جمعه 7 دی 1397 / 09:03|کد خبر : 3536|گروه : اقتصادي

حجم آب های زیرزمینی کردستان بیش از یک میلیارد مترمکعب است

حجم آب های زیرزمینی کردستان بیش از یک میلیارد مترمکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اظهار داشت: با احتساب 300 میلیون مترمکعب آب های ورودی به استان، مجموعه آب های سطحی نیز پنج میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است.

 

به گزارش آرباباخبر ، کامران خرم  با بیان اینکه سالانه در مجموع 415 میلیون مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی کردستان برداشت می شود، افزود: مردم این استان سالانه یک هزار و 283 میلیون مترمکعب آب مصرف می کنند.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان به حجم آب سدهای استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: سد شهید کاظمی در شمال این استان با حجم مخزن 808 میلیون متر مکعب بزرگترین سد استان است.


خرم اضافه کرد: سد گاوشان با حجم مخزن 554، سد تلوار500، سد آزاد 300، قشلاق 215، ژاوه 180، گاران 84، زریوار با 64 و سد بانه با حجم مخزن 4 میلیون مترمکعب به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.


گفتنی است که کردستان، کوهستانی بوده و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستانها می شود.


میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر بوده و بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود 800 میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 500 میلیمتر در سال است.


از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.


تعداد دشت های استان 9 دشت بوده که 5 دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است. دشت های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می شود.


از مجموع 33 سد استان، 11 سد در حال بهره برداری،10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.

 

 

 

انتهای پیام/ایرنا



برچسب ها :

استان کردستانخلیج فارسدریاچه ارومیهدریای خزرعمانآب زیرزمینی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی