شنبه 30 آبان 1394 / 08:12|کد خبر : 363|گروه : فرهنگي

اولین همایش ملی خواندن در کردستان خاتمه یافت

اولین همایش ملی خواندن در کردستان خاتمه یافت

نخستین همایش ملی خواندن پس از دو روز برگزاری و با حضور شرکت‌کنندگانی از سراسر کشور، با معرفی مقالات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش آرباباخبر، دبیر اجرایی نخستین همایش ملی خواندن شامگاه جمعه در اختتامیه این همایش در تالار مولوی دانشگاه کردستان اظهار داشت: مسئله خواندن مختص کتابداران و فعالان حوزه کتاب نیست منتها در این همایش دو روزه تعداد کتابداران بیشتر از رشته‌های دیگر بود.

سید مهدی حسینی تصریح کرد: دیدگاه‌های میان‌رشته‌ای به خواندن وجود دارد که در خیلی از رشته‌ها برای رفع این دیدگاه به پژوهش نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: در استان کردستان به تبع از کشور، خواندن و سواد اطلاعاتی با مشکل مواجه است که امید است کتابداران با اطلاع‌رسانی‌های لازم زمینه مشکلات خواندن، سواد اطلاعاتی و یادگیری را به صورت مادام‌العمر مرتفع نمایند.

مدیر کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه کردستان یادآوری کرد: سواد اطلاعاتی باید از پایه و از آموزش و پرورش شروع شود اما ما می‌بینیم که در متون دانش‌آموزان کمترین شناخت نسبت به سواد اطلاعاتی وجود دارد.

حسینی تاکید کرد: در صورتی که سواد اطلاعاتی از کودکی برنامه‌ریزی شده باشد، و نگاه تک بعدی و تک رشته‌ای به این موضوع نشود، زمانی که ناهمگونی در دانش‌ها پیش بیاید، رفتار اطلاعاتی ما را به دنبال منابع و اطلاعات می‌برد.

وی در ادامه با طرح این سوال که در ادارات و سازمان‌ها چه اندازه قدرت مکاتبه وجود دارد و یا تشویقاتی را مبنای کتابخوانی قرار داده‌اند، گفت: عدم وجود چنین مسائلی در ادارات ما نشان می‌دهد که هنوز زیست بومی برای خواندن تشکیل نشده است.

دبیر اجرای نخستین همایش ملی خواندن در ادامه گفت: این همایش تولدی برای موضوعی است که می‌خواهد زیست بوم خود را تعریف کند.

حسینی در پایان گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش با کیفیت و کمیت بالاتر برای سال‌های آینده وجود دارد و امید است در اردیبهشت و خردادماه سال آینده همایشی بهتر از نخستین دوره آن برگزار کنیم.

در پایان این همایش، مقاله نسرین فقیه ملک‌مرزبان با عنوان احساس خواندن به عنوان مقاله برتر و پوسترهای مریم انصاری، راحله شبستان و مهدی سیدی به ترتیب به عنوان پوسترهای اول تا سوم معرفی شدند.

شایان ذکر است،350 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که در مرحله نخست 120 مقاله و در مرحله نهایی هم 80 مقاله پذیرفته شد.

در این همایش دو روزه هفت سخنران مطالب خود را ارائه کردند و 30 مقاله به صورت سخنرانی، 29 مقاله به صورت پوستر و 14 مقاله هم بصورت شفاهی ارائه شد.

منبع: فارس



برچسب ها :

همایش ملی خواندنکردستانمقاله

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی