شنبه 8 دی 1397 / 10:24|کد خبر : 3540|گروه : اقتصادي

تأثیر منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان بر توسعه کردستان

تأثیر منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان بر توسعه کردستان

ایجاد مناطق آزاد و ویژه تجاری در کردستان با هدف توسعه استان مطرح و پیگیری شده است اما ایجاد این مناطق بدون فراهم کردن زیرساخت ها، ممکن است به نتیجه مورد نظر منتهی نشود.

 

به گزارش آرباباخبر ، ایجاد مناطق آزاد، نخستین بار در کشورهای سوسیالیستی که دارای اقتصاد بسته بودند، مورد توجه قرار گرفت.

 

 در واقع هدف پایه گذاران مناطق آزاد، آزمودن تئوری اقتصاد آزاد در بخش‌هایی از کشور بود که مایه‌های پیشرفت در آن‌ها دیده می‌شد.


 در ایران هم شکل گیری مناطق آزاد تجاری به پیشنهاد تئوری پردازان اقتصاد دولتی صورت گرفت تا گریزگاهی برای اقتصاد بسته دولتی باشد.


در سال‌های 1367 و 1368 ضربه پذیری اقتصاد کشور از صادرات نفتی، به طور محسوس مورد توجه قرار گرفت و آمارهای سال 1367 نشان می‌دهند که صادرات نفتی ما در آن سال حدود هفت میلیارد دلار شده بود در حالی که همین درآمدهای ارزی در برخی از سال‌ها از 20 میلیارد دلار فراتر رفته است.


بنابراین در برنامه اول، توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان یک تصمیم قطعی مورد توجه قرار گرفت و یکی از بهترین ابزارها برای توسعه صادرات غیر نفتی، ایجاد مناطق آزاد صنعتی بود.


 بدین ترتیب در تبصره 19 برنامهٔ اول توسعه، سه منطقه آزاد تجاری-صنعتی در کشور مورد تصویب قرار گرفت.


در حال حاضر ایران هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی دارد که عبارتند از کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو.


بررسی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مقایسه آن با اهداف تاسیس این مناطق در طول بیش از یک دهه در ایران (دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، 1384) نشان می‌دهد که برخی از اهداف مورد نظر تحقق نیافته و مشکلاتی پیش آمده است.


تعیین نه چندان اصولی اهداف مربوط به ایجاد مناطق، محرومیت مناطق با وجود هزینه‌های انجام شده،عدم اولویت بندی نیازهای هر منطقه، کمبود تسهیلات بیمه‌ای و بانکی،  عدم مکان یابی صحیح، نبود امکانات زیربنایی و سوء استفاده قاچاقچیان از این مناطق، به سبب نبود ابزارهای کنترلی لازم از جمله این مشکلات می باشد.


 به سبب نبود ابزارهای کنترلی، مناطق آزاد مورد سوء استفاده قاچاقچیان کالا قرار گرفته و بر مشکلات قبلی افزوده شده است.


در سالهای اخیر، بسیاری از منتقدان به مدیریت مناطق آزاد تاخته‌اند و گفته‌اند که این مناطق عملا به مبادی قاچاق در ایران تبدیل شده است.


دولت دهم در مقطعی از دوران خود، به یکباره تصمیم گرفت چهار منطقه آزاد اقتصادی دیگر به مناطق آزاد فعال کشور اضافه کند.


پیشنهاد تبدیل شهرستان های بانه و مریوان در کردستان نیز به مناطق آزاد تجاری در دولت احمدی نژاد مطرح شد.


با گذشت سالها و مطرح شدن منطقه آراد تجاری صنعتی بانه و مریوان و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی اما تاکنون به طور کامل تایید نشده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که منطقه آزاد تجرای صنعتی در صورت فراهم نشدن زیر ساخت های آن ممکن است نتیجه مطلبوی برای اکثریت مردم این مناطق نداشته باشد.
 

 

انتهای پیام/زریوار خبر



برچسب ها :

منطقه آزاد تجاریبانه و مریوانتوسعه کردستانمنطقه تجاری صنعتی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی