پنجشنبه 6 دی 1397 / 11:49|کد خبر : 3535|گروه : اجتماعي

منفورترین حلالی که عرش الهی را می لرزاند/ ۱۷.۵ درصد ازدواج‌ها در کُردستان، کمتر از یکسال به طلاق منجر شده است

منفورترین حلالی که عرش الهی را می لرزاند/ ۱۷.۵ درصد ازدواج‌ها در کُردستان، کمتر از یکسال به طلاق منجر شده است

روزگاری ضرب المثل « زن خوب، با لباس سفید به خانه بخت می رود و با لباس سفید (کفن) هم از آنجا بیرون می آید» مفهوم عمیقی از پایبندی و وفاداری زوجین به یکدیگر بود.

 

به گزارش آرباباخبر ، کافیست نیم نگاهی به اطرافمان داشته باشیم، به راحتی می بینیم که هر خانواده ای حداقل یکبار طلاق را در میان خود تجربه کردهاند، جدایی هایی که هر چند منفور حلال الهی است اما عرش به لرزه در می آید از طلاق...


جوانی دوران رسیدن به ثبات و انتخاب شریک زندگی است. در این دوران افراد با بحران صمیمیت در برابر انزوا مواجه می شوند. وقتی فرد در دوران قبل از ازدواج، بلوغ کافی را پیدا نکرده باشد و نگاهی آرمانی و رویایی به ازدواج داشته باشد به دلیل عدم آمادگی کافی برای دور شدن از رویا و ورود به مرحلۀ جدیدی از رشد در جهان واقعی با اولین تلنگر جا می زند و نمی تواند صمیمیت لازم را در رابطۀ زناشویی خود ایجاد کند.


روزگاری ضرب المثل « زن خوب، با لباس سفید به خانه بخت می رود و با لباس سفید (کفن) هم از آنجا بیرون می آید» مفهوم عمیقی از پایبندی و وفاداری زوجین به یکدیگر بود.


زن و شوهری که با خوب و بد و کم و کاستی یکدیگر کنار می آمدند و حرمت لحظه های تلخ و شیرینی را که طی سالیان دراز در زندگی مشترک تجربه کرده بودند را نگه می داشتند. جانشان به جان هم بند بود و «دوستت دارم»واقعی به زندگی آنها سنجاق شده بود و موی خود را در شب و روزهای کنار هم سپید می کردند. برای لحظه لحظه بگو بخندها، اخم ها و لبخندهایی که با هم سپری می کردند، ارزش قائل بودند و فراز و نشیب زندگی را در کنار یکدیگر تحمل می کردند.


براساس آمار ثبت احوال استان کردستان، ۱۷.۵ درصد ازدواج‌ها در کمتر از یکسال به طلاق منجر شده است و ۲۵.۶ درصد طلاق‌ها در پنج ساله اول بوده است.


در مبحث طلاق نیز قروه بیشترین و سروآباد کمترین نرخ را داشته اند و میانگین سن طلاق در بین مردان کردستانی ۳۵.۲۴ سال و در بین زنان ۳۰.۳۳ سال بوده است.


بیشترین طلاق مردان ٣٠ الی ٣٤ سال با ٢٦درصد و بیشترین بازه سنی طلاق بین زنان نیز ٢٥ الی ٢٩ سال با ٢٤ درصد فراوانی بوده است.


* آگاهی نداشتن جوانان از جنس مخالف موجب بروز اختلافات است


زمانی که خانواده‎ای دچار آشوب می‎شود، بیشترین آسیب و ضربات روحی به فرزند سرایت می‎کند، زیرا شاهد اختلافات و بی‎احترامی‎های والدین خود است و در مرور زمان به یک نوع ناکامی در خود مواجه می‎شود.


طلاق به‎عنوان یک عامل از هم گسستن زندگی مشترک است که می‎توانست محل آسایش زوجین را فراهم کند، ولی با جدایی اثرات جبران‎ناپذیری بر اعضای خانواده‎ها به‎جا خواهد گذاشت.


طلاق موجب محروم شدن فرزندان از نعمت خانواده شده و این موضوع به جامعه نیز سرایت می‎کند، در نتیجه فرزندانی وارد اجتماع می‎شوند که کمبودهای زیادی در آنها وجود دارد.

 

ژاله حیدری مقدم استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: اظهار کرد: طلاق می‎تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شناخت عوامل آن نقش زیادی در کاهش این امر دارد از جمله: عدم تفاهم، ازدواج اجباری، چشم‎ و هم‎چشمی، عدم بلوغ اجتماعی و اقتصادی از موارد طلاق به شمار می‎رود.


وی ادامه داد: از طرفی دیگر، عوامل مختلفی در امر طلاق دخیل هستند و می توانیم آین عوامل را به دو بخش تقسیم کنیم ، عوامل مربوط به درون خانواده و عوامل مربوط به بیرون از خانواده. عوامل برون خانواده همان مسائل اقتصادی ، بیکاری، و گاهاً سیاست های کلانی است که تا حدودی بازخورد آن به خانواده برمی گردد. عوامل درون خانواده که شاید بیش ترین تأثیر را در بروز طلاق دارد بر می گردد به روابط شخصی بین زوجین و مدیریت خود و خانواده که در یک بیان  می توان آنرا عوامل فرهنگی نامید. و این خود زیر مجموعه هایی دارد. در دین مبین اسلام قبل از تشکیل خانواده بعنوان مقدمه و زیرساخت بحث هم کفو بودن زوجین مطرح می شود.هم کفو بودن یعنی اینکه زوجین از هر لحاظی چه سنی ، مالی، فرهنگی، تفکرات و ایده آل ها  که اگر این شرایط نزدیک هم باشند و مانند دو کفه ی ترازو در تعادل باشند در حد اعتدال قرار گیرند که در نتیجه آن خانواده قطعاً پایدارتر می ماند.


وی گفت: عوامل مختلفی در بحث طلاق در استان دخیل هستند، عواملی به نام بیکاری و مسئله ی اقتصادی، اما بیشتر از عوامل اقتصادی ،عوامل فرهنگی  نقشی جدی دارند .هرچند منکر عامل اقتصادی نیستیم چرا که در پیشبرد زندگی  لازم و ضروری است. اما بیش تر عوامل فرهنگی است چراکه زمانی که زن و شوهر سر زندگی خودشان می روند نه زن از وظایف و نقش خود آگاهی  دارد و نه مرد، شناخت های متقابل خیلی کم است .یک زن بطور همزمان دارای نقشهای مادری ، همسری ، دختری و فرزندی می شود. مرد هم به همین ترتیب.هر کدام از این نقشها وظایف خاص خود را دارند که در صورت عدم آشنایی لازم و کافی در این باره هر کدام از زوجین خود را در مقابل انبوهی از وظایف و کارهای بدون پیش بینی قبلی می بیند. باید آنقدر سطح آگاهیشان بالا باشد که بتوانند تعادل لازم را به وجود بیاورند و هیچ کدام از این نقش های اصلی را فدای نقش های دیگر نکند.

 


انتهای پیام/کردتودی



برچسب ها :

منفورترین حلالطلاقاستان کردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی