دوشنبه 30 شهریور 1394 / 10:05|کد خبر : 36|گروه : اقتصادي

سرپرست معاونت عملیات لاستیک بارز کُردستان:

واردات بي رويه و قاچاق تايرهاي چيني بالي جان مردم و دشمن صنعتگران داخلي

واردات بي رويه و قاچاق تايرهاي چيني بالي جان مردم و دشمن صنعتگران داخلي

سرپرست معاونت عملیات لاستیک بارز کُردستان گفت: واردات بی رویه و قاچاق تایرهای چینی بلای جان مردم و دشمن صنعتگران است.

به گزارش آرباباخبر به نقل از نواي آبيدر، کُردستان همواره یکی از استان های محروم کشور از لحاظ توسعه و تکیه بر اقتصاد درون‌زا و بومی بوده است که ضربه های بسیاری بر پیکره مفهوم توسعه و اشتغال در این دیار زده است. با وجود نیروهای زبده، تحصیلکرده و متخصص در این خطه از ایران زمین، کُردستان کماکان از بیکاری و نبود کارخانه های صنعتی بزرگ و مادر رنج می برد تاجایی که جوانان این دیار مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند. در همین راستا و در جهت بررسی راه های جذب سرمایه در استان و سرمایه گذاری مولد و همچنین راه های توسعه کُردستان، به سراغ "پیمان عزتی" سرپرست معاونت عملیات لاستیک بارز کُردستان رفتیم و در گفتگویی اختصاصی چند سوال کلیدی و محوری را با وی در میان گذاشتیم که در ادامه آن را می خوانید.

 

نوای آبیدر: شرایط حاکم بر تولید در کُردستان چگونه است؟

عزتی: استان کردستان درگذشته بدلیل شرایط آب و هوایی سرد و همچنین عقب افتادگی های تاریخی بستری مناسب برای کار صنعتی و سرمایه گذاری نداشت اما اکنون از نظر سخت‌افزاری تعداد کارگاه‌ها و کارخانه در حال ازدیاد می‌باشد. البته بحث تولید فقط یک بحث صرفاً فیزیکی نیست که با ساخت کارخانه و کارگاه بتوان آن را حل کرد. اولین گلوگاه در تولید فرهنگ کار صنعتی و گروهی می‌باشد.

فرهنگ کار صنعتی بدین معنا که بتوان عده‌ای را در یک کارگاه، برای انجام کار با کیفیت جمع کرد و با عده‌ای دیگر بیرون از کارگاه شرایط همکاری و هماهنگی ایجاد کرد تا همگی به یک هدف که آنهم تعالی جامعه با ایجاد شغل و مبارزه با بیکاری است قدم برداشت. حال آنانی که داخل کارگاه هستند  باید دانش و تجربه داشته باشند و آنهایی که در خارج از فضای تولید – مدیران ادارات -   هستند باید تعامل مناسبی داشته باشند، اما این زنجیره تأمین به علت کم‌تجربگی‌ها در استان ما ضعیف است و نمی‌توان صرفاً با احداث سوله‌های مختلف درصد کار صنعتی را افزایش داد بلکه باید حمایت‌ها و زیرساخت‌ها را نیز سامان‌دهی نماییم.

 

نوای آبیدر: میزان استفاده از ظرفیت های کارخانه درچه حد است؟

عزتی: ظرفیت‌های پتانسیلی در هر کارخانه‌ای علاوه بر مسائل داخلی، با زیرساخت‌های پیرامون کارخانه نظیر حمل ‌و نقل و منابع انسانی متخصص و کارآمد مرتبط است. اکنون استان ما به دلیل نداشتن فرودگاهی با پروازهای منظم و حتی هواپیمایی با استاندارد مناسب و همچنین فقدان راه‌آهن که از دیگر زیر ساخت های مهم در توسعه است، رنج می برد.

همچنین باید بتوان با ایجاد ارتباط مناسب، مهندسین، فارغ‌التحصیلان و نخبگان اقتصادی کردستان را شناسایی و تشویق به بازگشت به  استان کرد چرا که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های استان جوابگوی این جهش و رشد صنعتی نمی‌باشند. اینجاست که جای خالی دانشگاه صنعتی کردستان حس می شود و مسئولان و استاندار محترم می‌توانند در این زمینه نیز قدم‌های اولیه ای را بردارند تا بتوان برای آینده صنعت و معدن استان از نظر منابع انسانی بسترسازی کنیم.

 

نوای آبیدر: تولید داخلی تا چه اندازه در جلوگیری از قاچاق کالا موثر است؟

عزتی: تولید داخلی از دو منظر باید قوی باشد؛ کیفیت تولید و حمایت از تولید. تا زمانی که کیفیت متناسب با قیمت تمام‌شده مطلوب نباشد مصرف‌کننده می‌تواند کالای موردنیاز خود را از هر  منبعی تأمین نماید و این حق انتخاب اوست. حال اگر کالای ایرانی مناسبی تولید شده باشد ولی به علت عدم‌حمایت‌ها و تعرفه‌های گمرکی و استاندارد های اجباری نتواند با جنس بی‌کیفیت وارداتی و بدتر از آن جنس قاچاق رقابت کند، تولیدکننده ایرانی محکوم به شکست است. در بحث تایر خودرو متأسفانه واردات بی‌رویه و قاچاق تایر های بی‌کیفیت چینی هم دشمن جان هم‌وطنان بوده است و هم دشمن صنعتگران .

اگر بخواهیم با تولید داخلی به جنگ قاچاق برویم می‌بایست از تولید داخلی حمایت کنیم چرا که اگر تولید نباشد خود بیکاری موجب سوق دادن نیروی جوان به سمت قاچاق خواهد شد. در نتیجه  با ایجاد بستر کاری و جذب نیروی کار جوان از طرفی و از طرف دیگر با ایجاد ارزش افزوده با تولید و کسب‌وکار داخلی می‌توان به جنگ پدیده شوم قاچاق رفت. در حقیقت، قاچاق نه‌فقط در با ایجاد اخلال در نظام پولی بلکه در بحث فرهنگی هم بر پیکره جامع ضرباتی وارد می‌کند. قاچاق با خودش پول بادآورده بدون ظرفیت استفاده می‌آورد و پول بادآورده بدون داشتن ظرفیت و فرهنگ فساد می‌آورد. از طرفی هم مقایسه سرمایه‌های بدست آمده از قاچاق موجب دلسردی قشر تحصیل‌کرده و نیروی جوان از ادامه کار در مسیر عادی می‌گردد و در نهایت جامعه دچار سرخوردگی و تشویش ذهنی می گردد.

 

نوای آبیدر: حمایت های دولت از کارآفرینان تا چه اندازه است؟

عزتی: بحث پیچیده‌ای است. چون بخاطر شرایط تحریم و اقتصادی گذشته نه دولت توان کافی را داشته است و نه کارآفرین علم و ایده، از طرفی هم  تا زمانی که سرمایه‌گذاری در مسکن و زمین کاملاً امن، سودآور، بی‌دغدغه و راحت باشد کسی سختی‌های تولید را به جان نمی‌خرد مگر با بسته‌های حمایتی از نظر تخصیص وام‌ها یا زمین‌های صنعتی و معافیت‌های مالیاتی. در این زمینه بهترین روش الگوبرداری از کشورهایی است که در راه‌اندازی صنایع موفق بوده‌اند.

 

نوای آبیدر: نظر شما در خصوص افزایش تعرفه های وارداتی برای حمایت از تولید داخلی چیست؟

عزتی: افزایش منطقی تعرفه‌های وارداتی باید با پشتوانه افزایش کیفیت محصولات داخلی باشد به‌گونه‌ای که تولیدکننده داخلی هم احساس رقابت داشته باشد و از طرفی این افزایش تعرفه‌ها باید به موازات مبارزه با قاچاق کالا باشد. بطور مثال نبود تعرفه واردات مناسب برای تایر های چینی و عدم وجود الزامات سخت گیرانه استاندارد ایران در گمرکات موجب شده است که روند واردات این کالا بسیار افسار گسیخته باشد. برای حمایت از تولید تایر در داخل کشور می توان آمار تصادفات خودروهایی که به خاطر ترکیدگی تایر های چینی و ایرانی روی خودرو اتفاق افتاده است اعلام شود تا مردم در مورد کیفیت پایین جنس چینی نسبت به ایرانی آگاه‌تر شوند. از طرفی هم بیمه‌ها می‌توانند از الزامات یا طرح‌های تشویقی و تخفیفی بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه داشته باشند تا مصرف‌کننده داخلی از تایر داخلی استفاده نماید. به‌نوعی زنجیره تأمین از گمرک، استاندارد، بیمه، مصرف‌کننده و تولیدکننده باید بوجود آید تا بتوان از تولیدکننده داخلی حمایت کرد.

 

کلام پایانی:

به امید روزی که استان کردستان صنعتی شود و از تمام ظرفیت‌های آن در کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت در تمام شهرهای استان استفاده شود چراکه در حال حاضر تمام تمرکز صنعت کردستان در سنندج و دهگلان است و شهرهای دیگر استان خصوصاً سقز دومین شهر بزرگ استان مهجور مانده است.

 



برچسب ها :

توسعهزيرساختكردستانلاستيك بارز

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی