سه شنبه 6 آبان 1399 / 06:24|کد خبر : 3987|گروه : اجتماعي

دیگر خبری از داستان های کودکان و نوجوانان در صدا و سیما نیست؛

بازیهای رایانه ای خشونت را در جامعه خردسالان ترویج داده است/ ناآشنایی کودکان با داستان ها و بازی های کودکانه

بازیهای رایانه ای خشونت را در جامعه خردسالان ترویج داده است/ ناآشنایی کودکان با داستان ها و بازی های کودکانه

در حالی که دستان صدا و سیما برای تولیدات فرهنگی کودکان و نوجوانان خالی است، بازی های رایانه ای گوی سبقت را ربوده اند و تنها ارمغان آنها خشونت و به انزوا بردن نسل کنونی است.

به گزارش آربابا خبر، دنیای امروز بازی های بچه ها، با گسترش روزافزون بازی های رایانه ای زمین تا آسمان با دهه های گذشته فرق کرده و تغییرات روحی و فرهنگی نسل کودک و نوجوان در سایه این ابزار جدید به طور نامحسوس در حال تغییر است.
 
این نسل نه، اما نسل ما خیلی خوب تفاوت بین تابستان و دیگر فصل های سال را لمس می کردیم، شاید برای همین بود که اولین انشای سال تحصیلی جدید همیشه این موضوع بود، تابستان خود را چگونه گذرانده اید؟! و ما از روزهای گرمی می نوشتیم که در حیاط خانه هایمان آب بازی می کردیم، از کلاس های مسجد محله که پایه ثابتش بودیم، از سفرهای طولانی به خانه خاله، دایی و عموهایمان می نوشتیم و حتی از فرصت های که برای کسب و کار هم دریغ نمی کردیم.
 
در نسل ما هر چند امکانات کم بود، اما جعبه جادویی با شبکه های 1،2،3  و بعد از مدتی شبکه 5 با تمام محدودیت هایش دلخوشی اوقات فراغتمان بود.
 
اما با گذشت زمان دیگر خبری از داستان های کودکان و نوجوانان در صدا و سیما نیست و انگار بچه هایمان هم نیز در تلخی روزگار بزرگتر ها سهیم شده اند و در این زمان کسی دغدغه شاد بودن آنها را ندارد.
 
دست خالی صدا و سیما در ایام کرونایی برای دانش آموزان
 
 فاطمه موسوی کارشناس امور خانواده در گفتگو با خبرنگار کردتودی با تاکید بر اینکه دست نهادهای فرهنگی برای پر کردن اوقات فراغت کودکتن و نوجوانان خالی است، اظهار داشت: تلویزیون یک وسیله ارتباط جمعی است که از قدرت زیادی برای ارتباط اجتماعی برخوردار است.
 
وی افزود: متاسفانه چند سالی است که صدا و سیما مانند گذشته به داستان های کودکان و نوجوانان نمی پردازد و به جرات می توان گفت: تعداد کارهای خوب این چند سال برای نسل کنونی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.
 
کارشناس امور خانواده با تاکید بر اینکه از هشت ماه قفبل با وبروس کرونا اوقات فراغت نسل کودک و نوجوان هم به مخاطره افتاده است، بیان داشت: در طول هشت ماه گذشته کودکانی که باید بدوند، بازی کنند تا بتوانند هیجان خود را تخلیه نمایند در گوشه خانه ها گرفتار شده اند و صدا و سیما به جای اینکه دستش پر باشد دستش خالی تر هم شده است.
 
موسوی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که هر کسی کودکی دارد باید با وی کودکانه رفتار کرد، بیان داشت: یکی از مضرات گسترش روز افزون فن آوری غفلت والدین از بازی های سرگرم کننده و تربیتی با بچه ها است و در این راستا موبایل و رایانه را بعنوان سرگرمی در اختیار کودکان و نوجوانان خود قرار می دهند.
 
وی ادامه داد: در ایام کرونایی بازی های ر ایانه ای گوی سبقت را از صدا و سیما ربوده اند و ذهن بچه های ما را به تسخیر خود درآورده اند.
 
کارشناس امور خانواده عنوان کرد: ما با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی مخالفتی نمی کنیم، مهم این است خانوادها باید ضمن شناخت تاثیرات بازی ها در راستای ارتقای سطح آگاهی و سواد رسانه ای خود و کودکانشان به رعایت استفاده صحیح از این وسایل تلاش بیشتری کنند.
 
موسوی با بیان اینکه ساخت برنامه برای بزرگسالان در اولویت صدا و سیما است، گفت: امروزه در رسانه های معتبر دنبا و کلا رسانه های معتبر کودکان و نوجوانان سهم زیادی را به خود اختصاص داده اند.
 
وی خاطر نشان کرد: مسئولان صدا و سیمای ما برای در امان ماندن کودکان و نوجوانان باید این حوزه را جدی بگیرند و فکری به حال فرزندان گرفتار شده در قرن 21 داشته باشند و اگر مسوولان ما در این حوزه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشتند در این ایام کرونایی دستشان خالی نبود و به راحتی با برنامه های در خور شان فرزندان ایران می توانستند اوقات فراغت آنها را پر نمایند.
 
انتهای پیام


برچسب ها :

خشونتبازیهای رایانه ایداستانهای کودکانهصداوسیماکارشناس امور خانواده

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی