یکشنبه 12 مرداد 1399 / 08:49|کد خبر : 3884|گروه : اجتماعي

در گفتگو با نویسنده و مدرس دانشگاه مطرح شد؛

وضعیت رشد جمعیت در کشور ما نگران کننده است

وضعیت رشد جمعیت در کشور ما نگران کننده است

علیحیدر آقایی ،نویسنده و مدرس دانشگاه گفت: بسیاری از خانواده‌ها به خاطر مسائل اقتصادی و شرایط بیکاری و تورم حاضر به افزایش تعداد فرزندشان نیستند بهتر است، ابتدا شرایط اقتصادی خانواده ها را بهبود دهیم بعد به فکر افزایش جمعیت باشیم.

علیحیدر آقایی نویسنده و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار آربابا خبر،  با بیان اینکه تبلیغات کاهش جمعیت در سال های گذشته بسیار تأثیرگذار بوده اظهار کرد: متاسفانه مبلغان در سالهای گذشته با شعار "فرزند کمتر زندگی بهتر" تاثیر بدی بر زاد و ولد گذاشتند و تدریس کتاب جمعیت و تنظیم خانواده در دانشگاه‌ها نیز در مسیر کاهش جمعیت بسیار متاثر بود، به طوری که وضعیت کشور ما از نظر جمعیتی رو به بحران است.
 
 
 
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و شرایط بیکاری و تورم افزود: در حال حاضر جوانان نه تنها منبع درآمدی برای خانواده ها نیستند بلکه بسیاری از جوانان، جویای کار و گاهی تا سن ۲۵ تا ۲۶ سالگی از طریق والدینشان از نظر مالی حمایت می‌شوند و این موضوع منجر به دیر ازدواجی یا عدم ازدواج و یا در صورت ازدواج با نگاهی اقتصادی نسبت به آینده در فرزندآوری کمتر به کاهش جمعیت کمک می کند.
 
 
آقایی با اشاره به مشکلات مربوط به ناباروری عنوان کرد: اکثریت زوج ها به دلیل ازدواج در سنین بالا ، مشکل فرزندآوری دارند و گاهی به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
 
وی در ادامه اضافه کرد :کاهش جمعیت و داشتن فرزند کمتر توطئه دشمنان و غرب برای کاهش جمعیت فعال کشور است و ضرورت دارد با تشویق و ترغیب جوانان به افزایش ازدواج و فرزندآوری بیشتر نیز تاکید شود.
 
 
آقایی با اشاره به کاهش نرخ جمعیت استان و مواجهه با پدیده پیری جمعیت در سال های آتی هشدار داد و گفت: متاسفانه میزان رشد جمعیت در استان بسیار پایین تر از متوسط کشور است و موضوعاتی همچون مهاجرفرستی استان نیز به این مشکلات دامن زده است.
 
 
وی بحث جمعیت را یکی از مولفه‌های قدرت و اقتدار کشورها از نظر اقتصادی دانست و گفت: مطالعات پژوهشی نشان داده آن کشور هایی که رشد جمعیتی بالا دارند اقتصاد برتر دنیا در آینده خواهد بود کشوری همچون هند یا حتی کشورهای آفریقایی که توسعه نیافته هستند در حال حاضر به واسطه جمعیت شان نشان می دهد در آینده قدرت اقتصادی در جغرافیای سیاسی جهان در دهه‌های آینده خواهند بود.
 
 
آقایی با بیان اینکه عده‌ای از افراد مشکلات اقتصادی را بهانه عدم فرزند آوری می‌کنند تشریح کرد :  بیشترین ازدواج‌ها و فرزند آوری‌ها در خانواده‌های فقیر در حال انجام است و تاسف می‌خورم عده ای از اقشار مرفه درجامعه  مثلا هزینه‌های کلانی را برای نگه داری حیوانات خانگی دارند که این هزینه‌ها کم نیستند، ولی می‌بینید تمایلی برای بچه داری ندارند با همان سگ یا گربه سرگرم می‌شود هزینه‌های هنگفتی هم پرداخت می‌کنند بنابراین نمی‌توانیم بگوییم صرفا بحث اقتصاد مسئله بوده است.
 
 
 وی در پایان خاطر نشان کرد: به‌طورکلی سیاست‌های ابلاغ‌شده کنونی کشور ابعاد گسترده‌ای دارد و فقط مسئله فرزندآوری در آن مطرح نیست ، بهبود خدمات بهداشت مادر و کودک، بالندگی و اشتغال جوانان، محیط‌زیست و مدیریت و ساماندهی مهاجرت‌های داخلی و بین‌المللی هم از بندهای سیاست‌های کلی جمعیت است که باید به آن توجه کرد.
 
 
انتهای پیام/


برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی