یکشنبه 7 بهمن 1397 / 07:16|کد خبر : 3603|گروه : اجتماعي

گرانی نوشت افزار و کام تلخ دانش آموزان بانه‎ای

گرانی نوشت افزار و کام تلخ دانش آموزان بانه‎ای

امسال به دلیل نوسان نرخ ارز و عدم مدیریت به هنگام بازار نوشت افزار و لوازم التحریر توسط نهادهای متولی موجب گردید که این کالاها هم از گرانی ها بی رویه و فراتر از انتظار مستثنی نشود و میتوان گفت که بر اساس قیمت های موجود در بازار ، نرخ لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموزان در فروشگاههای سطح شهر نسبت به سال گذشته افزایش قیمت 50 تا 100 درصدی داشته است.

 

به گزارش آرباباخبر ،  همه ساله در شهریور‌ماه و در آستانه بازگشایی مدارس، کسب و کار اصناف مختلف مانند نوشت‌افزار‌فروشی‌ها، پوشاک، کیف و کفش، رونق بیشتری می‌گیرد و تکاپوی مردم نیز دیدنی است، اما امسال شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد و وضعیت اقتصادی پش آمده ناشی از تحریم ها و سوء استفاده فروشندگان و  دلالان از التهابات بازار موجبات گرانی های سرسام آوری شد که  بیش از دیگر سال‌ها مردم شهر بانه را به سختی و مشقت انداخت .

 

با وارد شدن به بازار نوشت افزار و لوازم التحریر کم و‌بیش می‌توان انواع کالا‌ی خارجی و ایرانی را  مشاهده کرد. قیمت انواع نوشت‌افزار امسال متأثر از شرایط حاکم بر بازار، با افزایش نسبی روبه‌رو شده و انواع نوشت‌افزار تولید داخل یا وارداتی با قیمتی به‌مراتب بیشتر از سال‌های گذشته به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. و این در حالی است که نتنها شرایط درآمدی و معیشت مردم بهتر از قبل نشده بلکه به مراتبت بسیار پایینتر از سالهای گذشته است .

 

 

در این میان خانواده هایی که یک یا چند دانش آموز آنها در مدارس مشغول به تحصیل هستند این مساله نمود بیشتری پیدا می کند وقتی وارد یک فروشگاه نوشت افزار و لوازم التحریر می شوی و  با اولین قیمت گرفتن از فروشنده متوجه افزایش بی رویه و بی حساب این کالاهای که جزو ضروریات هر  دانش آموزی است خواهی شد و این یک یک واقعیت است که خانواده ها ناگزیر از خرید چنین اقلامی برای  آینده سازانشان هستند .

 

برای درک بیشتر این نگرانی ها به سطح  شهر بانه رفتیم و باتوجه به اینکه چند ماه از بازگشایی مدارس می گذرد ولی هستند خانواده هایی که همچنان برای خرید مایحتاج دانش آموزان خود به فروشگاههای توزیع لوازم التحریر و نوشت افزار روی می آورند و به محض رسیدن به یکی از این فروشگاهها و در ابتدای در ورودی این مرکز می شد نگرانی  که در چهره والدین موج می‌زد دید  و همچنین نگاه‌های حسرت آمیز برخی کودکان و نوجوانان گویای این واقعیت تلخ است که افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم را به‌شدت کاهش داده است و به عینه مشاهده کردم که برخی از این والدین بعد از قیمت گرفتن با دستان خالی به‌دنبال اجناس ارزان‌تر می‌چرخند اما امکان خرید برای دانش آموزان خود را نداشته و فقط بغض شرمندگی را فرو می‌خورند.

 

این تمام ماجرای کابوس وار والدین نیست تازه گرانی های لباس و کیف و کفش و سرویس مدارس هم به این مشکلات اضاف کنی می توان به خوبی دریافت که یک خانواده اگر حتی یک دانش آموز در مدرسه داشته باشد تا چه اندازه باید سختی بکشد تا وسایل مورد نیاز تحصیل فرزندش را فراهم آورد .

 

برای اینکه رشدی قیمتی امسال و مقایسه ای میان قیمت های قدیم و جدید انجام دهم از فروشنده نرخ بعضی اجناس را پرسیدم که وی در جواب این سوال گفت : سال گذشته دفتر صد برگ 2500 تومان بود ولی امروز همان دفتر شده 6000 تومان و قبلا یک بسته کاغذ A4  قیمت 12500 تومان داشت و امروز معمولا 25000 تا 35000 فروخته خواهد شد در محبث کاغد به جرات می توان گفت 100درصد و بیشتر نسبت با سال گذشته قیمت ها بالا رفته است .

 

این فروشنده با اشاره به قیمت خودکار و مداد و پاکن و  .... افزود : این اقلام هم رشد قیمتی زیادی داشته است برای نمونه یک خودکار با کیفیت خوب در سال کذشته 1000 تومان فروش بود ولی امسال ضعیف ترین خودکار از لحاظ کیفیت 2000 تومان است .

 

وی ادامه داد : مداد رنگی و آب رنگ و چسپ و جامدادی و دیگر اقلام هم به همین صورت از این افزایش قیمت بی بهره نیستند برای مثال یک جامدادی قبل از جهش قیمت ها 8000 تومان بود ولی هم اکنون این جامدادی 15000 تومان است در این گونه اقلام به جرات میتوان گفت که حدود50 تا 80 درصد افزایش قیمت را به خود دیده اند .

 

این فروشنده نوشت افزار با اشاره به عدم مدیریت مناسب این بازار توسط دولت و نهادهای نظارتی تصریح کرد : متاسفانه لوازم التحریر و نوشت افزار داخلی نسبت به نمونه مشابه خارجی آن قیمت بسیار بالاتری را به خود دیده است و تولیدکنندگان داخلی همه اجناس ساخت قبل را با قیمت جدید برای ما محاسبه می کردند و وقتی اعتراض می کردیم دیگر حاضر نبودند با این قیمت هم به ما بفروشند و ما به ناچاراجناس قیمت قبلی را با نرخ جدید می خریدیم و موقع فروش وقتی مردم این قیمت ها را می دیدند و ما قیمت بالاتری را به آنها می گفتیم تازه دردسرها از آنجا شروع می شد .

 

اینبار به مغازه دیگری که کارش فقط فروش کیف و کوله مدارس بود رفتم و قیمت اجناسش را پرسیدم و فروشنده در جواب گفت : پایینترین قیمت کیف ها از 50000 تومان شروع شده و تا 250000 تومان کیف و کوله موجود است بسته به سایز و ظاهر و.... قیمت ها متغیر است .

 

از وی پرسیدم قیمت ها نسبت به پارسال تا چه اندازه زیاد شده است که در جواب فروشنده گفت : پارسال کیف ها از 15000 تومان شروع شده و نهایتا تا 100000 تومان متغیر بود و بالاترین نرخ مربوط به بهترین و با کیفیت ترین مدل را از لحاظ جنس و ظاهر بود ، البته این فروشنده هم به از وضعیت بوجود آمده گله مند بود به گونه ای که فروشش نسبت به پارسال تا نصف هم کاهش یافته است .

 

در ادامه این بررسی به سراغ بازار کفش فروشان رفتم و از وضعیت قیمت ها جویا شدم ، البته لازم به یادآوریست که بازار اصلی کف فروشان داخل شهر بانه بالغ بر99 درصد کفش آنها ایرانیست و تولید داخل ولی متاسفانه قیمت ها نسبت به پارسال از 50 تا 100 درصد متغیر بوده است و  یک دانش آموز بانه ای برای تهیه این نیاز هم باید مبلغی بسیار بالاتر از پارسال بپردازد .

 

البته مشکل فقط به اینجا ختم نمی شود مساله بعدی پوشاک یک دانش آموز است که با توجه به قیمت های موجود در بازار این قسمت هم دستخوش این افزایش بیرویه شده است و یک دانش آموز در هرمقطع لباسهایش با مقاطع دیگر متفاوت است و سالی حداقل 2 دست لباس می خواهد و فقط هم برای همان سال قابل استفاده است و این مساله هم بار مالی زیادی را متوجه خانواده ها خواهد کرد .

 

مشکل دیگر والدینی که یک یا چند دانش آموز دارند بحث سرویس ایاب و ذهاب به مدرسه است و با رشد و توسعه شهر بانه و بعضا نداشتن وقت کافی توسط والدین بالاجبار این دانش آموزان برای رسیدن به مدرسه نیازمند سرویس هستند و با توجه به قیمت های بازار معمولا خود مدارس قیمت 50 هزار و سرویس های شخصی و آزاد هم مبلغ 80 هزار را برای ماهیانه یک دانش آموز دریافت می کنند و با انجام یک محاسبه  ساده والدینی که یک دانش آموز دارند فقط در 9 ماه حضورمدرسه به صورت آزاد 720000 تومان و سرویس خود مدارس 450000 تومان باید بابت ایاب و ذهاب پرداخت کند وقتی مساله حادتر می شود که در یک خانواده تعداد دانش آموزان دو و یا بیشتر باشد و مبلغ مذکور 2 و سه برابر می شود که در شهرهای بزرگتر از بانه یک هزینه بسیار سنگین در انتظار خانواده ها خواهد بود .

 

البته جدای از این مسایل نامه هایی که هرگاهی توسط مدارس به دانش آموزان داده می شود که مدرسه نیازمند کمک مالی برای تعمیرات و ملزومات بهداشتی و ..... است و هرچند در ظاهر بدون اجبار است ولی یک دانش آموز قطعا خجالت می کشد پاکت نامه را خالی تحویل دهد و با اصرار به والدین خود آنها را مجبور می کند که پول بیشتری را برای کمک به مدرسه در پاکت بگذارند .

 

در این زمینه از یک شهروند بانه ای در مورد موضوعات مطرح شده بالا پرسیدم که در جواب چنین گفت : من یک دانش آموز دارم و کلاس دوم است اول مهر هرآنچه که نیاز داشته است خریداری کردم با قیمت های بسیار بالاتر از سال گذشته فقط 350000 تومان نوشت افزار و لوازم التحریر مجبور شدم خریداری کنم چون تجربه قبلی را داشتم و می دانستم که این اقلام مورد نیاز است البته نه اینکه نسبت به پارسال بیشتر خریداری کرده باشم بلکه شاید هم کمتر نسبت به قبل چون قیمت ها سرسام آور است و اصلا نمی شود با مشابه پارسال مقایسه کرد .

 

وی در ادامه افزود : هنوز هم چند ماه گذشته از شروع مدارس هر ماه برای خرید مایحتاج فرزندم پولی صرف خرید نوشت افزار و لوازم التحریر می کنم و هزینه های سرویس و کفش و لباس و پول توجیبی و .... بسیار سنگین است خصوصا برای من که قبلا در بازار بانه مشغول به کار بودم و با وضعیت پیش آمده فروش ما به نزدیک صفر در ماه رسیده است و این تنها یک معنی بیشتر ندارد آن هم ناتوانی از تهیه مایحتاج ضروری برای چرخاندن زندگی خود و خانواده ام چه برسد به پرداخت هزینه های تحصیل فرزندم .

 

پدری دیگر در این زمینه می گوید به دلیل گراین وسایل مورد نیاز فرزندم مجبور شدم کیف کهنه پارسال و یک سری ملزومات دیگر را که مندرس شده بود برای سال تحصیلی جدیدش استفاده کنم چون یک واقعیت است با وضعیت گرانی امروز دیگر نمی شود نیازهای ضروری را تهیه کرد چه برسد به وسایل مورد نیاز درس خواندن .

 

ازچندین دانش آموز هم در مورد گرانی ملزومات درس و مدرسه پرسیدم که همگی با نا امیدی و اندوه مدعی شدند که همیشه با حسرت از جلوی فروشگاههای لوازم التحریر و نوشت افزار رد می شوند چون امسال مانند سالهای گذشته نتوانستند آنچه که مورد نیاز است به خوبی و به راحتی تهیه کنند و همگی اقرار کردند که از وضعیت اقتصادی خانواده خود هم مطلع هستند به این خاطر مگر وسیله ای بسیار ضروری باشد و الا آن را از والدینشان طلب نمی کنند .

 

با توجه به همه موارد بالا می توان نتیجه گرفت که قطعا افزایش قیمت ها تاثیر بسیار زیادی بر قدرت خرید والدین دانش آموزان گذاشته است و متاسفانه در این بازار یا برخوردی صورت نگرفته و اگر هم شده به قدری نبوده که باعث پایین آمدن قیمت ها شود در ثانی رکود شدید بازر و نبود کسب و کار مناسب در شهرستان بانه و چه بسار در کل کشور تهیه ملزومات مدرسه برای دانش آموزان به دغدغه ای بزرگ برای والدین  بدل گشته است به صورتی که هر روز جیب های خود را خالی تر از قبل می بینند و هر روز نگرانی بیشتری در مورد ادامه تحصیل فرزندانشان خواهند داشت .

 

البته لازم به یادآوری است که این تاثیر بر قشر کارمند و کارگر و کسانی که حقوق ثابتی دارند بیشتر تاثیرگذار بوده است   و به نظر می رسد در این سرزمین که همواره طلب علم افتخار بزرگی محسوب می شود کسی به فکر نیست ویا شاید نمی دانند با ندانم کاری ها و بی مسئولیتی ها چه بلایی بر سر آینده سازان این مملکت می آورند ، دولتمردان به گونه ای این بازار را رها کردند که صدای همه اعم از معلمین مدارس ، والدین ، دانش آموزان ، فروشندگان نوشت افزار ، و خلاصه هرکسی که فکرش را بکنید درآوردند  دیگر تا کجا می خواهد این افزایش قیمت ها ادامه داشته باشد و کسی جوابگو نباشد ، تعلیم و تربیت تا کی باید تاوان بی تدبیر ها  را پس بدهد و تا چه زمانی باید نظام آموزشی ما شاهد این گرانی ها باشد که بدون شک در آینده ای نزدیک با موج ترک تحصیل ها ضرر اصلی به خود ما و نظام آموزشی کشور بر خواهد گشت.

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

گرانی لوازم التحریرنوشت افزارشهرستان بانهتولیدات داخلیعدم نظارت درستهزینه تحصیل زیاد

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی