چهارشنبه 18 تیر 1399 / 08:36|کد خبر : 3845|گروه : اجتماعي

خطر سیلابی شدن رودخانه بانه؛

سکوت شرکت آب منطقه ای کردستان در برابر تجاوز به حریم رودخانه بانه

سکوت شرکت آب منطقه ای کردستان در برابر تجاوز به حریم رودخانه بانه

خطرات ناشی از تجاوز به حریم و بستر رودخانه بانه بر ضرورت هماهنگی و همکاری اعضای شورای حفاظت از منابع آب در جهت مقابله با اقدام خلاف قانون و تصرف عدوانی در حریم این رودخانه می افزاید.

به گزارش آربابا خبر، باتوجه به اینکه تجاوز به بستر و حریم رودخانه ها جزو جرائم مشهود می باشد اما با وجود تعرض های محسوس، هیچ ارگانی بدین مسئله ورود نکرده است.
 
 
 
یکی از پیمانکاران خدمات شهری شهرداری بانه اظهار کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون، لایروبی رودخانه شهر بانه، جهت کاهش خطر پذیری در مواقع سیل انجام شده اما متاسفانه مشاهده می گردد افرادی بدون توجه به قوانین در حال تجاوز به حریم رودخانه ها و تغییر مسیر بخش هایی از آن بوسیله آشغال و نخاله های ساختمانی می باشند.
 
 
 
 
 
احمدی یکی از اهالی محله رودخانه زریزین در بانه می گوید: مدیریت رودخانه‌ بانه موضوعی نیازمند توجه جدی است ، بی توجهی به این موضوع و تجاوز به بخش هایی از آن موجب افزایش فرسایش و جاری شدن سیل‌های مهیب هنگام بارندگی می‌شود.
 
 
 
 
 
وی می افزاید: بانه از جمله مناطقی است که در سال‌های گذشته به دلیل تجاوز به کرانه‌های رودخانه اش و تنگ نمودن عرض این رودخانه بواسطه افراد سودجو شاهد خسارات و زمینه ساز سیلاب بوده است.
 
 
 
 
 
یک کارشناس آگاه در شهرداری بانه می گوید: اصلی ترین سازمان مسئول در برابر رعایت حریم اکولوژیک رودخانه‌ها شرکت‌های آب منطقه ای است، این شرکت ها وظیفه دارند جلوی تجاوز به حریم رودخانه ها، ساخت و ساز در حریم رودخانه و تخلیه آشغال و نخاله های ساختمانی را بگیرند، اما تصاویر ارسالی حاکی از آن است که فعالیت‌های انسانی بر کرانه های این رودخانه اثر گذاشته است و کسی در برابر آنان و تجاوزشان به حریم این رودخانه قد علم نمی کند. 
 
 
 
 
 
کریمی از کارشناسان شهرسازی در این باره می گوید: تجاوز افراد سودجو به حدود بستر و حریم رودخانه‌ بانه با توجه به افزایش قیمت زمین و مسکن در این شهر، عموما باعث ایجاد تغییرات گسترده در  وضعیت هندسی تنها رودخانه این شهر شده و  به طور معمول سبب بروز مسائل و مشکلاتی می گردد که تبعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن تا مدت ها قابل لمس است.
 
 
 
 
 
نکته پایانی اینکه ؛افراد سودجو بدون در نظر گرفتن خطرات احتمالی، مشغول ساخت و ساز در حریم رودخانه هستند و در مقابل کسانی که قدرت خرید مسکن در مرکز شهر و شهرک ها اطراف ندارند در دام خرید این منازل می افتند و در نهایت هنگام وقوع حوادث طبیعی همچون سیل اولین قربانی این ماجرا هستند، متاسفانه ساخت و ساز در حریم رودخانه ضوابطی دارد که به نظر می‌رسد این روزها به فراموشی سپرده شده است.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/


برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی