جمعه 7 دی 1397 / 12:14|کد خبر : 3537|گروه : اقتصادي

معمای قاچاق چوب در زاگرس

معمای قاچاق چوب در زاگرس

پیشترها خبری از این نوع از قاچاق نبود اما این روزها بطور مداوم اخباری مبنی بر توقیف محموله چوب قاچاق در مناطق مختلف استان کردستان شنیده می شود.

 

به گزارش آرباباخبر ، از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل هایی که جزو زاگرس شمالی به شمار می روند و در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده اند.

 

بانه و مریوان شهرهای جنگلی کردستان بخش بزرگی از جنگل های غرب کشور را شامل می شوند، این منابع ارزشمند پس از جنگل‏های شمال در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.


کاربردهای این ذخایر بر کسی پوشیده نیست و می توان به محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و نیز معیشت بخش بزرگی از جمعیت استان از این طریق اشاره کرد.


در جنگل های کردستان انواع درختان بلوط، مازو، گلابی، زبان ‏گنجشک (ون)، گردو، سیب وحشی، پسته وحشی، زالزالک، آلبالو، ازگیل، بادام تلخ، داغداغان، نارون، افرا و بید وحشی رشد کرده است. 


تا همین چند وقت قبل خشکسالی، فعالیت های معدنی، سدسازی، راهسازی و آتش سوزی در جنگل ها، بیماری و حمله آفت ها به درختان جنگلی و قطع درختان به منظور تهیه زغال و توسعه زمین های زراعی از جمله آفات جنگل ها به شمار می رفت اما امسال آفت بزرگتری به نام قاچاق چوب دامنگیر درختان جنگل های کردستان شده است.


** سماورهایی که گلدان شد


سماور وسیله کسب و کارشان بود، هر روز دم غروب cغال های گداخته را سر سماورها می گذاشتند تا محفل خانواده هایی را که را گت و گذار به حاشیه زریبار می آمدند را گرم کنند.


این روزها اما اگر سری به همان جاهایی بزنی که چای داغ زغالی بخوری، دیگر زغالی سر سماور نیست، سماورهای بزرگ را پایین آورده و جای زغال، گل کاشته اند.


این رسم زیبای مردم کُرد است که وقتی می بینند طبیعت بخاطر سود آنان به خطر افتاده است، چشم بر هر چه سود است می بندند، گاهی با شکستن قفس، گاهی شکستن تفنگ و حالا هم با تبدیل سماورهای زغالی به گلدان.


این اقدام در پی افزایش قاچاق چوب از جنگل ها در شهر مریوان اتفاق افتاد تا به سود جویان بگویند، طبیعت و جنگل سرمایه ای است که باید حفظ شود.

** بخش عمده ای از قاچاق غیرجنگلی است


مدیرکل منابع طبیعی کردستان می گوید: تنها 10 درصد از چوب های قاچاق، چوب های جنگلی و بقیه درختان مثمر باغی است.


سعدی نقشبندی به بازرسی از 436 کامیون حامل چوب اشاره کرد و گفت: در میان این بازرسی ها 36 کامیون حامل چوب جنگلی غیرمجاز کشف شدند.


وی افزود: 225 تن چوب قاچاق از این کامیون ها کشف و ضبط شد که 90 درصد از چوب های توقیفی مربوط به درختان بید حاشیه رودخانه ها بود.


نقشبندی با بیان اینکه نیروهای منابع طبیعی از 20 مهر گشت زنی در مناطق حساس و در معرض خطر را شروع کرده اند، اظهار داشت: ماموران پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی در مبادی خروجی شهرستان ها مستقر شدند تا ماموریت پیشگیری و مقابله با قاچاق چوب را با همکاری و مشارکت جوامع محلی و انجمن های مردم نهاد انجام دهند.


وی درباره اظهارات انجمن های زیست محیطی درباره نابودی جنگل ها و قاچاق چوب هم گفت: این اظهار نظرها ناشی از برداشت اشتباه از نوع گونه ها و مقطوعات بوده و میزان قاچاق به این شدت نیست که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود.


نقشبندی این را هم گفت که پارسال مجموع محموله های قاچاق چوب در استان، سه تا چهار محموله بود اما امسال حدود 9 برابر افزایش یافته است.

** قاچاق درختان میوه توجیه اقتصادی ندارد


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اما با تکذیب قاچاق چوب درختان مثمر و باغی در مناطق غرب استان می گوید: تاکنون هیچ موردی از قطع درختان باغی در شهرستان های بانه و مریوان گزارش نشده است.


زاهد حاجی میرزایی گفت: حتی باغات پیر ما برای اصلاح و جایگزینی حمایت مشاوره ای و تسهیلاتی می شوند تا جوان سازی شوند و هر اصله درخت درآمد مکفی برای باغدار دارد پس ناچار به قطع و قاچاق آن نیست.


وی درباره جوان سازی درختان گردو به عنوان درختانی که چوب آنان در زمینه های مختلف کاربرد دارد، اظهار داشت: با استفاده از سرشاخه کاری تاج درختان را با ارقام مطلوب جایگزین می کنیم ضمن اینکه در این زمینه کف بری (قطع درخت از ریشه) نداریم.


حاجی میرزایی متوسط تولید سالانه محصولات باغی در استان را 320 هزار تن اعلام کرد و افزود: از این میزان 15 هزار تن مربوط به شهرستان بانه و 40 هزار تن مربوط به شهرستان مریوان است.


وی با بیان اینکه درخت گردو، قداست خاصی در منطقه کردستان دارد، تاکید کرد: در معابر شهری و روستایی می توان درختان پیر گردویی را دید که همچنان ریشه در خاک دارند و به ندرت و سختی، پیش می آید که حذف و قطع شوند.


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان متوسط برداشت گردو در هکتار باغ جوان را 1.5 تن در هکتار و در باغات پیر هم تا سه تن اعلام کرد و یادآور شد: اگر حداقل فیمت کیلویی 40 هزار تومان را برای هر کیلوگرم گردو در نظر بگیریم، چیزی معادل 60 میلیون تومان عاید باغدار می شود و این رقم در مقایسه با قطع درختان گردو و فروش چوب آن، اصلا قابل مقایسه نیست.

** کار به مجلس کشید


نمایندگان مناطق زاگرس نشین در مجلس شورای اسلامی هم دست بکار شدند و تعدادی از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور اعلام کردند دلیل بی‌تفاوتی مسئولان و دستگاه‌های متولی در رابطه با عدم جلوگیری از قلع و قمع و تاراج درختان مناطق غرب کشور و جنگل‌های زاگرس توسط عده‌ای سودجو چیست؟


سید احسن علوی یکی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار داشت: سودجویان و دلالان به قطع درختان زاگرس و غرب کشور روی آورده و دلیل آن شاید قانون تنفس جنگل باشد که بر اساس آن کارخانه های کاغذ سازی تا پنج سال حق بهره برداری از درختان و جنگل های شمال را ندارند.


وی با بیان اینکه قاچاق چوب مساله جدیدی در کردستان است، تاکید کرد: در زمینه مقابله با قاچاق در استان در بسیاری از موارد به طور سریع برخورد و کنترل شده اما در برخی زمینه های هنوز باید کار شود.


نبود مدیریت و نظارت بر خروج قاچاق چوب از رمزها، مساله ای بود که علوی با انتقاد از آن گفت: به نظر می رسد دست هایی در کار باشد و مافیای قاچاق چوب بدنبال شدت بخشیدن به این معضل باشد که از دولت می خواهیم با این اقدام مقابله کند.


وی اضافه کرد: نباید اجازه دهیم جنگل خواری در منطقه زاگرس رواج پیدا کند.

** نعمتی به نام جنگل


تعدیل آب و هوا، کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، حفظ و تولید خاک، تولید دارو و اکوتوریسم از فوایدی است که سرشاخه های انبوه و سبز جنگل دارد و قطع این درختان به معنای قطع شریان زندگی است.


اگر نگاهی دینی هم به این مساله داشته باشیم بسیاری از پیامبران و امامان معصوم (ع) ما کشاورز و باغدار بوده‌اند و پیامبر گرامی اسلام (ص) هم در حفظ درختان، حتی در جنگ با دشمنان و تسلط بر سرزمین آنها، به سربازان اسلام تاکید می‌فرمود.


حال که قاچاق چوب از هر نوعی در مناطق زاگرس نشین به معضلی جدید تبدیل شده است، می طلبد انسان به عنوان بازیگر اصلی حفاظت یا نابودی جنگل ها، تنها به این فکر کند که نابودی جنکل منجر به نابودی حیات حیوانات و دیگر موجودات می شود و در نهایت این خود انسان است که از این فاجعه متضرر اصلی خواهد بود.


از سوی دیگر مسئولان نیز به جای توجیه این مساله، به اصل مساله قاچاق چوب ورود پیدا کنند و مقابل قلع و قمع و تاراج این سرمایه سبز زمین را بگیرند.

 

انتهای پیام / ایرنا



برچسب ها :

کردستانجنگلهای زاگرسقاچاق چوببانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی