شنبه 6 بهمن 1397 / 08:31|کد خبر : 3602|گروه : سياسي

مردم سالاری دینی مهمترین دستاورد سیاسی انقلاب اسلامی بود

مردم سالاری دینی مهمترین دستاورد سیاسی انقلاب اسلامی بود

رئیس اداره سیاسی - امنیتی فرمانداری شهرستان بانه اذعان کرد : اساسا در دوران پهلوی به دلیل نبود فضا برای مشارکت سیاسی، هیچ گونه مشارکتی عملاً وجود نداشت و مردم کاملا از بدنه قدرت فاصله گرفته بودند ، با پیروزی انقلاب اسلامی و عنایت ویژه حضرت امام (ره) به حکومت دینی مبتنی بر مردم در کوتاه ترین زمان فضای باز سیاسی بوجود آمد و همه احاد جامعه در تعین سرنوشت خود سهیم شدند .

 

به گزارش آرباباخبر ، فرزاد خدری با اشاره به  وضعیت سیاسی قبل و بعد از پیروزی انقلاب در ایران  افزود :  در دوران استبدا شاه ساختار سیاسی متمرکز و امرانه بدون دخالت مردم در تعین سرنوشت خود بر کشور حاکم بود،  اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای جدیدی برای مشارکت سیاسی به وجود آمد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای به مجلس شورای اسلامی و دیگر نهاد های انتخاباتی بخشید و همین امر فضای مساعدی را برای افزایش مشارکت سیاسی ایجاد کرد.

 

وی تصریح کرد :  در زمان حکومت پهلوی با وجود فضای بسته سیاسی که فقط اطرافیان شاه و شاهزاده هایی که هم طیف بودند حق ورود به مدیریت سیاسی و اجرایی کشور را داشتند ولی با پیروزی انقلاب اسلامی همانگونه شاهد هستیم حتی در شهر مانند بانه چه تعداد از شهروندان ما در حال حاضر پست های مدیریتی و اجرایی شهرستان و حتی استان را در دست گرفته اند .

 

در ادامه خدری با اشاره به خفقان در سیستم ستمشاهی گفت : در حکومت پهلوی مردم و نهادهای مردم سالار کوچکترین جایگاهی نداشتند ، و شاه نقش انحصاری در تصمیم گیری ها ، تعیین مناصب اجرایی کشور داشت . مجلس و کابینه ، نهادهایی صرفاً فرمایشی و نمایشی در جهت اجرای تصمیمات حکومت فردی و مطلق العنان شاه بودند . به اعتراف فریدون هویدا ، «روش زمامداری شاه به‌گونه‌ای بود که اکثر تصمیمها را شخصا می‌گرفت و به‌همین‌خاطر، چنان جوی به‌وجود آمده بود که هیچکس حتی نزدیک‌ترین مشاورانش هم جرات انتقاد از او را به خود نمی‌دادند.

 

این مقام مسئول تشریح کرد : در زمان طاغوت بر اساس قوانین ظالمانه و دیکتاتوری شاه  هیچ گونه انتخابات مستقیمی در سطح جامعه نمود پیدا نکرد و این شیوه مدیریت اجرایی و سیاسی دولت باعث کاهش چشمگیر اعتماد مردم به حکومت شده بود و همچنین میزان سرسپردگی شاه به بیگانگان در اداره کشور باعث ناامیدی مردم در تببین آینده ای  روشن برای کشور شده بود .

 

خدری بیان کرد :  با پیروزی شکومند انقلاب اسلامی ساختار سیاسی منبعث از تعالیم قرآنی و دینی  بصورت مردمی و مشروعیت آن به مردم واگذار گردید و تمامی قوانین موجود پس از تایید مستقیم و غیره مستقیم مردم مشروعیت پیدا خواهد نمود و به جرات می توان گفت که بر اساس فضای باز سیاسی ایجاد شده بعد انقلاب تمامی ادیان و مذاهب و ااقلیتهای قومی و مذهبی طبق قانون اساس حق ورود به مجلس و مدیریت اجرایی کشور را کسب نموده و هیچ گونه تفاوتی بین ایرانیان وجود ندارد و این نمونه بارز مردم سالاری دینی است .

 

رئیس اداره سیاسی - امنیتی فرمانداری بانه ابراز کرد :  اثبات اصل «نه شرقي، نه غربي» به عنوان يک اصل عملي و ممکن و احياي اسلام سياسي به عنوان يک مدل قابل اتّکا در جهان معاصر و به موازات آن، ارتقاي سطح اميد و آگاهي سياسي در ملل جهان و جهان اسلام، تحوّل در نظام بينالملل (بر هم زدن موازنه قدرت به نفع مستضعفین جهان)، تأثير بر نهضت‌هاي مردمی جهان و کمک به بيداري اسلامی و همچنین  به چالش کشيدن سلطه آمريکا در عرصه بین‌المللی و افزايش نفوذ و اقتدار جهاني و منطقهاي ايران، خود گویای قدرت بلامنازع ایران در منطقه است .

 

در پایان فرزاد خدری  افزود :حضور مردم در صحنه قدرت و سیاست باعث ایجاد عزت نفس و ایجاد انگیزه دوچندان شده بنحویکه هم اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه و یکی از موثرترین کشورهای جهان بوده که تمامی معادلات بین المللی به  نوعی وابسته به مشارکت ایران در صلح و امنیت منطقه و جهان بستگی دارد .

 

انتهای پیام / 



برچسب ها :

شهرستان بانهپیروزی انقلاب اسلامیانتخاباتفضای باز سیاسیرژیم ستمشاهیفرزاد خدریاداره سیاسی اجتماعی فرمانداریمردم سالاری دینی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی