سه شنبه 3 آذر 1394 / 13:27|کد خبر : 384|گروه : اقتصادي

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی سنندج:

مقدمات رسمی شدن مرز سیرانبند بانه از سوی اقلیم کردستان در حال شکل‌گیری است

مقدمات رسمی شدن مرز سیرانبند بانه از سوی اقلیم کردستان در حال شکل‌گیری است

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی سنندج گفت: زمینه‌های به رسمیت شناخته شدن مرز سیرانبند بانه از سوی طرف عراقی در حال شکل‌گیری است و استاندار سلیمانیه وعده‌هایی در این خصوص داده است.

به گزارش آرباباخبر، پیمان اسراری، ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جزئیات ایجاد منطقه آزاد در کردستان هنوز اعلام نشده است، اجرای این طرح را گامی رو به جلو در اقتصاد کردستان دانست.

وی پاسخگویی به مطالبات مردم بانه و مریوان با هدف رونق تجارت رسمی، استفاده صحیح از مرزها و برخورد با معضل قاچاق را تنها راه چاره دولت در شرایط کنونی دانست.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی سنندج با تأکید بر اینکه مردم استان باید از منطقه آزاد تجاری و صنعتی و نیز منطقه ویژه اقتصادی بهره ‌مند شوند، گفت: فراهم نبودن زیرساخت‌ها و مدیریت حاکم بر منطقه آزاد از جمله چالش‌ها در این راستا خواهد بود.

اسراری، خواستار اتخاذ برنامه صحیح و تفکیک نگاه سیاسی از نگاه اقتصادی در موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان شد و افزود: اگر این امر محقق شود اثر مثبتی بر اقتصاد استان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از مدل‌های موفق منطقه آزاد در کشور بازدید خواهیم کرد، تصریح کرد: رویکرد منطقه آزاد بیشتر صنعتی است تا سرمایه گذاران امکان حضور در آن را پیدا کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه این منطقه از ویژگی‌هایی چون معافیت مالیاتی، گمرکی و بیمه‌ای سود خواهد برد، افزود: زمینه‌های به رسمیت شناخته شدن مرز سیرانبند بانه از سوی طرف عراقی در حال شکل‌گیری است و استاندار سلیمانیه وعده‌هایی در این خصوص داده است.

اسراری همچنین با اشاره به اینکه طرف عراقی وعده رفع محدودیت تردد 4 بار در سال برای تجار ایرانی را داده است، به اهداف و نتایج سفر هیئت اتاق سنندج به استان سلیمانیه عراق اشاره کرد و گفت: نخستین موضوع، راه‌اندازی مرکز داوری مشترک اتاق‌های بازرگانی سنندج و سلیمانیه بود که تا 2 ماه آینده اجرایی خواهد شد.

وی فراهم آوردن زمینه برای صادرات گوشت و مرغ گرم به عراق و بازدید از نمایشگاه بین‌المللی سلیمانیه را از دیگر اهداف این سفر برشمرد و افزود: نمایشگاه توانمند‌ی‌های ایران در سلیمانیه عراق تا پایان سال جاری برگزار می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: پیام اساسی که در جریان آن سفر از سوی استاندار سلیمانیه و کنسولگری به ما منتقل شد، این بود که رویکرد و نگاه تجار کردستانی به اقلیم عراق باید تغییر باید.

اسراری با بیان اینکه طرف عراقی در حال خودکفایی در برخی محصولات است، تصریح کرد: باید به دنبال سرمایه گذاری‌های مشترک و نیز انتقال دانش به کردستان عراق باشیم.

منبع: فارس



برچسب ها :

رسمی شدن مرز سیران بند بانهاقلیم کردستانسلیمانیه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی