دوشنبه 10 دی 1397 / 07:39|کد خبر : 3545|گروه : اقتصادي

مرزنشینان از سود فروش سوخت 20 درصد سهم می برند

مرزنشینان از سود فروش سوخت 20 درصد سهم می برند

معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی استاندار کردستان گفت: سود حاصل از فروش سوخت به مرزنشینان کشور از 15 درصد فعلی به 20 درصد افزایش یافت.

 

به گزارش آرباباخبر ،  حسین خوش اقبال  اظهار داشت: با پیگیری های استاندار و مسئولان استان و طی مصوبه سی و ششمین جلسه کارگروه مرکزی تبصره ماده 2، سهم سود حاصل از فروش سوخت به مرزنشینان کشور افزایش یافت.


وی با اشاره به اینکه 18 هزار و 139 خانوار مرزنشین در استان کردستان وجود دارد، افزود: با افزایش سهم سود مرزنشینان علاوه بر افزایش قدرت معیشت ساکنان شعاع 20 کیلومتری مرزها، قاچاق سوخت نیز کاهش می یابد.


خوش اقبال اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان، 17 میلیون لیتر سوخت از استان صادر شد که از محل این صادرات 152 میلیارد ریال به حساب سرپرست خانوارهای ساکن مرزنشین کردستان واریز شده است.


لازم به ذکر است که حدود 2 سال است طرح پرداخت سود حاصل از فروش و صادرات سوخت به روستاییان ساکن در شعاع 20 کیلومتری مرزهای استان کردستان اجرا می شود و طبق گفته مسئولان، این طرح نقش زیادی در کاهش قاچاق سوخت در این مناطق داشته است.


براساس مصوبه هیات دولت در سال 90، بخشی از سود حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به روستاهای مرزی که در شعاع 20 کیلومتری از مرز واقع شده اند، پرداخت می شود.


این طرح که تا سال 95 مسکوت مانده و اجرایی نشده بود، با تلاش مسئولان کردستان، در 31 خرداد 95 در مرزهای این استان اجرایی و به تناوب درآمد حاصله به حساب سرپرست خانوارها واریز می شود.


سال 95، 34 میلیون لیتر، سال 96، 32 میلیون لیتر و در سال 97 تاکنون 17 میلیون لیتر سوخت از مرز باشماق مریوان صادر شده است.


گفتنی است که استان کردستان یکی از استان های مرزی کشور است که حدود 230 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد و دارای سه بازارچه مرزی سیرانبند بانه، خانم شیخان مریوان و مله خورد در سروآباد بوده که در حال حاضر به دلیل مشخص نبودن محدودیت و ممنوعیت تعداد اقلام وارداتی، این بازارچه ها بسته است.

 

 

 

انتهای پیام/ ایرنا



برچسب ها :

مرزنشینانافزایش سود فروش سوختسیرانبند بانهقاچاق سوخت

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی