چهارشنبه 3 بهمن 1397 / 10:49|کد خبر : 3596|گروه : اقتصادي

رسمی شدن مرز سیرانبند بانه همچنان در صف انتظار وعده های مسئولین

رسمی شدن مرز سیرانبند بانه همچنان در صف انتظار وعده های مسئولین

مرز سیرانبند از دیرباز بنا به شرایط جغرافیایی و نزدیکی به شهر پنجوین عراق همواره مورد استقبال بازرگانان و تجار ایرانی و عراقی بوده و بعد از سالها وعده و وعید همچنان این مرز و مردمانش باید منتظر رسمی شدنش باشند .

 

به گزارش آرباباخبر ،  شهرستان بانه به دلیل اشتراکات زیاد با اقلیم کردستان عراق همواره ارتباط قوی و موثری در بین دو منطقه در جریان بوده است و یکی از دلایل این ارتباط وجود مرزی به نام سیرانبند است که بهترین پتانسیل برای دو طرف ایرانی و عراقی است که از آن بهره جسته و مبادلات اقتصادی خود را بیش از پیش گسترش دهند .خصوصا کشور ما ایران که در شرایط سخت تحریم به سر می برد و داشتن مرز ابزار بسیار مناسبی برای دور زدن تحریم هاست .

 

شایان ذکر است که از سال 90 به بعد هر مسئولی به شهرستان بانه  پا نهاده بنا به خواسته های سیاسی و گاها دلسوزانه  خود مرز سیرانبند را هدف قرار داده و وعده هایی در مورد رسمی شدن و مسافری شدن این بازارچه داده است ولی بعد از گذشت چند سال از این وعده ها همچنان شاهد این هستیم که مرز سیرانید چه بسا شرایط بهتری پیدا نکرد بلکه وضعیت بدتری برایش پیش آمد و قبلا در زمینه صادرات و واردات فعال بود ، هم اکنون فقط در زمینه صادرات فعالیت دارد و عملا واردات در این زمینه صفر است .

 

لازم به ذکر است که در اواخر خرداد 97 بود که دو کانتینر کولر گازی از اقلیم کردستان عراق به مرز سیرانبند ترانزیت و ترخیص گردید و این رویه ادامه دار نبود به گونه ای واردات هر نوع کالایی از این مرز ممنوع گردید و دست بازاریان ، کسبه و کوله بران را در پوست گردو گذاشته  و به غیر از بسته شدن مرز افزایش نرخ ارز نیز مزید بر علت شد و آنچه که شاهدش هستیم رکود و بیکاری مردمانی است که سالها با زحمت توانسته بودند برای شهرستان نامی دست و پا کنند ،  با بی تدبیری مسئولان امر موجب ورشکستگی کسبه و رکود در بازار و بیکاری بیشتر مردم در بانه شده و نتیجه این مدیریت ناکارامد چیزی نبود جز  نا امنی و اعتراضاتی که  دست نااهلان را برای برهم زدن امنیت این مرز و بوم باز می گذاشت .

 

گفتی است که چند ماه گذشته فرماندار بانه طی گقتگویی اعلام کرد که بزودی واردات  130 قلم کالا از مرز سیرانبند آزاد می گردد و این به نوبه خود خبر بسیار خوب و امیدوار کننده ای بود ولی این وعده هم همچنان از طرف دولت  مسکوت ماند و تا این لحظه خبری از واردات نیست البته کسبه این نگرانی را دارند که واردات با تعرفه زیاد نتنها هیچ اثری در اقتصاد منطقه ندارد بله باعث رکود بیشتر و کاهش اختلاف قیمت بانه با دیگر شهرهای ایران می شود و این مساله به نوبه خود در ترغیب خریداران برای مسافرت به شهر مرزی بانه را به صفر می رساند .

 

 استاندار کردستان نیز طی سفری به شهر بانه و بازدید از بازاچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی باز هم بحث  رسمی کردن و مسافری شدن مرز سیرانبد به میان آمد و وعده داد در اینده ای نزدیک هم منطقه ویژه اقتصادی و مرز سیرانبند فعالیت های رسمی خود را  آغاز خواهند کرد ولی باز آنچه که شاهد هستیم نه منطقه ویژه اقتصادی راه افتاد و نه مرز سیرانبند واین جا به نظر میاد داستان این مرز همچنان ادامه دارد .

 

در سفر دبیر توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه به شهرستان بانه  وی نیز با اظهار بی اطلاعی از مسافری شدن مرز سیرانبند گفت : آنگونه که تعریف این مرز را شنیده ام حیف است که بدین صورت فقط متکی به صادرات است و لازم است برای مسافری شدن نام بازارچه به گذرگاه تغیر یابد تا  مسافران به صورت رسمی بتوانند  از این مرز تردد کنند و تحقق این مهم به نوبه خود مستلزم تصویب قوانینی در مجلس شورای اسلامیست .

 

البته لازم است از یاد این نکته هم غافل نشویم که طبق اظهارات استاندار کردستان در آبان ماه 97  تعداد 6000 کارت مرزنشینی (کوله بری ) برای افراد با شعاع 20 کیلومتر از مرز صادر گردیده با هدف کمک به معیشت این افراد ولی آنچه که عیان است نتنها این کارت آنها را از کار بیکار کرد بلکه مقدار نان ناچیزی که در این راه در می آوردند امروز به صفر رسیده و سفرهای این قشر ضعیف هر روز خالی تر از دیروز است .

 

جدیدترین خبر از مرز سیرانبد آمدن هیئتی بلند پایه  از کشور عراق و اقلیم کردستان عراق به بانه جهت بررسی بیشتر برای مسافری کردن و بازگشایی رسمی این مرز و گسترش تبادلات مرزی بود باتوجه به گفته های دو طرف همه راضی اند ولی همچنان باید منتظر جواب طرف عراقی بمانیم تا شاید بازگشایی مرز سیرانبند مرهی باشد بر تن زخم خورده اقتصاد این شهرستان .

 

در این دیدار فرماندار پنجوین با اشاره به موافقت دولت مطبوعش گفت :  زیرساخت های رسمی شدن بازارچه سیرانبند از سوی ایران فراهم شده و ما هم با رایزنی بیشتر با دولت مرکزی تلاش می کنیم که در سریعترین زمان ممکن این مرز بازگشایی شود .

 

 

زانا رحمان رحیم افزود : با برگزاری جلسات با مسئولان زیربط عراقی به یاری خدا تا 20 روز آینده شاهد بازگشایی و تردد مسافران این مرز خواهیم بود .

 

البته در جلسه ای که به همین منظور  در شهرستان بانه با هئیت عراقی تشکیل داده شد بعد از رایزنی در مورد چگونگی تردد از مرز سیرانید یکباره بحث جدیدی به نام مهر گذرنامه به میان آمد و اینبار مشکل اصلی شد مهری که در پای اوراق پاسپورت مسافران زده شود و قرار شد مسئولان امر در این زمینه اقدامات تسهیل کننده ای را انجام دهند .

 

در هر صورت با اتمام این بازدید باز هم سیرانبند ماند و فقط صادرات تا شاید یکی از این وعده ها محقق گردد و دعا کنیم که امروز فردا کردنها مسئولین  روزی به پایان رسد و  شاهد رسمی شدن و واردات و صادرات از این مرز مهم و استراتژیک باشیم . چرا که دوصد گفتار چو نیم کردار نیست .

 

 

 

 

انتهای پیام /

 



برچسب ها :

شهرستان بانهمرز سیرانبندزانا رحمان رحیمفرماندار پنجوینواردات و صادراتمسافری کردنبازگشایی مرزاقلیم کردستانبازارکشور عراق

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی