دوشنبه 1 بهمن 1397 / 15:03|کد خبر : 3592|گروه : اقتصادي

اجراى مرحله سوم واكسيناسيون تب برفكى در جمعيت دام سبك و سنگين شهرستان بانه

اجراى مرحله سوم واكسيناسيون تب برفكى در جمعيت دام سبك و سنگين شهرستان بانه

رئيس شبكه دامپزشكى شهرستان بانه از آغاز مرحله سوم واكسيناسيون در سال 97 بر عليه بيمارى تب برفكى در جمعيت دام سبك و سنگين اين شهرستان همزمان با سراسر استان از ٦ بهمن ماه سالجارى بمدت ٣٠ روز كارى و بصورت كاملا رايگان خبر داد.

 

به گزارش آرباباخبر ، آرام بحرى افزود : اين طرح با بهره گيرى از توان بخش خصوصى و دولتى شهرستان با اولويت نقاط پرخطر،كانون هاى بيمارى سال هاى قبل  و شعاع كانون ها و نقاط پر جمعيت دامى با استفاده از واكسن هاى توليد داخل در جمعيت دام سبك و واكسن وارداتى وتال تركيه در جمعيت دام سنگين اجرا خواهد شد.

 

رئيس شبكه دامپزشكى شهرستان تصریح کرد : پيش بينى مى شود در اين فاز بالغ بر ٦٥٠٠ رأس دام سنگين و ٥٥٠٠٠ رأس دام سبك واكسينه گردد.

 

وى به برخى از راه هاى انتقال این بيمارى اشاره كرد و ادامه داد : بيمارىتب برفکی از راه هاى مستقيم از طريق تماس دام سالم با دام آلوده و غير مستقيم از طريق عوامل محيطى و فيزيكى انتقال مى يابد و در صورت درگيرى گله به بيمارى مى تواند خسارات اقتصادى قابل ملاحظه اى را به بار آورد.

 

آرام بحری خاطر نشان کرد : راه هاى پيشگيرى از بيمارى تب برفكى شامل واكسيناسيون دامها ،خوددارى از هرگونه نقل و انتقال دام فاقد مجوز حمل بهداشتى-قرنطينه اى از شبكه دامپزشكى و رعايت كليه ضوابط و دستورالعمل هاى قرنطينه اى مى باشد.

 

رئيس شبكه دامپزشكى شهرستان بانه اذعان کرد : لازم است که كليه دامداران و روستاييان عزيز در جریان باشند که اكيپ هاى عملياتى قبل از مراجعه به هر واحد هماهنگى قبلى را از طريق تماس با دهيار يا شوراى آن واحد به عمل مى آورد لذا از دامداران شهرستان درخواست مى كنيم هماهنگى لازم را با اكيپ هاى اعزامى به منظور  پوشش ١٠٠٪‏ واكسيناسيون دام ها داشته باشند.

 

لازم به ذکر است که بیماری تب برفکی یه نوع بیماری ویروسی غیر مشترک در انسان و دام است که علاوه بر ایجاد تلفات در دام های جوان، باعث کاهش تولید در دام ها و خسارت زیاد اقتصادی به دامداران می شودایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است، همچنین کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

اجرای مرحله سوم تب برفکیدامداران سبک و سنگینشبکه دامپزشکیشهرستان بانهآرام بحریتب برفکی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی