون شک کیفیت آموزش را بالا می برد. دانش آموز باید قدرت تحلیل و تفکر داشته باشد تا بتواند آنچه در مغز وی می گذرد شکوفا شود و به مرحله بروز خلاقیت برسد و متاسفانه این مساله در مدارس ما کمتر دیده می شود. البته در سالهای اخیر تغیرات مناسبی در این زمینه صورت گرفته ولی هنوز کافی نیست و جا دارد بیشتر کار شود برای نمونه اضافه شدن کتاب تفکر و پژوهش که کار سیستماتیک و خوبی است  و محرک مناسبی برای شکوفایی تفکر و ایجاد ذهنی تحلیل گر در  دانش آموزان می گردد.

 

این پژوهشگر فرهنگی در زمینه نحوه حمایت های نهاد ها و مسئولین ذیربط  در امر  پژوهش می گوید :  حمایت از پژوهشگر و پروژه های پژوهشی دو جنبه دارد اولی مادی که حتی در سطح وزارت هم  از حمایت هایی  پایینی برخوردار است ، برای نمونه پژوهشگر برای انجام یک کار پژوهشی در مراحل پایانی (اتمام پروژه) فقط 400 هزار تومان کمک مالی دریافت می کند و در حال حاضر پول کپی پرسشنامه هم نمی شود و نمونهای بسیار زیادی از این دست هست .

 

سامان صالحیان تاکید کرد :  البته آموزش و پرورش هم در این قضیه کاملا بی تقصیر است چون وقتی  بیش از 90  درصد بودجه این اداره به حقوق معلمان و کارکنان آن اختصاص داده می شود و بقیه بودجه هم صرف بازسازی و نوسازی مدارس و .... می گردد ، در واقعیت مبلغی برای پژوهشگرو کارهای پژوهشی نمی ماند . و حل وفصل این مشکل در دست قانون گذاران و مدیران رده بالای مملکت است.

 

اما حمایت دوم از نوع معنوی است و بنده از جانب آموزش و پرورش بسیار خوب حمایت شده ام و همواره به کارها و پژوهش هایم توسط این نهاد اهمیت داده شده است .

 

وی بیان کرد : به نظر من اهمیت دادن به پژوهشگر صرف تجلیل کردن نیست چون  پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می شود و باید نتیجه پژوهش در جامعه  استفاده شود و مورد بهره برداری قرا گیرد . و این امر نیازمند تغیر دیدگاهها است که زمان بر است  البته آمادگی جامعه محلی هم  مهم است چون برای به کارگیری و استفاده از پژوهش ها نیازمند حمایت و استقبال جوامع هستیم و اگر حمایت نشویم  این مساله پژوهشگران را دلسرد می کند و به این نتیجه میرسند که بعد از صرف کلی هزینه و زمان نتایج  حاصله از پروژه در جامعه محلی مورد بهره برداری قرار نگیرد دیگر دنبال پژوهش نمیروند . پژوهش باید به مرحله اجرا و عمل درآید و این خواسته هر پژوهشگر است ، مسئولین ونهاد های حمایتی لازم است که دیدگاه خود را به این سمت و سو سوق دهند .

 

در پایان این فعال فرهنگی توصیه ای هم به کسانی که می خواهند در این مسیر قدم بگذارند داشت و تصریح کرد : صحبت من برای کسانی که دنبال پژوهش هستند اینست که باید یک پژوهشگر  داری انگیزه درونی بسیار قوی باشد چون انگیزه های بیرونی همواره در  حال سرکوب کردن آنها هستند و محقق باید در نهایت امر علاقه مندی زیادی به این کار داشته باشد تا پژوهشگران موفق  و سرآمدی باشید .

 

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

شهرستان بانهپژوهشگر برتر استانی و کشوریسامان صالحیانمعلمتدریس فعالمدرسه سیناآموزش و پرورش

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی