چهارشنبه 17 بهمن 1397 / 15:45|کد خبر : 3627|گروه : اقتصادي

بی توجهی شهرداری نسبت به اوضاع نامناسب تنها بازار میوه و تره بار بانه + تصاویر

بی توجهی شهرداری نسبت به اوضاع نامناسب تنها بازار میوه و تره بار بانه + تصاویر

میدان میوه و تره بار شهرستان بانه به دلیل بی توجهی شهرداری و سایرادارات متولی بعد از گذشت 7 سال از آغاز فعالیت ها همچنان در بدترین شرایط خود به سر می برد .

 

به گزارش آرباباخبر ،   با افتتاح و شروع به کار  این میدان، علاوه براینکه فرایند توزیع میوه و سبزی در شهرستان با سهولت و کیفیت بهتری انجام می‌شود، سرویس دهی و قیمت  انواع میوه و سبزی نسبت به سایر نقاط شهر بهتر و ارزانتر صورت می پذیرد .اما نکته ای که در اینجا لازم است ذکر شود اینست که این میادین نیازمند نظارت مستمر چه در زمینه محیطی و فضاسازی و چه در زمینه کنترل کیفیت و قیمت میوه هاست که متاسفانه هیچ از این موارد در مورد میدان میوه و تربار شهرستان بانه انجام نمی گیرد و همین مساله موجبات نارضایتی و گلایه غرفه داران شده است.

 

گفتنی است که میدان میوه و تره بار شهرستان بانه از سال 1391 افتتاح شده است و بعد از گذشت هفت سال تنها 13 غرفه به صورت رسمی و دائمی در آن مشغول فعالیت هستند و بقیه غرفه ها که بیشتر در اختیار شهرداری است یا به عرضه قند و شکر و  فروشگاه پتو و لباس تبدیل شده و یا برای استفاده مغازه داران شاغل در مجتمع تجاری های بانه به عنوان  انبار کالاهای خارجی اجاره داده شده و در نگاه اول بعد از ورود به این بازار احساس ویرانی و خالی بودن میدان از هرگونه فعالیت در زمینه میوه و تره بار به آدم دست می دهد .

 

با نگاهی به  درب ورودی میدان تره بار متوجه این مساله خواهید شد که انگار سالهاست کسی به این مرکز سری نزده و به دست فراموشی سپرده شده است و در ابتدای درب  ورودی متوجه مغازه های بسته ای خواهید شد که چهره بسیار زشت و بدی را به این میدان داده است .

 

وقتی وارد میدان اصلی می شوی هیچگونه نظمی در اطراف آن  به چشم نمی خورد وبه هرگوشه که نگاه می کنی خودرویی توقف کرده  و وسط میدان هم وسایل نقلیه زیادی پارک شده است ، به غیر این داخل محوطه سیمان کاری شده ولی بر اثر رفت و آمد ماشین ها و همچنین گذشت زمان بیشتر سیمانکاری انجام شده از بین رفته و علاوه بر ایجاد گرد وخاک برای رفت و آمد هم  وضعیت قابل تعریفی ندارد .

 

 

مشکلات این میدان فقط به این مسایل ختم نمی شود متاسفانه هیچ گونه جدول گذاری برای هدایت آبهای سطحی در این میدان وجود ندارد و با کمترین بارش ممکن آب در محوطه جمع می شود و برای غرفه داران و رانندگان و حتی مشتریانی که به این مکان مراجعه می کنند با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند .

 

برای در جریان قرار گرفتن مشکلات این بازار به سراغ یکی از اولین کسانی که در این میدان غرفه داری کرده است هم صحبت شدیم و هنوز سوال نپرسیدیم می گوید : من تمام سرمایه ام را فروختم و آمدیم اینجا برای خدمت به مردم و شهرستان ولی متاسفانه هیچ مسئولی به فکر اینجا نیست و حتی در این مدت 7 سال کسی برای ساماندهی و نظارت بر اوضاع این مکان مراجعه نکرده است و با این شرایط گرانی و عدم کنترل صحیح بازار توسط ادارات متولی یا فروش آنچنانی نداریم و یا باری که آوردیم خراب می شود و زیان ده است .

 

این غرفه دار اضافه کرد : بین میدان تربه بار و ترمینال اصلی شهر و هتل شار هیچ گونه درب یا محافظی وجود نداشت و بعد از چندین فقره دزدی غرفه داران خودشان مجبور شدند که با ساخت دیوار و درب برای این مکان ها تا حدودی جلوی دزدی های را بگیرند ولی دریغ از پاسخگویی یک مسئول برای بارهای متوالی که به شهرداری مراجعه کردم متاسفانه فقط دست رد به سینه ام زدند و بالاجبار خودمان درصدد حل مشکلات برآمدیم .

 

وی ادامه داد : در بحث در ورودی هم باید عرض کنم که این بازار دو درب اصلی برای ورود و خروج دارد درب اولی کمی شرایطش بهتر است ولی دیگری چند مدت است که بنا به مشکلات پیش آمده بدون در است و با پیگیرهای غرفه داران هنوز کسی برای حل کردن این مشکل به اینجا نیامده و همین بدون در  بودن مشکلات زیادی از جمله هجوم معتادان در ساعات پایانی شب و وارد شدن هر فرد بی خانمانی برای داشتن سرپناهی به این بازارچه است.

 

این عرفه دار می گوید : بارها شاهد این بودیم که اتوبوس ها برای استراحت و شستشو به اینجا می آمدند و کلا مانع کسب و کار ما بودند که با اعلام نارضایتی کسبه و پیگیری این مشکل توسط خودمان مرتفع گردید ولی هنوز این مساله حل نشده خالی کردن بار توسط بازاریان شاغل در مجتمع های تجاری که هرزگاهی با کامیون به اینجا می ایند و ساعتها بار خالی می کنند که این مشکل هم لازم است هرچه سریعتر حل و فصل شود تا بازارچه شکل واقعی به خود بگیرد .

 

وی با اشاره به کم کاری شهرداری در خدمات رسانی به این میدان تره بار افزود : برای نظافت محوطه چندین بار به شهرداری مراجعه کردیم و تا یه مدت خوب بود و بعد از آن دیگر خدمه شهرداری برای تمیزکاری نمی آمدند و مجبور شدیم که همه غرفه داران خودمان با هزینه شخصی یک نگهبان و خدمه استخدام کنیم ولی یک نفر کافی نیست چون بنده خدا هم زندگی دارد و نمیشود 24 ساعت در این مکان مشغول کار باشد .

 

البته این یک نمونه کم کاریست در این بازار فروشگاه قند و شکرو لباس و پتو  و .... هم به چشم میخورد و قرار بود این بازارچه فقط  مختص میوه و تربار و خشکبار باشد ولی هنوز این مهم تحقق پیدا نکرده و نهاد های متولی فکری به حال این وضعیت نکرده اند .

 

گفتگو ها ادامه داشت تا کم کم دیگر غرفه داران هم جمع شدند و هرکسی به نحوی گلایه مند بود ولی یک گلایه مشترکی که داشتند در رابطه با رئیس صنف میوه و تربار و سوپرمارکتها بود که ظاهرا با ضوابط خاصی انتخاب شده و در این 7 سال حتی برای یک بار به این بازارچه سری نزده تا در جریان مشکلات آنها قرار گیرد ولی برای تمدید جواز سالیانه سهم خود را جلوتر از همه  بر می دارد .

 

مسئول مربوطه  با نام  (ص . ش)  به گفته غرفه دارن یک بار هم به این محل نیامده و این سوال پیش می آید که آیا چنین شخصی شایسته اینست عهده دار  مسئولیت مربوطه باشد یا باید فرد مورد نظر از غرفه داران این میدان انتخاب شود چون در جمع این زحمت کشان است و مشکلات آنها را بهتر درک خواهد کرد .

 

مساله بعدی امنیت این میدان است و این هم به دلیل نداشتن سازوکاری برای رفت و آمد و ورود و خروج است که همه میدان ها در کشور راس ساعتی مشخص می ایند و همزمان با هم تعطیل می کنند ولی به دلیل نداشتن درب مناسب و وجود مغازه های پوشاک و انبار پاساژها  هرزگاهی افرادی به این مکان وارد می شوند که وقتی با اعتراض کسبه و نگهبان روبرو می شوند تا مرز درگیری و تهدید جانی پیش می روند و این مساله واقعا خطر بسیار جدی است خصوصا شبها که چندین بار نگهبان این بازرچه را تهدید کرده اند .

 

گلایه دیگر غرفه دارها وجود ماشین های غیره بومی است که خود مستقیما از میدان های دیگر شهرها میوه به این شهرستان بانه  می آورند و بدون نگرانی و واهمه در سطح شهرو روستا مشغول به فعالیت هستند و نمونه آنها بسیار زیاد است و صدمه جدی به کسب و کار ما وارد کرده است ، ولی ذکر این نکته لازم است که باتوجه به اظهارات این غرفه داران اگر این ماشین ها جمع آوری شوند آنها قادر خواهند بود که همه مایحتاج مردم بانه را از لحاظ میوه و تره بار تامین کنند .

 

مساله دیگری که که کسب و کار این افراد را کساد کرده است نبود نظارت بر قیمت های میدان های دیگر است که میوه خریداری میشود برای مثال قیمت گوجه هر روز 500 تومان گران می شود بدون اینکه نظارتی باشد و این گرانی به سایر میوه ها هم سرایت کرده است البته هزینه حملی که قبلا 40 هزار تومان بود اکنون به 130 هزار تومان رسیده و این نیز مزید بر علت شده است .

 

در ادامه این گفتگو پای صحبت کارگران حاضر در این میدان رفتیم و اولین گلایه ای که مطرح کردند بحث بیمه بود و طبق گفته آنها بیش از 9 سال است در زمینه تربار چه در سطح شهر و چه در میدان تره بار مشغول به فعالیت است و دریغ از یک ماه حق بیمه و این شده معضلی  برای کارگران شاغل در این بازارچه هرچند آنها مدعی شدند که برای چندین بار به اداره کار بانه مراجعه کرده، ولی  بعد از 7 سال هنوز جواب مناسبی  دریافت نکرده اند .

 

مشکل دیگر این کارگران نبود ساعات کاری مشخص و متناسب با قانون کار است آنها از ساعات کاری بسیار بالا گلایه مند هستند و از اینکه ساعت ورود و خروج مشخصی ندارند نگرانند که سلامتی جسم و روح و روانشان به خطر بیفتد و دیگر قادر به کار کردن نباشند .

 

گلایه مادی هم افزون بر این مشکلات است به صورتی که از کارگران  گرفته تا شاگرد و حسابدار از 500 هزار تا 1میلیون پانصد هزار حقوق دریافت می کنند و  در برابر کاری که انجام می دهند اکثرشان پول و دستمزد درخور و متناسب با زحمتشان را نخواهند گرفت .

 

در پایان ذکر موارد ذیل خالی از لطف نیست و لازم است که ادارات متولی فکر اساسی به حال این غرفه دارن و کسانی که در این مکان مشغول به فعالیت هستند اندیشده شود :

 

  • فضاسازی و زیبا سازی محیطی میدان میوه و تربار
  • تعمیر و درست کردن درب خراب و بلااستفاده میدان تره بار
  • ترغیب خشکبار فروشان برای فعالیت در این مرکز
  • تخله انبار کسبه مجتمع های تجاری و اجاره به  افراد شاغل در حوزه تره بار
  • اجاره مغازه های خالی با شراسط تسهیل کننده برای علاقه مندان فعالیت در این حوزه
  • گماشتن یک نگهبان دیگر و کنترل ورود و خروج خودروها
  • جدول بندی و تعمیر و آسفالت محوطه میدان بار
  • انتخاب فرد شایسته و آشنا با مشکلات غرفه دارن به عنوان مسئول این صنف
  • مرتفع کردن بیمه کارگران و دیگر کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند
  • با راه اندازی بیمه افراد مشکل حقوق و دستمز کارگران نیز حل و فصل خواهد شد
  • شهرداری جوابگوی مشکلات فعالان حوزه میوه و تربار باشذ
  • شهرداری و ادارات متولی نسبت به ساماندهی و برخورد با میوه فروشان غیره بومی اقدام کند
  • به غیر از میدان میوه و تربار هیچ فروشگاهی در داخل شهر حق توزیع مستقیم میوه را نداشته باشد
  • برنامه ریزی در جهت تعین ساعات خاصی برای ورود و خروج غرفه داران و کارگران و خودروهای حامل بار
  • جلوگیری از افرادی که بدون داشتن مجوز فعالیت در این صنف اقدام به توزیع میوه و تره بار می کنند
  • حضور شهردار و مسئولان ذیربط در میان غرفه داران و از نزدیک در جریان مشکلات این قشر قرار گیرند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

شهرستان بانهمیدان میوه و ترباربی توجهی مسئولینعدم نظارت شهرداری بانهاداره کار بانهافزایش قیمت میوه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی