یکشنبه 16 دی 1397 / 06:15|کد خبر : 3556|گروه : اقتصادي

تراژدی تلخ مهاجرت جوانان از روستاها

تراژدی تلخ مهاجرت جوانان از روستاها

روستای سرداب بانه یکی از 100ها روستای با ظرفیت بالای کشاورزی و گردشگری در کردستان است که متاسفانه به دلیل عدم توجه و حمایت مسوولان از ظرفیت‌های آن نبود اشتغال پایدار و درآمد اقتصادی موجب افزایش آمار مهاجرت جوانان و یا روی آوردن آنها به مشاغل کاذب شده است.

 

به گزارش آرباباخبر ، سردآب روستایی در ۳۰ کیلومتری شهر بانه و در بخش آلوت است، آب و هوای کوهستانی، جنگل‌های فراوان، چشمه‌های متعدد و خنک زمینه رونق کشاورزی، دامداری و باغداری در این روستا را فراهم ساخته است.

 

اما با وجود چنین ظرفیت‌هایی به دلیل کمبود امکانات ساز زندگی مردمان این دیار ناکوک است اکثر قریب به اتفاق خانواده‌هایی که تا حدودی بضاعت مالی دارند اقدام به مهاجرت به سمت حاشیه شهرها کرده و  افرادی هم که به دلیل شرایط نامناسب مالی توان مهاجرت ندارند به مشاغل کاذب و طاقت‌فرسا مانند کولبری و غیره روی آورده‌اند. 

 

کمبود امکانات
دهیار روستای سردآب می‌گوید: این روستا در ۳۰ کیلومتری شهر بانه و بخش آلوت قرار گرفته و  در مجموع ۷۲ خانوار با ۲۴۵ نفر در آن زندگی می‌کنند.

 

ادریس رشیدی ادامه می‌دهد: به دلیل ظرفیت‌های طبیعی این منطقه شغل بیشتر مردم روستای سرداب کشاورزی، دامداری و باغداری است.

 

وی با بیان اینکه قرار گرفتن روستا در مسیر رودخانه موجب شده مردمان این روستا خانه‌های خود را برای در امان ماندن از بارش باران و برف به صورت منظم بهم چسبیده بسازند، عنوان کرد: با وجود اینکه چندین دهه از اجرای طرح هادی در بیشتر شهرهای کشور و استان می‌گذرد این طرح عمرانی در سردآب در حد مطالعات مقدماتی باقی مانده است.

 

وی ادامه می‌دهد: خاکی بودن کوچه و معابر سطح روستا در زمان بارش برف و باران موجب گل و لای و یخبندان می‌شود و همین مسئله رفت و آمد برای روستانشینان را با مشکل مواجه ساخته است.

 

 برای جلوگیری از تخریب بافت پایین دست روستا در نتیجه طغیان رودخانه، یک دیوار سنگی با مصالحی طبیعی منطقه در عرض رودخانه ایجاد شده که به قول دهیار آبادی ساخت این دیواره بیش از ۷ میلیون تومان برای مردم روستا هزینه در بر داشته و کار ساخت نیز توسط خود اهالی انجام گرفته است.

 

وی ادامه می‌دهد با وجود ساختار قدیمی روستا که به علت کاه گلی بودن خانه‌ها در حال تخریب است، همچنان تسهیلات نوسازی و بهسازی در اختیار روستائیان قرار نمی‌گیرد.

 

وی می‌افزاید: به دلیل نبود زیر ساخت‌های آبرسانی، هر کدام از اهالی با هزینه شخصی از چشمه‌های اطراف روستا به خانه‌ها لوله کشی کرده و برای بخشی از مردم روستا به صورت مشارکتی بیش از یک‌هزار و۲۰۰ متر لوله کشی آب شرب انجام شده است.

 

اجرای عملیات لوله‌گذاری، شبکه مرکزی توزیع، تصفیه خانه و غیره از نیازهای اساسی در این روستا برای جلوگیری از خالی شدن آن از سکنه هستیم.

 

مشکلات روستا 

رئیس شورای اسلامی سردآب هم می‌گوید: به گفته‌ی ساکنان قدیمی قدمت این روستا بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد. جلال رحیمی ادامه می‌دهد: وجه تسمیه این روستا به دلیل چشمه‌های آن است که در فصول گرم سال آبی خنگ و گوارا دارد.

 

گویش مردم سردآب کردی سورانی و پوشش زنان و مردان آن کردی است و اکثر قریب به اتفاق آنها در زمینه تولید «کلاش» فعالیت دارند.

وی می‌افزاید: جمعیت روستا کم است و همین مسئله موجب شده تنها یک واحد مدرسه ۲ کلاسه با ۱۲ دانش‌آموز در سرداب وجود داشته باشد.

 

وی از راه‌اندازی یک صندوق تعاونی برای مشارکت ساکنان روستا در طرح‌های اشتغالزایی هم خبر می‌دهد و می‌گوید: روستای سرداب مرکز خانه بهداشت هم دارد اما با کمبودهایی زیادی در این مرکز از جمله پزشک متخصص و داروخانه و غیره مواجه هستیم.

 

وی اضافه کرد: مردم روستا به دلیل نبود پزشک و غیره مجبور هستند به ناچار برای تامین این نیازها به مراکز درمانی روستاهای همجوار مراجعه کنند.

 

وی به فاصله یک‌‌هزار متری روستای سرداب با کشور عراق «منطقه پنجوین سلیمانیه» هم اشاره کرد و گفت:‌ به دلیل عدم اشتغال‌زایی و درآمد پایدار، ساکنان این روستا به کولبری مشغول هستند‌. با وجود شرایط سخت و فعالیت در کوهستان و مسیرهای خطرناک به کشور همسایه، به طور میانگین ماهیانه ۴۵۰ هزار تومان درآمد دارند.

 

رحیمی می‌افزاید: نیمی از جاده‌ ۳۰ کیلومتری روستایی سردآب به بانه خاکی است و همین کمبود زیر ساخت روستایی در فصول سرد سال موجب کاهش تردد مردمان این دیار می‌شود.

 

روستاهایی مجاور سرداب از نعمت گاز خانگی بهره‌مند هستند، اما مردم این روستا همچنان برای تامین گرمایش خانه، پخت نان و سایر مصارف از نفت سفید بعنوان سوخت خانگی استفاده می‌کنند و در فصل زمستان به دلیل ناهموار بودن جاده و نبود سهمیه کافی به سختی می‌توان این سوخت را تامین کرد.

 

ظرفیت‌های روستا

یکی از ساکنان سردآب  می‌گوید: محدوده مسکونی روستا بیش از ۱۵۰ هکتار است و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغی در سردآب وجود دارد.

 

اسماعیل قادری ادامه می‌دهد: این منطقه از پوشش جنگلی درختان ون، بلوط،گردو، سماق و غیره برخوردار است، ولی استفاده چندانی از این ظرفیت‌ها نمی‌شود.

 

این عضو شورای اسلامی روستا سرداب عنوان کرد: محصول به دست آمده از درختان ون با کمترین قیمت به صورت خام فروشی در بازار دست فروشان عرضه و یا به خارج از کشور صادر می‌شود که سود چندانی برای فعالاین آن ندارد.

 

وی با بیان اینکه چند سال قبل جوانان روستا چند حوضچه پرورش ماهی در حاشیه رودخانه احداث کردند، گفت: به دلیل نبود تجهیزات نگهداری، عدم حمایت‌های مالی، راه نامناسب روستا، عدم شناخت و ورود به بازار فروش و...این طرح اشتغال‌زایی پس از ۶ ماه فعالیت تعطیل شد.

 

قادری تصریح می‌کند: این روستا جزو معدود مناطق شهرستان بانه در زمینه پرورش بز مرغز است که پشم آن در تولید انواع نخ و الیاف کاربردی در دوخت لباس‌های محلی استفاده می‌شود.

 

وی افزود: در باغات انگور و گردوی این روستا محصولات فراوانی در طول یک‌سال تولید می‌شود که برای سوددهی مناسب نیازمند ایجاد صنایع فرآوری، بسته‌بندی و بازار فروش است.

 

وی از نبود شرایط مناسب برای دپوی زباله خانگی و هدایت فاضلاب روستا ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: زباله در حاشیه روستا دپو می‌شود که این مسئله می‌تواند مشکلات زیست محیطی زیادی را به دنبال داشته باشد.

 

وی ورود  فاضلاب به داخل رودخانه را از دیگر مشکلات این روستا عنوان کرد و گفت: این مسئله علاوه بر بوی نامطبوع خطرات زیست محیطی را برای آبزیان و گونه‌های حیوانی منطقه دارد.

 

قادری در پایان گفت: مشکل اساسی مردم این روستا نبود اشتغال پایدار است و مردم برای داشتن درآمد مناسب مجبور هستند به شهر مهاجرت کنند که این رویه کاهش جمعیت این روستای گردشگرپذیر را به وجود آورده است.

 

 

 

 

انتهای پیام/فارس



برچسب ها :

روستای سردابشهرستان بانهکشاورزیمرزمهاجرت جوانانکمبود امکانات

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی