چهارشنبه 19 دی 1397 / 07:37|کد خبر : 3565|گروه : اقتصادي

قوانین دست و پاگیر بانکها مانعی برای سرمایه گذاری در کردستان

قوانین دست و پاگیر بانکها مانعی برای سرمایه گذاری در کردستان

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه با اشاره دست و پاگیر بودن قوانین بانکها مانعی برای سرمایه گذاری در کردستان است، گفت : نوسانات ارزی و رکود شدید بازار در سال جاری و همچنین امید به آغاز فعالیت ها در منطقه ویژه اقتصادی موجب رشد 100 درصدی صدور مجوز تاسیس واحدهای تولیدی و استغالزایی نسبت به سال 95 شده و از این لحاظ شهرستان بانه بعد از سنندج در رتبه دوم قرار گرفته است .

 

به گزارش آرباباخبر ،  امروزه در همه جوامع بشری، تولید و ایجاد اشتغال  از اهمیت خاصی برخوردار است و همه حکومت ها به نقش و اهمیت آن واقفند. به گونه ای که در یکی دو قرن گذشته افراط شکل گرفته در تولید، ناشی از مطلوبیت ذاتی یافتن آن است. تولید در نگرش عمومی بشر یک ارزش تلقی شده و جدای  از این مساله اشتغال به نوبه خود به تویعه یافتگی و امنیت پایدار یک کشور کمک شایانی خواهد کرد .

 

لازم به ذکر است که در صورت شکل گیری و سامان یافتن تولید داخلی توسط سرمایه گذاران تحولات بنیادینی در اقتصاد ملی و در نتیجه در معیشت مردم و بخصوص در حل مسائل و مشکلات اقتصادی زندگی رخ خواهد داد. افزایش تولید داخل به افزایش صادرات کمک خواهد کرد و آن نیز به نوبه خود ضمن افزایش درآمدهای کشور به افزایش تولید منجر خواهد شد و سرمایه گذاری و مشکل جذب سرمایه های داخلی و خارجی را برطرف خواهد نمود.

 

گفتنی است که مسئولین می توانند با این دیدگاه برای تشویق سرمایه گذاران برای تاسیس واحدهای تولیدی و صنعتی سرمایه های سرگردان آنها را که گاهی بسیار مضر به حال اقتصاد عمل میکند را قابل مدیریت نمایندو  از امکانات و زیرساخت های موجود به نحو مطلوب تری استفاده  کنند و این مساله  رشد علمی و صنعتی را به دنبال خواهد داشت  و هزینه های سنگین اقتصادی کشور را همچون هزینه های واردات، حمل و نقل و وابستگی ها را کاهش می دهد ، با توجه به موارد فوق اهمیت تولید و اشتغال و جذب سرمایه از مسایل حیاتی برای اقتصاد یک کشور است و اگر یک منطقه در مجاورت مرز قرار گیر می تواند این اهمیت دوچندان شود .

 

شهرستان بانه یکی از شهرهایی است که بنا به جبر جغرافیایی در مجاورت مرز قرار دارد و در چند سال گذشته به دلیل بی توجهی مسئولین و عدم تمایل سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی اشتغالزا ، بیشتر ساکنان این شهر خواسته و یا ناخواسته به سوی بازاری سوق داده شدند که بیشتر جنبه فروش اقلام و لوازم خارجی ، وابسته به دلار و همچنین قاچاق را داشت که همواره  از مرزهای غیره رسمی وارد این شهرستان می شد.

 

با این تغیر ذائقه مردم  و رویه جدید در درآمد زایی شهروندان در سطح شهر و روستا موجب گردید بیشتر مراکز اشتغالزا تعطیل و جمعیت زیادی سرازیر بازار شده و روستا نشینان به شهر مهاجرت کنند و کسب و کار خود را رها سازند ، که این مساله ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد و تولید محصولات کشاورزی و لبنی شهرستان بانه وارد کرد.

 

لازم به یادآوری است که این علاقه وافر به تجارت و سود ناشی از آن موجب رونق روزافزون شهرستان بانه شد به گونه ای که از سراسر کشور مردم برای خرید وسایل مورد نیاز خود به  بازار فروش لوازم خارجی  آن روی آوردند و به صورت مستقیم و غیره مستقیم و چه بسا موقتی اشتغال بسیار زیادی را برای غرب کشور ایجاد کرده بود.

 

با شروع تحریم های ظالمانه و همچنین نواسانات افسار گسیخته ارز بازار بانه دچار تشنج شد و اکنون در کمای مطلق به سر می برد به صورتی که بیشتر مردم مغازه های خود را با محتمل شدن ضررهای زیاد خالی کرده و آنهایی که همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهند به امید روزی نشسته اند که مرز سیرانیند دوباره واردات کالاهای خود را از سر گیرد و بتوانند با پرداخت حداقل هزینه گمرکی جنس خود را وارد شهر کرده و با این اتفاق دوباره رونق اقتصادی به بازار بانه و چه بسا به منطقه برگردد.

 

در واقع این نوسانات ارزی و تحریم ها هم از نگاه دیگر می تواند سبب خیر گردد چون با این وضعیت رکود آنهایی که موقت آمده بودند در بازار به فعالیت بپردازند به شغل های قبل خود بازگشتند و فعالیت های خود را در همان شغل و حرفه ای که تخصص داشتند ادامه دادند ولی هستند کسانی که بعد از این تلنگر و تلاطم بیکار شدند و چشم انتظار سرمایه گذاران بانه ای هستند تا شاید بتوانند کاری دست و پا کنند ..

 

باتوجه به تفاصیل بالا و بعد از افت شدید بازار که موجب بیکاری مفرط مردم و وابستگی شدید بانه به مرز و درآمدهای ناشی از آن شده و اگر فکر اساسی برای وضعیت اشتغال و فعالیت های اقتصادی این شهر اندیشیده نشود بدون شک شاهد هرج و مرج و ناامنی و افزایش جرایم اجتماعی  و پدیده قاچاق ( که در حال حاضر رو به افزایش است ) خواهیم بود .

 

بر اساس آمارهای فرماندار بانه رشد صادرات از مرز سیرانبند در سال 97 به 157 درصد افزایش یافته و به تبع ارز آوری آن هم رشد بسیار مطلوبی داشته و این نشانه علاقه زیاد تجار و بازرگانان بانه ای به بحث تولید و صادرات است و دولت هم باید در این راستا سیاست ها و برنامه های حمایتی را برای این منطقه به اجرا درآورد و آنگونه که مشخص است برای رهایی از این معضل و رفع وابستگی مطلق به مرز باید به سمت تولید و واحدهای صنعتی اشتغال زا رفت و سرمایه گذاران بانه ای را به این سمت و سو سوق داد و یکی از ادارت متولی در این زمینه اداره صنعت، معدن و تجارت  است.

 

 

برای بیشتر روشن شدن مساله و نحوه حمایت از سرمایه گذاران توسط اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه  گفتگویی با رئیس اداره مذکور داشتیم که در ابتدا احمد رحمانی خاطرنشان کرد: مرز سیرانبد بانه در ابتدا فعالیت های خود را به صورت پیله وری آغاز کرد و به دلیل موفقیت تجار بانه ای و بالابودن حجم صادرات این مرز در سال 82 مقام اول  صادارت را در ایران کسب کرد و این نشانه ای بارز از توانمندی تجار این منطقه است.

 

رحمانی افزود: از دلایل رشد سریع تجارت در این مرز وجود  مشوق های بازرگانی بود و همچنین موانع دست و پاگیر صادرات برای تجار رفع شده بود و  خود بازرگانان و صادرکنندگان بسیار فعال و توانا بودند و همین مسایل سبب رونق این مرز و ارتقا به بازارچه سیرانبد شد که با توجه به آمارها امسال صادرات در این مرز رشد 157 درصدی داشته است . واین افزایش صادرات و وارد در مرز رسمی و غیره رسمی موجب گردید که شهرستان بانه به عنوان یک قطب اقتصادی در کشور شناخته شود ولی چون فقط محصولات خارجی و برپایه ارز در بازار این شهر فروخته می شد با شروع تحریم ها و نوسانات ارزی به سرعت افول کرد و اکنون شاهد این رکود شدید هستیم و افت بازار تلنگری برای مسئولین و سرمایه گذاران بود که به فکر اشتغال و توسعه پایدار در منطقه باشند تا با نوسانات اینچنینی دوباره  رکود و بیکاری تکرار نشود.

 

وی اظهار کرد: امیدواریم رویکرد تجارت در شهرستان بانه به رویکرد صنعتی و تولیدی تغیر یابد و این سرمایه ها به طرف اشتغال زایی و توسعه پایدار منطقه رهنمون گردد و باتوجه به شواهد انشالله سال 98 سال بسیار پرامیدی برای سرمایه گذاران و مردم شهرستان بانه در زمینه تولید و اشتغال خواهد بود.

 

در ادامه رحمانی  علاقه مندی سرمایه گذاران برای وارد شدن به بحث تولید و ایجاد واحدهای صنعتی اشتغالزا را مورد بررسی قرارد داد و  اذعان کرد : تاکنون 106 مجوز تاسیس معتبر واحدهای تولیدی و اشتغالزا صادر شده و 15 واحد تولیدی به صورت  آزمایشی فعالیت های خود را آغاز کرده اند ، و این مجوز صادره  بعد از یک سال که به مرحله تولید و اشتغال مناسب رسید تولیدکنندگان می توانند برای صدور پروانه تولید  اقدام کنند ، از مجوزهای صادره تعداد 34 مورد مربوط به شهرک صنعتی و  45 مورد دیگر خارج از شهرک صنعتی و منطقه ویژه  و 27  پروانه بهره برداری نیز مرتبط منطقه ویژه اقتصادی  است . این آمار به خوبی نشان میدهد که زمینه راه اندازی واحدهای تولیدی بزرگ در شهرستان وجود دارد.

 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه  تصریح کرد : در حال حاضر  27 پروانه بهره برداری توسط اداره صمت صادر گردیده است که 20 مورد آن فعال و 7 مورد از این پروانه ها شامل ( کاغذ و دانه بندی شن و ماسه  فیلتر هوا و ... )است که به دلیل مشکلات مالی فعلا غیره فعال هستند و در مجموع واحدهای تولیدی دارای پروانه و طرح های دارای جواز فعال تقریبا 435 نفر اشتغالزایی در بخش صنعت را فراهم کرده است.

 

رحمانی با اشاره  به افزایش صد درصدی درخواست و صدور مجوز واحدهای تولیدی نسبت به سال 95 بیان کرد:  تعداد مجوزهای صادره در سال نودوپنج 27 مورد بود و سال نودوشش نیز  44  مورد دیگر صادر گردید و در سال جاری نیز تاکنون  تعداد به  54 مجوز  جدید به ثبت رسیده است که در مجموع 106 مجوز  تاسیس معتبر صادر شدهکه رشد 100 درصدی نسیت به سال 95 داشته است.

 

این مقام مسئول با اشاره به استقبال سرمایه گذارن و صاحبان سرمایه برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعت در منطقه ویژه اقتصادی اظهار کرد: تاکنون 51 نفر از تولیدکنندگان برای دریافت مجوز فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی را درخواست  داده اند و به تعداد 27 مورد جواز تاسیس که بر اساس استانداردهای 1 و 2 محیط زیستی و قابل استقرار در منطقه ویژه اقتصادی می باشد ، صادر شده و به غیر از این افراد سه مورد از سرمایه گذاران که پروانه دار هستند تمایل دارند تا در منطقه ویژه هم فعالیت کنند.

 

وی ضمن اشاره به تسهیلات اعطایی  برای ترغیت سرمایه گذاران تشریح کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان در بحث قیمت گذاری زمین برای متقاضیان به گونه ای برنامه ریزی کرده است که در وهله اول قیمت هرمتر زمین واگذاری شده یکصد هزار تومان و در 51 قسط  تسویه گردد و اگر کسی در سال اول بتواند تولید خودرا به بهره برداری برساند و اشتغالزایی مناسب داشته باشد از 20 تا 70 درصد و بسته به نوع تولید از مبلغ زمین واگذارشده کسر میگرد و این می تواند انگیزه خوبی برای شروع فعالیتهای تولیدی در سرمایه گذاران ایجاد کند.

 

احمد رحمانی با اشاره به مشکلات پیش روی سرمایه گذاران و تولید کنندگان گفت: متاسفانه ما هفت واحد تولیدی غیره فعال داریم و مشکل اصلی آنها مساله مالی است و بانکها به جای  کمک به آنها با ایجاد قوانین دست و پاگیر مانع جدی برای احیای این واحدها است و باید فکر اساسی در این زمینه صورت گیرد و بانکها به جای اینکه کمک حال باشند خود مشکل زا نشوند ، مشکل بعدی در زمینه واگذاری زمین ضعف زیر ساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی است که به سرمایه گذاران پیشنهاد کردیم ولی به علت پاره از مسائل هنوز قابلیت واگذاری را ندارند.

 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه  بیان کرد: بر اساس درخواست های فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بیشترین متقاضی مربوط به لوازم خانگی بوده،  برای نمونه یکی از سرمایه گذاران پیشنهاد تولید 80 قلم کالا را داده و تاکنون برای 13  مورد پروانه تاسیس گرفته است.

 

در پایان اشاره به این نکته مهم وضروری است که اگر دولت و نهادهای متولی بخواهند تمایلات مرزنشینان را به طرف تولید و توسعه پایدار سوق دهد باید بهای بیشتر به بحث بهره برداری از واحدهای صنعتی و تولیدی دهد چون در سایه وجود چنین واحدهایی است که اشتغال پایدار ایجاد می شود و مردم نیز با این دلگرمی کمتر به سوی قاچاق و تردد غیره مجاز از مرزها خواهند رفت.

 

 

 

انتهای پیام /



برچسب ها :

شهرستان بانهرئیس اداره صنعت معدن و تجارتاحمد رحمانیواحدهای تولیدیرتبه برترمجوز تاسیسمنطقه ویزه اقتصادیسرمایه گذارانرکود بازارنوسانات ارز

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی