سه شنبه 11 دی 1397 / 13:18|کد خبر : 3548|گروه : اجتماعي

گزارش/

اشتغال سودجویان به قیمت سلامت مردم/ برخورد جدی با مراکز عرضه مرغ زنده در بانه

اشتغال سودجویان به قیمت سلامت مردم/ برخورد جدی با مراکز عرضه مرغ زنده در بانه

شهرهای استان کردستان خصوصا شهرستان بانه بنا به اعتقادات سنتی و گاها اشتباه در زمینه مصرف گوشت سفید جزو شهرهای است که بیشترین مراکز غیره مجاز عرضه و توزیع مرغ زنده در آن مشغول به فعالیت هستند و این مساله هشدار جدی برای به خطر انداختن سلامت عمومی شهروندان محسوب می شود .

 

به گزارش آرباباخبر ، شهروندان بانه ای از قدیم الایام و بنا به اعتقادات سنتی برای تهیه گوشت مصرفی خود خصوصا مرغ به مراکز عرضه مرغ زنده مراجعه می کردند و بدون در نظر گرفتن مسائل و مشکلات بهداشتی اعم از مکان نگهداری ، وضعیت سلامت مرغ و  وسایل ذبح و .... همچنان در این شهرستان مصرف گوشت به این روش طرفداران زیادی دارد .

 

گفتنی است که با شروع به کار کردن کشتارگاهها دام و طیور در سطح شهرستان و عرضه مرغ کشتار روز با تاییده و مهر سلامت شبکه دامپزشکی متاسفانه هنوزهم بیشتر مردم ذائقه مصرفشان تغیری نکرده و تمایل زیادی برای تهیه و مصرف این گوشت به روشهای غیره بهداشتی و سنتی را دارند .

 

لازم به ذکر است در شهرستان بانه  بالغ بر 120مرکز عرضه مرغ زنده وجود دارد که هیچ کدام از این مراکز نه کارت تندرستی از شبکه بهداشت و درمان و نه پروانه فعالیت از ادارات ذی ربط دارند و این آمار به خوبی نشان میدهد که چرا شهر نچندان پرجمعیت بانه دارای این تعداد مراکز غیره مجاز تهیه و توزیع گوشت سفید است .

 

سالیان متمادی است که نهاد های ذیربط در زمینه سلامت عمومی مردم در پی جمع آوری و برخورد جدی با این مراکز هستند ولی بنا به دلایلی نتنها موفق به کنترل این مساله نشدند بلکه شاهد رشد چشم گیر و قارچ گونه این مراکز در سطح شهرستان هستیم و این واحدهای غیره مجاز بدون هیچ نگرانی از برخورد با  آنها که واقعا اشتغال به قیمت سلامت مردم  است فعالیت های خود را ادامه می دهند .

 

از دلایل اصلی گسترش این واحدهای غیره مجاز در وهله اول فرهنگ مردم در زمینه نوع  تهیه و مصرف گوشت مرغ است و تا در این زمینه فرهنگ سازی نشود قطعا اجرای هر طرحی در این مورد با شکست مواجه می گردد ، دلیل دوم حمایت مردم از این مراکز است به گونه ای که با اقدام شبکه دامپزشکی برای جمع آوری این واحدها فورا مردم مداخله کرده و این کار دامپزشکی را بیکار کردن و نابودی اشتغال میدانند که این مسله هم نیاز به آگاه سازی و روشنگری نهادیها ذیربط است ، دلیل سوم رو میتوان در ضعف مدیریت نهادهای متولی در برخورد با این مراکز در سالیان گذشته عنوان کرد به صورتی که در برخورد با این مراکز اهتمام جدی و راسخی نداشتند و نتیجه این سستی در انجام امورات محوله و وظیفه سازمانی را میتوانیم در سطح شهرستان به خوبی مشاهده کنیم.

 

برای درک بیشتر مساله و شنیدن سخنان مردم که متمایل به تهیه  گوشت خود به این روش سنتی هستند با تنی چند از این افراد هم صحبت شدیم و یکی از این مصرف کننده ها در جواب سوال ما که چرا وی علاقه مند به  تهیه و مصرف مرغ زنده به روشهای سنتی و غیره بهداشتی است ولی مرغ کشتار روز را خریداری نمی کند گفت :  ترجیح می دهم به هنگام خرید به این مراکز مراجعه کنم تا وضعیت مرغ انتخابی خود را قبل از کشتار دیده و سلامت آن را بررسی کنم  و به خیال راحت تر  و اطمینان بیشتری این گوشت را مصرف کنم .

 

این مصرف کننده افزود: قیمت این مرغ هم مناسبتر از مرغ  کشتار روز است و غیر از این مسایل گوشت گرم طعم و لذت خاصی دارد و مرغ کشتار روز که در یخچال نگهداری می شود به نظر بنده و سایر کسانی که مرغ زنده مصرف می کنند طعم واقعی خود را از دست خواهد داد .

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از این مراکز صحبتی هم با مالک این واحد عرضه غیره مجاز مرغ زنده داشتیم و وقتی از وی پروانه کسب و کارت سلامت و .... طلب کردیم این فروشنده  اظهار کرد که هیچکدام از این موارد را ندارد ولی این اطمینان را به مشتری هایش می دهد که مرغ سالم و بهداشتی را در اختیار آنها قرار دهد .

 

از این فروشنده پرسیدیم که مرغ را از کجا تهیه می کند با کمی تامل در جواب گفت : افراد زیادی هستند که نقش واسطه ای بین ما و مرغداری ها  را دارند و هرچقدر مرغ نیاز داشته باشیم در اختیارمان قرار می دهند و غیر از این مساله برای اینکه با قیمت پایینتری مرغ تهیه کنیم خودمان به مرغداری مراجعه خواهیم کرد .

 

 از این فروشنده پرسیدیم که چاقو و قیف (وسایل ذبح) را چگونه ضد عفونی و تمیز میکنید که در جواب می گوید : بعد از هر بار ذبح آبی به چاقو می زنم و بعد ازپر شدن قیف از خون مرغ های ذبح شده  آن را به داخل فاضلاب می ریزم و قیف و حلبی های خونی را  با آب تمیز میکنم .

 

این گفتگو بین ما و فروشنده با نگاههای عجیب مشتری به این ماجرا سبب شد که این بار برای این مصرف کننده جای سوال شود که از کجا بدانیم که این مرغ واقعا سالم و بهداشتی است که فروشنده با تامل بیشتر در جواب تاکید کرد : وقتی مرغی سرحال باشد از لحاظ ظاهری مشکلی نداشته باشد حتما سالم است و مصرف کننده می تواند با خیال راحت مصرف کند .

 

در  ادامه این گفتگو از فروشنده پرسیدم که بیماری های مهلک و مشترک بین انسان و طیور وجود دارد که اصلا از روی ظاهر مرغ نمی توان تشخیص داد و این سوال موجب سکوت و نداشتن جواب قانع کننده از طرف فروشنده بود و همین سکوت مالک این واحد غیره مجاز ، مشتری را به شک انداخت و در آخر از خریدن مرغ زنده منصرف گردید و برای تهیه گوشت مصرفی خود راهی فروشگاههای عرضه مرغ بهداشتی و کشتار روز در سطح شهر  شد، که ناراحتی فرد فروشنده را در پی داشت .

 

نکته مهم در این گفتگو  اینست که نه خود مصرف کننده و نه مالکان این مراکز اطلاع دقیقی از مضرات و معایب عرضه مرغ زنده به صورت سنتی ندارند  و حتی از لحاظ قیمتی هم محاسبات درستی انجام نمی دهند وبا یاد آور شده که  در این برهه  رسانه ها باید ورود کنند تا با آگاهی بخشی و شفاف سازی مردم و فروشندگان  در باره مضرات بهداشتی این نوع از عرضه مرغ زنده  کمک حال نهاد های متولی سلامت مردم شوند.

 

 

برای روشن شدن اقدامات شبکه دامپزشکی برای برخود با این این مساله جدی و مهم گفتگویی با رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بانه داشتیم و وی در این زمینه خاطر نشان کرد : عرضه مرغ زنده خطر انتشار بیماری های مهلک مشترک بین انسان و طیور نظیر آنفولانزای فوق حاد پرندگان،سالمونلوز و ... همچنین انتشار بیماری های خطرناک در واحدهای صنعتی پررورش طیور مثل آنفولانزا،نیوکاسل،برونشیت و گامبورو که گاها خطر صددرصدی در پی دارند.

 

آرام بحری افزود: پخش فضولات و ضایعات ناشی از کشتار مرغ زنده در سطح شهر و روستاها و ایجاد بوی تعفن و آزاردهنده برای همشهریان از نمونه های مشکلات حاد بهداشتی این مراکز است که در کشتارگاه این فضولات و ضایعات طی مراحلی به پودر تبدیل و بازیافت می شود.

 

وی با اشاره به وسایل ذبح موجو در این مراکز غیره مجاز تاکید کرد : استفاده از ابزار به شدت غیربهداشتی در امر کشتار نظیر چاقو و قیف های کاملا آلوده که به راحتی میتواند بیماری را در بین مرغ های ذبح شده منتقل کند.

 

بحری تصریح کرد: که هیچ گونه نظارتی اعم از نظارت ناظر ذبح شرعی بر روند کشتار و نظارت دکتر دامپزشک بر شرایط بهداشتی مرغ های زنده وجود ندارد در حالی که در کشتارگاه ها از مرحله جوجه ریزی در واحدهای صنعتی تا مرحله اعزام به کشتارگاه و عرضه در بازار تحت نظارت دستگاه های نظارتی و مسئول فنی می باشد.

 

رئیس شبکه دامپزشکی اذعان کرد: برخی از مردم براین باورند که خود با مشاهده مرغ زنده به هنگام کشتار می توانند از سالم بودن آن مطمئن شوند، در حالی که نشانه هایی در مرغ زنده و ضایعاتی در لاشه مرغ کشتار شده هست که فقط کارشناس باتجربه می تواند تشخیص بدهد. 

 

بحری با اشاره به وجو مافیای عرضه گسترده مرغ زنده  توسط افرادی در سطح شهر تصریح کرد: هویت و مختصات لازم مرغ در مراکز عرضه مرغ زنده مشخص نیست در حالی که نایلون بسته بندی مرغ کشتارروز دارای مشخصات کامل مرغ از جمله کدرهگیری که می توان حتی از واحد صنعتی که مرغ در آن پرورش یافته اطلاع داشت ولی مرغ زنده عرضه شده توسط افراد و واحدهای غیره مجاز سطح شهر بقایای یک واحد غیربهداشتی درگیر بیماری های خطرناک نمی باشند که اصولا می بایست معدوم شوند ولی توسط این افراد سوجو به بازار عرضه می شوند و سلامت عمومی مردم را به خطر می اندازند.

 

ایم مقام مسئول می گوید: همشهریان گرامی بیایید با حمایت خود از مصرف مرغ کشتارروز این مراکز عرضه مرغ زنده را به مکان های عرضه مرغ کشتارروز تبدیل کنیم و از انتشار هرگونه بیماری های خطرناک پیشگیری کنیم و با تغیر این ذائقه لازم است بگویم که کشتارگاه طیور شهرستان بانه روزانه توانایی تولید و عرضه بالغ بر 17تن مرغ کشتارروز دارد که فقط 2تن آن در بانه مصرف می شود و بقیه به شهرستان های اطراف عرضه می شود و این مقدار از کشتار به راحتی جوابگوی تغیر مصرف شهروندان از مرغ زنده به کشتار روز را دارد.

 

در پایان آرام بحری با اشاره به برخورد جدی با متخلفان اذعان کرد : شبکه دامپزشکی و ادارت ذیربط و نهادهای متولی سلامت مردم  برای جمع آوری و مقابله با این افراد با عرضه کنندگان مرغ زنده طی طرح و برنامه پایه ریزی شده توسط دستگاه های نظارتی حتما برخورد جدی خواهد شد و قبلا هم طی اخطاریه ای به این مراکز اعلام گردیده که هرچه سریعتر عرضه مرغ زنده را جمع آوری کنند و به جای آن به توزیع مرغ کشتارروز با نظارت دامپزشکی و داشتن ملزومات بهداشتی اقدام کنند  و اگر همکاری لازم در این زمینه صورت گیرد مرغ مورد نیاز این واحدها را با قیمت پایینتری در اختیارشان قرار خواهیم داد .

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

شهرستان بانهمراکز غیره بهداشتی عرضه مرغ زندهواحدهای غیره مجازگوشت گرممرغ کشتار روزآرام بحریشبکه دامپزشکی بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی