شنبه 17 آبان 1399 / 18:42|کد خبر : 4015|گروه : اجتماعي

تدابیر کرونایی آموزش و پرورش مناسب زیرساختهای ضعیف ارتباطی جامعه نیست؛

دانش آموزان روستایی قربانیان اصلی شبکه شاد/ مدارس را فقط برای پول گرفتن باز کردند

دانش آموزان روستایی قربانیان اصلی شبکه شاد/ مدارس را فقط برای پول گرفتن باز کردند

شبکه شاد تنها در اسمش شاد بود و در عمل موجب ناشادی و نگرانی های بسیاری برای والدین و معلمان شد و در همان ابتدای رونمایی صدای اعتراض و گلایه برخی کاربران نهایی این سامانه بلند شد و این نواقص همچنان ادامه دارد.

ه گزارش آربابا خبر ، شیوع ویروس کرونا نه تنها در کشور ما، بلکه برای تمام کشورهای جهان چالش آفرین بوده و تا همین امروز توانسته جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی یکایک ما را تحت تاثیر قرار دهد که تعطیلی مدارس ، دانشگاه ها و آموزشگاه ها یکی از نمونه های ملموس آن است.
 
از اسفند ماه گذشته همزمان با شیوع این ویروس کم حجم اما پر ضرر که موجب تعطیلی مدارس کشور شد ، این سوال در ذهن اولیاء و مربیان ایجاد شد که سرنوشت ادامه تحصیل در سال تحصیلی جدید و جبران عقب ماندگی های سال گذشته چه خواهد شد؟
 
اولین راه حلی که مسوولان ذی ربط توانستند بیان کنند و تا حدودی قابل استفاده برای دانش آموزان بود آموزش از راه دور ، آن هم از بستر شبکه های تلویزیونی بود که زمینه ادامه تحصیل دانش آموزان را فراهم کرد اما به دلیل یک سویه و غیر تعاملی بودن ذاتی تلویزیون ، اثر بخشی چندانی نداشت  و از این روها برخی از معلمان با روی آوردن به بستر شبکه های اجتماعی مانند واتساپ و تلگرام اقدام به ارائه آموزش های لازم به دانش آموزان کردند.
 
آمدن ویروس کرونا، تعطیلی اجباری مدارس و عقب ماندن دانش آموزان از درس و مدرسه  موجب شد وزارت آموزش و پرورش پس از سالها تاخیر ، بالاخره عزم خود را جزم کند و رسما از مهم ترین محصول فناورانه خود یعنی شبکه شاد پرده بردارد .
 
شاد تنها در اسمش شاد بود و در عمل موجب ناشادی و نگرانی های بسیاری برای والدین و معلمان شد و در همان ابتدای رونمایی صدای اعتراض و گلایه برخی کاربران نهایی این سامانه بلند شد که بخشی از آن در رسانه های مخالف کشور انعکاس داده شد.
 
مهمترین زیرساخت نصب این شبکه که دستاورد چند ساله آموزش و پروش است داشتن گوشی هوشمند بود ، آهن در زمانه ای که به دلیل عوارض اقتصادی ناشی از فاصله گذاری اجتماعی و همچنین تورم ، جامعه و به تبع آن خانواده ها را با مشکلات فراوانی رو به رو کرده و به طور طبیعی برخی اقشار زحمت کش حتی با پس انداز چند ماه خود توان خرید یک تبلت یا تلفن همراه هوشمند را نداشتند.
 
در طول چند ماه گذشته با مروری بر گزارش های مختلف که در صدا و سیما و رسانه های مکتوب به آن اشاره شده برخی خانواده ها گوشی خود را در اختیار فرزندان خود گذاشته اند که به علت نداشتن مهارت لازم موجب بروز مشکلاتی برای دانش آموزان شده است.
 
 
 
 
بازگشایی زود هنگام مدارس و گرفتن شهریه ای که هیچ خدماتی در قبالش انجام نمی گیرد
 
مشکل دانش آموزان دوران کرونایی تنها به شبکه شاد که روزگار غمگینی را برای خانواده ها رقم زده نمی شود و بازگشایی زود هنگام مدارس در 15 شهریور امسال و گرفتن شهریه از دانش آموزان و بستن قرار داد والدین با سرویس های مدارس به معضلی دیگر در این روزهای کرونایی تبدیل شده است .
 
در سال تحصیلی کرونایی دانش آموزان عطر مهر را در شهریور استشمام کردند و بعد از ماه کسلی و در 15 شهریور با بازگشایی زود هنگام مدارس سر زندگی و جنب و جوش در شهرها و روستاهای کشور طنین انداز شد اما چند صبایی بیشتر به طول نکشید.
 
الوندی یکی از والدین کردستانی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: با توجه به ویروس کرونا و اینکه فاصله گذاری اجتماعی تنها راه مقابله با آن است ،آموزش و پرورش اقدام به بازگشایی زود هنگام مدارس کرد و همین امر موجب شد والدین اقدام به خرید لوازم التحریر و کیف و کفش و لباس در ایامی که رکود اقتصادی بر بازار حاکم بود کنند.
 
وی ادامه داد: بازگشایی مدارس در ایام کرونایی چند روزی طول نکشید و مدیران مدارس بعد از گرفتن شهریه و تحمیل یک خرج اضافی اقدام به بستن مدارس کردند و این امر موجب نارضایتی خیلی از والدین شد ، زیرا در ایام کرونایی بیشترین هزینه ها از گرفتن تبلت یا گوشی هوشمند گرفته تا تامین اینترنت به عهده خانواده ها است.
 
 
 
 
دانش آموزان روستایی محروم از خدمات شبکه شاد
 
با مروری بر این مشکلات سوالات زیادی به ذهن مردم ما خطور می کند که آموزش و پرورش رایگان حق فرزندان ما است بس کجاست ، در این میان آموزش و پرورش فقط اقدام به برنامه ای با هزاران مشکلات به نام شاد نموده و تمام هزینه های آن را به گردن والدین انداخته است و خودش از دور نظاره گر ات.
 
محمدزاده یکی از والدین دانش آموزان روستایی در گفتگو با خبرنگار کردتودی بیان داشت: در استان محروم کردستان در روزهای سخت کرونایی که مرمان آن به نان شب خودشان هم محتاج هستند چگونه یک خانواده روستایی با کدام هزینه برای فرزندش تبلت یا گوشی هوشمند بخرد که نگذارد فرزندش از تحصیل باز بماند؟!
 
وی افزود: از همین تریبون به مسوولان استان و کشوری می گوییم اکثر دانش آموزان نقاط روستایی ما در این استان به دلیل عدم دسترسی به بسته اینترنت و گوشی هوشمند و تعطیلی کرونایی که شامل حال روستاها شده و معلمان حضور ندارند از درس ها عقب افتادند و کسی باید جوابگو باشد.
 
لازم به ذکر است، بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز کردستانی در سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ در دوره‌های مختلف مشغول به تحصیل و ۲۴ هزار نفر از پرسنل در واحدهای اداری و آموزشی استان مشغول به آموزش و خدمت رسانی به آینده سازان کشور هستند، از این تعداد دانش آموز ۱۵۸ هزار نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند که حدود ۴۵ هزار نفر آنها را دانش آموزان روستایی تشکیل می‌دهند.
 
انتهای پیام/


برچسب ها :

شبکه شادوالدین و معلمانآموزش وپرورشروستاهای محرومعدم تبلت وگوشی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی