دوشنبه 6 مرداد 1399 / 08:20|کد خبر : 3872|گروه : اقتصادي

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بانه عنوان کرد؛

بانه قطب انگور دیم کشور/ سالانه بیش از 9 هزار تُن از این محصول در باغات شهرستان تولید می شود

بانه قطب انگور دیم کشور/ سالانه بیش از 9 هزار تُن از این محصول در باغات شهرستان تولید می شود

 کریم شریفی مدیر جهاد کشاورزی بانه گفت: در بانه قریب بر ۱۹۵۰ هکتار انگور دیم وجود دارد و در سال بیش از ۹۰۰۰ تن انگور از باغات بانه تولید می شود، در سال ۹۸ نمونه کشوری تولید انگور، مربوط به شهرستان بانه و به میزان  ۴۶ تن در هر هکتار بوده است.

کریم شریفی مدیر جهاد کشاورزی بانه در گفتگو با خبرنگار  آربابا خبر، با بیان اینکه جهاد کشاورزی جزء ادارات  خدمات رسان است اظهار کرد: مدیریت جهاد کشاورزی بانه پنج اداره را در زیر مجموعه خود دارد و دارای سه مرکز جهاد کشاورزی در (بویین، کانی سور و آرمرده ) از شهرهای تابعه بانه است، در هر مرکز آن ۵ کارشناس در تخصص های مختلف امور زراعت و باغبانی، امور دام  و... حضور دارند و خدمات این کارشناسان به صورت رایگان ارائه می شود و در کل در این شهرستان ۵۵ نفر کارشناس که افرادی تحصیل‌کرده و متخصص می باشند مشغول به فعالیت هستند.
 
 
 
 وی با اشاره به شرایط توپوگرافی و مساحت کم زمین و تپه ماهوری و کوهستانی بودن این شهرستان افزود: علی‌رغم این مشکلات که باعث شده در زمینه امکان مکانیزه و استفاده از ادوات و ماشین الات از جمله کمباین در زراعت ها محدودیت داشته باشیم اما خوشبختانه در بخش باغات یکی از پتانسیلهای خوب استان هستیم. اصلاح و نوسازی باغات قدیمی (انجام عملیات پیوند وسرشاخه کاری) درختان به ویژه درختانی که بازده اقتصادی ندارند یا از نظر کیفیت محصول درجه ۲ یا ۳ هستند را  به ارقام اقتصادی، تجاری و پر محصول تبدیل کرده ایم.
 
 
 
 
 
شریفی با بیان اینکه با حمایتهای  فرمانداری و همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در سالجاری  ۱۵۱ میلیون تومان از محل  اعتبارات احیای دریاچه ارومیه با پیمانکار قرارداد بسته شده است، عنوان کرد: علاوه بر روستاهای واقع در حوزه دریاچه ارومیه (از جمله بیاندره) امسال در مجموع ۱۰ هزار درخت گردو پیوند( سرشاخه کاری) انجام شده و قطعاً بعد از ۲ سال به سن تجاری و اقتصادی خواهند رسید.
 
 
 
 
 
وی پیوند ارقام دیر برگ را چنین تشریح کرد: درختان گردوی محلی ممکن است در اول ماه بهار به دلیل بروز یخبندان بی موقع، محصول آنها از بین برود، به همین دلیل پیوند ارقام دیر برگ( از جمله رقم چندلر) باعث می شود که دیرتر و معمولاً در ماه اردیبهشت پس از رفع خطر سرما و یخبندان این برگ‌ها شکوفه دهند و منجر به محصولی با کیفیت و پر بازده گردد که در سال ۹۹به اندازه ۵ سال پیوند گردو در سطح شهرستان انجام شده است.
 
 
 
 
 
وی با تاکید بر اینکه این شهرستان در قالب توسعه باغات دارای پتانسیل در سه زمینه (گردو، انگور دیم  و سماق) است بیان کرد: گونه های انگور دیم با هر شرایط آب و هوایی سازگار است و نیاز به آب برق و غیره ندارد، در بانه قریب بر ۱۹۵۰ هکتار انگور دیم وجود دارد، و در سال بیش از ۹۰۰۰تن انگور از باغات بانه تولید می شود، در سال ۹۸ نمونه کشوری تولید انگور، مربوط به شهرستان بانه و به میزان  ۴۶ تن در هر هکتار بوده است.
 
 
 
 
 
شریفی در ادامه بیان کرد: از سردخانه های فعال یک واحد ۲ هزار تنی در "کریم آباد" مشغول به فعالیت است و دو واحد  سردخانه دیگر در" کانی سیب و ولی آباد" در حال احداث است که امسال بیشترین محصولات موجود در سردخانه ، سیب و سیب زمینی بوده و نیز یک کارخانه فرآوری انگور در روستای "ماسیدر" در حال احداث می‌باشد.
 
 
 
 
 
وی با اشاره به خدمات جهاد کشاورزی  به کشاورزان اعلام کرد :۵۰ هزار اصله، قلمه ریشه دار انگور سیاه دیم به صورت رایگان در بین باغداران توزیع شده و همچنین ۲۴۵ لیتر سم رایگان در مناطقی که ملخ داشته اند توزیع گردیده است و در مجموع  ۵۷۰ هکتار مبارزه با آفت سن مادر و ۶۸۰ هزار هکتار مبارزه با آفت سن پوره در سطح شهرستان انجام شده است.
 
 
 
 
 
وی افزود: روستاهایی که کانون ملخ هستند شامل روستای برده رش علیا ،صد بار، کانی ناو، سرتزین ،سارداوو، ساردکه ، که این اداره درمجموع ۴۹۰هکتار در زمینه مبارزه با ملخ فعالیت انجام داده است.
 
 
 
 
 
شریفی بیان کرد: در زمینه توسعه کاشت گل محمدی خوشبختانه دو کارگاه عرق گیری گیاهان دارویی درسطح شهرستان ایجاد شده است ، در چند سال اخیر ۱۲ هکتار زمین جهت باغ گل محمدی درسطح شهرستان به بهره برداری رسیده ،که علاوه بر فروش آن ،ریشه زایی و فروش قلمه، جهت درآمدزایی دردستور کارقرار گرفته است.
 
 
 
 
 
وی با اشاره به تجهیز سامانه های نوین آبیاری در سطح شهرستان اظهار کرد: ۴۵ هکتار اراضی آبی در سال ۹۹ شناسایی شده است ، برای اجرای سامانه های نوین آبیاری قطره ای و بارانی  از کمک‌های بلاعوض دولت استفاده شده  که بدون محدودیت برای هر هکتار سامانه آبیاری قطره‌ای ۱۷ میلیون ، آبیاری بارانی ۱۰ میلیون و فشار کم  ۷/۵ میلیون تومان مساعدت شده است.
 
 
 
 
 
وی در پایان حوزه گسترده کشاورزی را در بحث درآمدزایی مهم شمرد و اظهار کرد: با توجه به شرایط بازار بانه، نگاه اقتصادی به این حوزه می تواند موجب ایجاد شغل و در آمد زایی شود به طوری که طبق آمار سال گذشته ۱۶۰ هزار تن محصولات کشاورزی  در ۱۱ ماه از طریق مرز سیرانبند صادر شده است که بخشی از آن مربوط به تولیدات استان کردستان از جمله شهرستان بانه بوده ‌است.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/


برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی