پنجشنبه 27 دی 1397 / 23:00|کد خبر : 3581|گروه : سياسي

حقوقدان بانه ای:

استانی شدن انتخابات موجب کاهش عدالت اجتماعی در این رویداد مهم می شود

استانی شدن انتخابات موجب کاهش عدالت اجتماعی در این رویداد مهم می شود

حقوقدان بانه ای اظهار کرد: در این طرح نمایندگان بیشتر وقت خود را صرف امورات در سطوح ملی می کنند واین مساله از جنبه هایی شاید موثر باشد ولی در واقع از لحاظی سبب فاصله گرفتن نمایندگان از سطوح محلی و منطقه ای حوزه انتخابیه خود شده و عدالت اجتماعی رو به افول می رود .

 

به گزارش آرباباخبر،  محمد سعیدی کارشناسی ارشد حقوق در شهرستان بانه معتقد است که در طرح استانی شدن انتخابات  همانند دیگر طرح های تصویبی حسن و قبح خود را دارد و به نظر من موجب انحصار گرایی می شود و تمرکز قدرت در یک منطقه سبب می شود که شهرهای کوچکتر و اشخاص توانمند و مستقل در این سیستم محو شوند .

 

وی ادامه داد : افراد جوان و نخبه که به تازگی پا در این عرصه نهاده اند به صورت مستقل توان رقابت با سایر کاندیداها را ندارند و به حاشیه رانده می شود این شیوه برگزاری انتخابات هرچند ممکن است برخی از مشکلات این مملکت را حل کند اما مشکلات بزرگتری را به وجود می آورد.

 

سعیدی اذعان کرد : در یک پروسه مهم و اساسی مانند انتخابات هر چقدر قدرت کوچکتر شود و مناطق کوچکتر و افراد محلی در  انتخابها دخیل باشند قطعا نمایندگان واقفت ترهستند  و شاهد انحصار گرایی و تمرکز قدرت در یک منطقه نخواهیم بود .

 

این حقوقدان با اشاره به معایب این طرح گفت :  با تصویب استانی شدن انتخابات دیگر مراودات شهرستانی در انتخاب افراد تاثیر گذار نیست و فرد باید در سراسر استان رای بیاورد و این به منزله حذف تدریجی شهرهای کوچک دور ار مرکز استان .

 

وی اضافه کرد : این انحصارگرایی موجب کاهش اتکای نمایندگان به شهرهای کوچک و روستا ها است و مجلس از ورود نخبگان نوظهور با افکار جدید و گاها تاثیر گذار محروم خواهد شد .

 

سعیدی تاکید کرد : به احتمال قوی این حق الامتیاز کنونی شهرستانی مانند بانه که همواره با حوزه انتخابیه  سقز نامبرده می شود با تصویب استانی شدن انتخابات احتمالا حقی را که از قبل داشته است در ادامه از دست می دهد و بدون شک بیشتر شهرهای کوچک همه استانها نیز با این مساله روبرو خواهند شد .

 

 سعیدی افزود : با توجه به قوی بودن نمایندگان صاحب نفوذ و داشتن مناسبات سیاسی بیشتر نسبت به شهرهای کوچک و نزدیکی به  مرکز قدرت باعث تضعیف دیگر مناطق گردیده و این ضربه زندده به شهرستان و شهرهای دورتر از مرکز خواهد بود چون مراودات و ارتباطات سیاسی و اداری کمتری با مرکز استان دارند  و از این لحاظ  به حاشیه رانده خواهند شد.

 

یک حقوقدان دیگر معتقد است که نمایندگان طرحی را در  مجلس تصویب می کنند ولی  متاسفانه هرزگاهی این طرح  از لحاظ ظاهر  و باطن  کاملات با چیزی که تصویب شده است متفاوت اس و وقتی به اجرا در می آید و در عمل چیز دیگری مشاهده می شود .

 

محمد بهاری ادامه داد : در استانی شدن انتخابات شاید دارای ویزگی های خوبی باشد ولی انچه که عیان است افرادی که قوی و صاحب نفوذ نباشد قطعا نمی تواند به سیستم وارد شود و این طرح لازمه مطالعه بیشتر است و باید از همه لحاظ خصوصا جنبه فرهنگی و میزان سازگار آن با همه استانها و شهرهای ایران مورد بررسی قرار گیرد .

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

استانی شدن انتخاباتشهرستان بانهحقوقدانمحمد سعیدیمحمد بهاریانحصار گراییافول عدالت اجتماعی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی