دوشنبه 8 بهمن 1397 / 08:10|کد خبر : 3606|گروه : اقتصادي

تخریب جنگل های زاگرس یک بحران است/ مراتع تسخیر شده توسط زمین خواران، استرداد نمی شود

تخریب جنگل های زاگرس یک بحران است/ مراتع تسخیر شده توسط زمین خواران، استرداد نمی شود

دبیر شبکه انجمن های محیط زیستی و منابع طبیعی استان کردستان گفت: با توجه به اینکه هرسال درختان بلوط زيادي در کردستان (ارزش اقتصادی و محیط زیستی يك درخت بلوط ٥٠ تا ١٠٠ ساله، ٢٥٠ هزار دلار است) طعمه حريق مي شوند باید به این مسئله به عنوان یک بحران نگاه کرد.

 

به گزارش آرباباخبر ، حامد اسراری، عضو انجمن محیط زیستی پاژین بانه نسبت به تخریب جنگل های زاگرس ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: متاسفانه چند ماهی است به علت موافقت با استراحت چند ساله جنگل هاي شمال، مافياي قلع و قمع درختان به سمت جنگل های زاگرس روی آورده اند و اين يك تصميم نابخردانه است.

 

وی افزود: شاید براي جنگل هاي شمال به علت بارش های خوبی که آن مناطق دارد، فرصتي براي جبران وجود داشته باشد اما در منطقه زاگرس به دلیل نبود بارش های مناسب، قطع درختان نابودی جنگل های زاگرس را به دنبال دارد؛ چرا که بیشتر گونه های جنگلي آن بلوط و ون است و رويش يك درخت بلوط حداقل ٥٠ سال زمان نیاز دارد.

 

اسراری با اشاره به ضررهای هنگفت مافیای قطع درختان در شهرهاي مريوان، بانه، سقز و سروآباد خاطرنشان کرد: بهانه آنها برای این اقدام این است که این درختان ثمره و میوه ای ندارند در حاليكه اگر چنین استدلالی وجود داشته باشد بر اساس قانون باید كارشناسان جهاد كشاورزي و منابع طبيعي پیش از اقدام حتما محل را بازديد و مجوز آنرا داده باشند.

 

او از اینکه تنها به ديد يك اتفاق عادي به مسئله حریق جنگل هاي زاگرس نگریسته می شود، انتقاد کرد و گفت:  با توجه به اینکه هرسال درختان بلوط زيادي ( ارزش اقتصادی و محیط زیستی يك درخت بلوط  ٥٠ تا ١٠٠ ساله، ٢٥٠ هزار دلار است) طعمه حريق مي شوند باید به این مسئله به عنوان یک بحران نگاه کرد. تاکنون چندين پيشنهاد و راهكار تقديم مسئولان رده بالا شده اما هنوز اقدامي صورت نگرفته است. به عنوان مثال در نظر گرفتن سرباز طبيعت برای این منظور، يكي از پيشنهادات بود که از جوانان بومي هر شهر استفاده کنیم.

 

زمین خواران با مبلغی کم نسبت به ارزش مرتع، صاحب آن می شوند

این دوستدار محیط زیست، تراکم پرونده های تخريب منابع طبيعي در شعب قضايي و مدت زمان پيگيري را یکی از مشکلات این حوزه عنوان و اذعان کرد: نه تنها مرتع يا جنگلي كه توسط زمين خواران تسخير شده، استرداد نمي شود بلكه به علت طولانی بودن مدت زمان پيگيري اینگونه پرونده ها در شعب قضایی، آثار مرتع يا جنگل بودن آن از بين رفته و يا در نهایت فرد زمين خوار با مبلغي كم نسبت به ارزش زمين و جنگل، مالک آن مي شود.

 

انتقال آب، اجحاف در حق استان کردستان است

عضو انجمن محیط زیستی پاژین بانه همچنین به مسئله انتقال آب از کردستان به سایر استان ها اشاره کرد و در این باره توضیح داد: موضوع سد سازي و انتقال آب يكي  از عمده مشكلات استان است که انجمن هاي محيط زيستي با این مسئله به شدت مخالف هستند. انتقال آب تنها به سود سایر استان ها است و بدون در نظر گرفتن حق آبه به استان های همجوار سرازیر می شود که این اجحافی در حق کردستان است. به عنوان مثال ٨٣ هزار از اراضي زمين هاي كشاورزي بناب و مياندوآب توسط آبهاي استان كردستان آبياري قطره اي مي شوند اما تنها هشت هزار از اراضي زمينهاي كشاورزي کردستان با آب استان آبياري مي شود.

 

این عضو انجمن محیط زیستی کردستان اضافه کرد: تاکنون سدهای بسیاری در استان ساخته شده اما به علت تخریب پوشش گیاهی و جنگل ها، میزان بارش برف و باران در منطقه نسبت به گذشته کم شده و در آینده شاهد سدهای بدون آب خواهیم بود. هرچند بايستي به ازاي هر تخريب به همان اندازه در اطراف سد، جبران پوشش گياهي مي شد و براي اهالي این مناطق هم از این طریق، اشتغال زايي صورت مي گرفت اما تاكنون ريالي به این منظور هزینه نشده و پوششي صورت نگرفته است .

 

وی خاطرنشان کرد: انجمن هاي محيط زيستي استان در چندين نشست هم انديشي با موضوعيت آب، مخالفت شديد خود را نسبت به سد سازي و انتقال آب اعلام کرده و از مسئولان درخواست شده مانع این شوند که همان بلایی كه بر سر درياچه اروميه آورده اند بر سر استان هم بیاید.

 

اسراری همچنین از عدم همکاری صدا و سيما و آموزش و پرورش که نقش بزرگي در انتقال آموزه هاي زيست محيطي دارند، انتقاد کرد و  توضیح داد: متاسفانه صدا و سيما تا كنون هيچ يك از حوادث و آتش سوزي هاي ساليانه جنگل های زاگرس را تحت پوشش قرار نداده و براي پيشگيري از این مسئله هیچگونه همكاري هم نكرده است. همچنین حضور انجمن های محیط زیستی در مدارس می تواند در زمینه آموزش برای جلوگیری از نابودی جنگل ها تاثیرگذار باشد اما  آموزش و پرورش از این اقدام در برخي از شهرها ممانعت به عمل آورده است.

 

 

 

انتهای پیام /کردپرس



برچسب ها :

تخریب جنگل هاانجمن پاژیناستاند کردستانحامد اسراریمحیط زیستزاگرسدرخت بلوط

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی