پنجشنبه 1 آبان 1399 / 06:23|کد خبر : 3968|گروه : اقتصادي

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بانه:

4 هزار تن سیب زمینی در بانه برداشت می‌شود

4 هزار تن سیب زمینی در بانه برداشت می‌شود

کریم شریفی مدیر جهاد کشاورزی بانه گفت: از برداشت 4 هزار تن سیب زمین در بانه خبر داد و گفت: این کار برای 160 نفر به مدت یک ماه اشتغالزایی ایجاد می کند.

کریم شریفی در گفتگو با خبرنگار آربابا خبر، با اشاره به اینکه اجرای سامانه نوین آبیاری در اراضی پایاب سد عباس آباد در حال حاضر نیازمند احداث ایستگاه پمپاژ و برق است اظهار کرد: با بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از سد عباس آباد در اجرای اتمام این طرح قول مساعدت گرفته شده است و جهاد کشاورزی در این راستا  پروژه اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی پایاب سد عباس آباد بیش از ۴ میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده است.
 
 
 
وی افزود: در ۱۱۰ هکتار اراضی سیب زمینی ۵ هکتار مربوط به کاشت لوبیا چیتی و قرمز بوده است که پبش بینی می شود در مجموع قریب به ۴ هزار تن سیب زمینی در سطح شهرستان برداشت شود، شهرستان بانه در مجموع ۱۴۰ هکتار اراضی تحت کشت سیب زمینی دارد که بیشتر آن در روستاهای عباس آباد، خوری آباد و سویرو قرار دارد.
 
 
 
 شریفی عنوان کرد: سرمایه‌گذار مذکور بعد از برداشت سیب زمینی که به صورت تفکیکی و درجه‌بندی شده برداشت می شود، محصول درجه یک را به سردخانه‌ای خود واقع در کریم آباد منتقل کرده و بخشی از آن به صورت رسمی از طریق بازارچه صادر می‌شود و همچنین سه رقم سیب زمینی در این اراضی کشت شده است.
 
 
وی تاکید کرد: تنها در فصل برداشت سیب زمینی برای ۱۶۰نفر بمدت یکماه شغل ایجاد شده است.
 
 
 
شریفی با اشاره به برنامه احداث و توسعه باغات باگونه های اقتصادی  اضافه کرد: ترویج توسعه باغات در اراضی ملی و اراضی شخصی و کشاورزی با توجه به آب و هوای مساعد بانه و کمبود اراضی کشاورزی و وجود قطعات کوچک اراضی یکی از اهداف و سیاستهای جهاد کشاورزی بوده بوبژه در اراضی دیم با گونه های انگور سیاه دیم، سماق و بادام و در اراضی دارای پتانسل آب با گونه گردو، لذا چنانچه باغات یکدست و ارقام پیوندی پرمحصول و مقاوم به سرما ایجاد شود قطعا درآمد آن نسبت به اراضی زراعتی بیشتر خواهد بود.
 
 
وی ادامه داد: توسعه باغات به ویژه ارقام گردو، انگور و سماق به طوری که سماق و انگور وبادام دیر گل در اراضی دیم و گردو در اراضی آبی در چند سال اخیر درسطح وسیعی کشت شده است این سه گونه بومی  با آب و هوای منطقه از قدیم الایام، سازگار بوده و درآمد مناسبی نصیب باغداران می نماید، مدیریت جهاد کشاورزی نیز هر ساله بخشی از نهالهای موزد نیاز باغداران را به صورت رایگان و یا با استفاده از نهال یارانه‌ دار یا تسهیلات بانکی تامین می کند.
 
 
شریفی تشریح کرد: امسال در قالب مزرعه PVS گندم  ۱۳ رقم انواع گندم دیم کشت شده است تا میزان سازگاری ارقام مختلف گندم با آب وهوا وخاک و اقلیم  زمینهای زراعتی بانه بررسی شود و در سالهای آتی  ارقام سازگار وپرمحصول گندم  شناسایی  و به کشاورزان معرفی تا  توسط کشاورزان کشت  شود.
 
 
وی افزود: در راستای حفظ آب و خاک وجلوگیری از فرسایش وکاهش حاصلخیزی خاک  از برنامه های کشاورزی، کشت مستقیم بذر بدون انجام خاک ورزی است، ترویج کشت مستقیم بذر که امسال ۲۰ هکتار  گندم به روش کشت مستقیم و بدون عملیات خاکورزی در روستای خوری آباد کشت شده است و از مزایای آن حفظ خاک بدون انجام عملیات شخم و... است به‌طوری که خاک دست نخورده می ماند و این عملیات توسط دستگاه کشت مستقیم انجام می گردد.
 
 
 
شریفی با اشاره به برنامه های جهاد کشاورزی با همکاری بنیاد برکت گفت: پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره ۴ درصد برای توسعه طرح‌ها و فعالیت کشاورزی در تمامی زمینه ها از جمله زنبورداری، دامداری، باغداری، صیفی کاری، احداث استخر و صنایع تبدیلی و تکمیلی وبسته بندی  محصولات کشاورزی در ۷۶ روستای شهرستان برای افراد بی بضاعت و کم درآمد در راستای ایجاد اشتغال برای کولبران و روستاییان در حال انجام است که ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است و بیش از ۲ میلیارد از آن توسط بانک های عامل قرض الحسنه مهر ایران، پاسارگاد و صندوق کارآفرین پرداخت شده است و ان شاءالله تاپایان سال همه تسهیلات به متقاضیان پرداخت خواهد شد و موجب رونق تولید وایجاد اشتغال خواهد شد.
 
 
 
انتهای پیام


برچسب ها :

اخبار بانهبرداشت سیب زمینیترویج توسعه باغاتاشتغال کولبران وروستاییانمدبر جهاد کشاورزی بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی