سه شنبه 24 تیر 1399 / 11:36|کد خبر : 3852|گروه : اقتصادي

بنه درختی با کاربردهای صنعتی فراوان؛

آغاز بهره برداری از شیره درختان بنه در 30 روستای بانه

آغاز بهره برداری از شیره درختان بنه در 30 روستای بانه

محمد بهاری ناظر و نماینده منابع طبیعی در پروژه بهره برداری شیره درختان بنه  از آغاز بهره برداری از شیره درختان بنه در 30 روستای بانه خبر داد و گفت: شیره درخت بنه در تهیه آدامس ، عطر ، خوشبوکننده ها ، حشره کش ها و در صنعت داروسازی در تهیه نرم کننده ها و ضد عفونی کننده ها استفاده می‏ شود، در صنعت پلاستیک سازی ، تهیه واکس کفش و چرم و صنعت چاپ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

محمد بهاری ناظر و نماینده منابع طبیعی در پروژه بهره برداری شیره سقز درختان بنه در گفتگو با خبرنگار آربابا خبر، گفت: در جنگلهای شهرستان بانه درختی وجود دارد که آن را پسته وحشی یا بنه می‏ نامند که نام علمی آن Pistaciaatlantica بوده و در زبان محلی به آن ( داره بن ) گفته می‏شود ، بنه درختی مقاوم است که از اهمیت زیادی برخوردار بوده و فایده های بسیار زیادی دارد ، بنه درختی دیرزیست است و در شرایط مناسب تا ۳۰۰ سال و یا حتی بیشتر عمر می کند .
 
وی با اشاره به اینکه مالکان عرفی با رعایت فواصل زمانی سه ساله ی برداشت و عقد قرارداد با اداره منابع طبیعی، بهره برداری از درختان بنه را آغاز نموده اند اظهار کرد: با پایان بارشهای بهاره و رسیدن دما به حداکثر میزان خود در منطقه ( بین اوسط خرداد تا اوایل تیر ماه ) کار بهره برداری شیره سقز از درختان بنه آغاز می شود، چون در این زمان درخت در حال رشد است و شیره سقز از آن تراوش می کند.
 
 
وی با بیان اینکه بهره برداری از درختان بنه به  شیوه ای سنتی انجام می گیرد افزود: ابتدا درختان مناسب با قطر حداقل ۳۰ سانتیمتر را انتخاب کرده و با تیشه زخم هایی به اندازه ۵ سانتیمتر و عمق ۱ سانتیمتر به حالت زیگزاگی و  با فاصله ۲۰ سانتیمتر از همدیگر را روی تنه درخت ایجاد می کنند ، تعداد زخمهای ایجاد شده روی یک درخت نباید بیشتر از ۲۵ زخم باشد چون در اینصورت به مرور زمان به درخت صدمات زیادی وارد آمده و باعث خشک شدن تدریجی آن می شود و همچنین زخم ها باید بر تنه اصلی درخت زده شود و از زخم زدن بر شاخه های فرعی اجتناب کرد.
 
 
وی تعداد روستایان بهره بردار سقزگیری در شهرستان بانه در مجموع ۷۰ روستا عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه هر سه سال یکبار بایستی پروژه سقز گیری در روستاها انجام گیرد چرا که در غیر اینصورت به درختان صدمه می زند، امسال ۱۷ روستا با مجموع ۳۰ متقاضی یا مالک عرفی در حال بهره برداری از درختان بنه و سقزگیری هستند.
 
 
بهاری مشکلات مالکان عرفی را اینگونه عنوان کرد: در بعضی از روستاها تعداد درخت بنه زیاد است و درختان شاداب و قطوری دارد و این موضوع در سودآوری بیشتر هم تاثیرگذار است ولی روستاهایی هستند که  فاصله دسترسی به درختان از روستا بسیار زیاد و محل آن در کوهستان صعب العبور است و گاهی بارش باران نیز در از بین رفتن محصول متاثر می باشد ولی هیچ تسهیلاتی از طرف ارگان یا نهادی دریافت نکرده اند.
 
 
وی با اشاره به مرحله پایانی بهره برداری سقزگیری خاطر نشان کرد:  بعد از پر شدن کاسه ها از شیره که بسته به شرایط آب و هوایی منطقه ممکن است ۳ الی ۵ هفته طول بکشد ، اقدام به جمع آوری کاسه ها می نمایند ، جمع آوری کاسه ها در صبح زود و از موقع طلوع آفتاب شروع شده و تا هنگامی که هوا هنوز خنک است ادامه می یابد چون با گرم شدن هوا شیره سقز ( که در این مرحله به شیره بنیشته تال گفته می شود ) رقیق و چسبنده شده و جمع آوری آن ضایعات زیادی به همراه خواهد داشت.
 
 
 
بهاری تاکید کرد: اگر چه آمار دقیقی از تعداد درختان بنه در بانه موجود نیست ، اما تعداد آنها بین ۱۰ تا ۲۰ هزار اصله تخمین زده شده است ، به طور متوسط از هر درخت ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ گرم سقز بدست می آید که در شرایط مناسب و سالهای پرباران این مقدار بیشتر هم می شود ، قیمت هر کیلو سقز تولید شده بین ۱۸۰۰۰۰ تا ۱۹۰۰۰۰ هزار تومان متغیر است، در بانه درخت بنه اغلب بصورت توده های مخلوط با درختان بلوط در روستاهای کانی سور ، سیاحومه ، دارینه ، باشوان ، بنه ژاژ ، همزلان ، ویسک ، رشکی ، خجک و ... مشاهده می شود.
 
 
وی در پایان در مورد کاربرد شیره سقز گفت: شیره درخت بنه در تهیه آدامس ، عطر ، خوشبوکننده ها ، حشره کش ها و در صنعت داروسازی در تهیه نرم کننده ها و ضد عفونی کننده ها استفاده می‏ شود، در صنعت پلاستیک سازی ، تهیه واکس کفش و چرم و صنعت چاپ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/


برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی