دوشنبه 17 دی 1397 / 07:10|کد خبر : 3560|گروه : اقتصادي

تنها 10 درصد از اراضی شهرستان بانه قابل کشت است / رسمی شدن مرز سیرانبند مطالبه عمومی مردم

تنها 10 درصد از اراضی شهرستان بانه قابل کشت است / رسمی شدن مرز سیرانبند مطالبه عمومی مردم

فرماندار بانه اذعان کرد : بنا به وضعیت خاص منطقه 90 درصد زمینهای سطح شهرستان بانه غیر قابل کشت است و از پیامد های اصلی این مساله میتوان به وابستگی زیاد مردم به مرز برای امرار معاش نام برد و با توجه به معضل معیشتی بوجود آمده در منطقه ، رسمی شدن بازارچه سیرانبند و مراودات مرزی مطالبه عمومی مردم شده است.

 

به گزارش آرباباخبر ،  محمد فلاحی در نشست با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان شهرستان بانه با اشاره به مزایای بازگشایی و رسمی شدن مرز سیرانبند بانه افزود : امنیت پایدار منطقه ،  کاهش قاچاق، توسعه تجارت شهرستان و استان، توسعه گردشگری و افزایش اشتغال، از جمله پیامدهای مثبت رسمی شدن این مرز است .

 

وی با اشاره به وضعیت نامناسب زمین های منطقه از لحاظ کشاورزی تصریح کرد : : 90 درصد مساحت شهرستان بانه را جنگل ها و مراتع تشکیل داده و تنها 10 درصد وسعت این شهرستان قابل استفاده در زمینه کشاورزی و باغداری است؛ از این رواقتصاد و اشتغال مردم وابستگی خاصی به مراودات مرزی پیدا کرده است .

 

فرماندار بانه بیان کرد : حجم صادرات از بازارچه سیرانبند بانه رشد چشم گیری داشته است به گونه ای که حجم صادرات در این مرز در 3 ماه گذشته به اندازه 3 سال اخیر بوده و از طرفی وجود تجار و بازرگانان با سابقه و فعال  نقاط قوت تجارت در منطقه است و می تواند ظرفیت های مناسبی برای رسمی شدن مرز سیرانبند بانه باشد.

 

این مقام مسئول اظهار کرد : شهرستان بانه با 5 درصد رشد جمعیت بیشترین رشد را در استان کردستان داراست و در عین حال به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های اشتغال به طور کامل، بسته شدن مرزها، تکمیل شدن ظرفیت شهرک صنعتی بانه، نوسانات اخیر نرخ ارز و وابستگی غالب زندگی و معیشت مردم به مرز، با دشواری هایی روبرو هستیم، رسمی شدن مرز سیرانبند و رونق اقتصادی ناشی از آن، می تواند گامی اساسی برای بهبود وضعیت اشتغال و به تبع آن ارتقای معیشت مردم و همچنین افزایش تولید و رونق اقتصادی منطقه باشد.

 

در این نشست تجار و بازاریان شهرستان بانه با اشاره به مشکلات حال حاضر در زمینه مراودات مرزی خاطر نشان کردند : احداث سالن مسافری و فضاهای رفاهی در بازارچه سیرانبند بسیار مهم و ضروری است و همچنین با ارتقای فعالیت های اقتصادی در این مرز تأمین انبارهای بزرگ با قابلیت ورود و خروج کالا، ایمنی بار و استاندارد کالاها و صدور گواهی تأیید کیفیت کالاهای صادراتی از جمله  این محدویت هاست که امیدوارم که به زودی مرتفع گردد.

 

در پایان این جلسه مدیرکل دفتر آسیایی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به  تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق تا پایان امسال افزود  : در قالب این نشست، همکاری های استانی در دستور کار این کمیسیون قرار می گیرد.

 

 

انتهای پیام /



برچسب ها :

شهرستان بانهمراودات مرزیمرز سیرانبندواردات و صادراتفرماندارکشور عراقوشعیت معیشت

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی