سه شنبه 27 آبان 1399 / 11:59|کد خبر : 4036|گروه : اجتماعي

در گفتگو با مدیرعامل شرکت آب منطقه­ ای کردستان تشریح شد؛

تأمین آب شرب سنندج از سد آزاد تا افق 1425/ مشکل اصلی آب سنندج تصفیه خانه غیراستاندارد آن است

تأمین آب شرب سنندج از سد آزاد تا افق 1425/ مشکل اصلی آب سنندج تصفیه خانه غیراستاندارد آن است

مسئله کیفیت و طعم و بوی نامطلوب آب شرب سنندج این روزها به یکی از دغدغه ها و نگرانی های مردم این شهر تبدیل شده که به عقیده کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان عامل اصلی این مشکل تصفیه خانه غیراستاندارد و به روزه نشده که مطابق با استاندارد های 45 سال پیش است، می باشد.

به گزارش آربابا خبر ، چند سالی است که شهروندان سنندجی از کیفیت آب شرب این شهر که از سد قشلاق تامین می‌شود گلایه دارند و این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب کردستان و دانشگاه علوم پزشکی کردستان بارها ضمن اذعان به تغییر طعم آب شرب سنندج بر سلامت آن تاکید دارند.
 
طعم بد بوی آب علاوه‌ بر نارضایتی مردم، منجر به تحمیل هزینه خرید آب معدنی و معطلی چند ساعته آنان در صف چشمه‌های آب در سطح شهر شده و شهروندان سنندجی مجبورند مسافت طولانی را تا مرکز شهر طی و آب شرب مورد نیاز خود را تهیه کنند.
 
تعدادی از شهروندان سنندجی با تشکیل گروه­هایی در فضای مجازی ادعا می­کنند که می­خواهند از طریق این گروه­ها مطالبات مردم سنندج در خصوص آب شرب را به گوش مسئولین مربوطه برسانند اما در حقیقت بسیاری از اظهارنظرهای این افراد غیرکاشناسی بوده و به مردم آدرس اشتباه می­دهند!
 
کردتودی در همین راستا و در ادامه سلسله گزارش­هایی که در خصوص مسئله آب شرب سنندج کار کرده است این بار به سراغ مدیرعامل شرکت آب منطقه ­ای کردستان رفته تا به عنوان یک کارشناس حوزه سد و آب علت طعم و بوی بد آب شرب سنندج را از زبان او جویا شود.
 
سد قشلاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرآب تر است
 
 
 
کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه­ای استان کردستان در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: سد قشلاق سنندج 215 میلیون متر مکعب است و درحال حاضر 172 میلیون مترمکعب آب دارد و 80 درصد آن پر شده است و این در حالی است که سال گذشته در همین موقع سال 163 میلیون مترمکعب آب داشت و این به سبب سخاوت طبیعت و مدیریت آب در حوزه سد مذکور می­ باشد.
 
وی افزود: با پیگیری استاندار با وزارت نیرو بخشی از آب سد آزاد به سد قشلاق سنندج پمپاژ می ­شود و به ازای هر دو میلیون مترمکعب آبی که در ثانیه به این سد پمپاژ می­شود مبلغی معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه می­ شود.
 
این کارشناس حوزه سد و آب عنوان کرد: این اقدام مُسکنی مقطعی است و مشکل آب شرب سنندج را تا زمانی که عامل­های اصلی آلودگی آب سنندج رفع و اصلاح نشوند حل نخواهد کرد.
 
وی افزود: در هر ثانیه حدود سه و نیم مترمکعب از حجم سد قشلاق استفاده می­شود و دو مترمکعب آن از سد آزاد تأمین می­گردد.
 
تامین آب شرب سنندج از سد آزاد تا افق 1425
 
 
 
خرم به طرح تخصیص آب از سد آزاد برای تأمین آب شرب سنندج در افق 1425 اشاره کرد و افزود: تخصیص­های این طرح صادر شده است و قرار است تا افق 1425 آب شرب سنندج از سد آزاد تامین شود و سد قشلاق حالت پدافندی پیدا کند و تنها در شرایط اضطراری و لزوم از آن استفاده شود.
 
مشکل اصلی طعم و بوی آب سنندج تصفیه خانه آن است
 
وی در پاسخ سوال خبرنگار کردتودی مبنی بر اینکه از نظر شما به عنوان یک کارشناس حوزه سد و آب، علت اصلی طعم و بوی بد آب سنندج چیست، گفت: به نظر بنده مشکل فعلی طعم و بوی آب سنندج، ناشی از تصفیه خانه آن است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه­ای استان کردستان گفت: سد قشلاق 45 سال پیش آبگیری شده و تصفیه خانه سنندج هم بر اساس کیفت آب خام آن زمان این سد طراحی شده و اکنون 45 سال می­ گذرد و هنوز تصفیه خانه سنندج به روز نشده و قطعا در طول این سالها با توجه به یک سری شرایط محیطی کیفیت آب خام سد قشلاق تغییرات زیادی داشته است.
 
جهاد کشاورزی باید بر فعالیت های کشاورزی در حوزه سد قشلاق نظارت داشته باشد
 
 
 
این کارشناس حوزه سد و آب با بیان اینکه تصفیه خانه فعلی سنندج غیراستاندارد است و مناسب شرایط فعلی آب سد قشلاق نیست، گفت: حوزه سد قشلاق حدود هزار و چهل کیلومترمربع است و مسلماً جمعیت فعلی ساکن در این حوزه قابل قیاس با 45 سال پیش نیست و طبیعتا فعالیت­های کشاورزی و دامداری هم در این حوزه گسترده­ تر شده است، بنابراین این عوامل بر کیفیت آب سد قشلاق اثرگذار است.
 
وی افزود: من قصد ندارم کسی یا ارگانی را زیر سوال ببرم اما دانشگاه علوم پزشکی به کرات در جلسات مختلف اعلام کرده است که آب سنندج مشکل بهداشتی ندارد و من خودم شخصا از آب لوله کشی استفاده می­کنم.
 
خرم ادامه داد: در بسیاری از محلات سنندج که آب شرب آنها از تصفیه خانه شماره دو تأمین می­شود این مشکل طعم و بوی بد آب وجود ندارد و این موضوع تنها در محدوده تصفیه خانه شماره یک خودنمایی می­ کند.
 
وجود لجن در سد قشلاق کذب است
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه­ای استان کردستان ارتقای استانداردهای تصفیه خانه و شبکه لوله کشی شهر سنندج را دو عامل اصلی در بهبود کیفیت آب شرب این شهر عنوان کرد و افزود: اما در درازمدت باید این طرح تأمین آب شرب سنندج از ظرفیت سد آزاد به جد دنبال شود اما یک واقعیت هم وجود دارد و آن اینکه اگر آب سد آزاد هم به تصفیه خانه سنندج انتقاد داده شود و این تصفیه خانه اصلاح و به روز نشود باز این مشکل طعم و بوی نامطلوب ماندگار خواهد بود و تأثیری نخواهد داشت و این نقش کلیدی و اساسی تصفیه خانه را می­ رساند.
 
خرم اظهار داشت: اینکه در فضای مجازی مطرح می­کنند سد قشلاق از لجن پر شده است اصلا درست نیست و هنوز پس از 45 سال از مخزن تحتانی سد قشلاق آب خارج می­شود و هیچ گونه لجن یا رسوبی در آن وجود ندارد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه­ای استان کردستان ابراز داشت: بحث مغذی بودن سد قشلاق به دلیل فعالیت­های کشاورزی در بالادست سد، موجب رشد جلبک در آن شده و باید جهاد کشاورزی فعالیت­های کشاورزی در محدوده سد را مدیریت کند و بر نحوه و میزان استفاده از کودهای شیمایی در این حوزه نظارت داشته باشد .
 
دهیاران مانع از تخلیه فضولات حیوانی در رودخانه ها شوند
 
 
 
وی تأکید کرد: دهیاری­ها و بخشداری­های محدوده سد قشلاق هم فعالیت­های دامداری در این محدوده را مدیریت کنند و مانع از تخلیه فضولات حیوانی در آب رودخانه­های منتهی به این سد شوند.
 
نقش سازمان حفاظت محیط زیست در جلوگیری از آلودگی سد قشلاق کلیدی است
 
این کارشناس حوزه سد و آب به نقش اساسی و کلیدی سازمان حفاظت محیط زیست هم در این مقوله اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون ماده 46 سازمان حفاظت از محیط زیست باید با کسانی که آب را آلوده می­کنند برخورد کند، بنابراین وظیفه خطیری در بحث آلودگی سد قشلاق برعهده این سازمان است که نباید از ان غفلت کند.
 
وی با بیان اینکه من معتقدم نباید حتی یک لیتر فاضلاب به آب شرب وارد شود به ورود فاضلاب روستای سراب قامیش به سد قشلاق اشاره کرد و گفت: باید شرکت آب و فاضلاب کردستان فاضلاب این روستا را دفع و تصفیه بهداشتی کند.
 
خرم افزود: البته شرکت آب و فاضلاب کردستان کارهای خوبی در خصوص دفع فاضلاب روستای سراب قامیش شروع کرده و در صدد است آن را به خارج از محدوده سد قشلاق هدایت و به شبکه فاضلاب شهری متصل کند.
 
انتهای پیام/


برچسب ها :

شرکت آب منطقه ای کردستانکامران خرمآب وفاضلاب کردستانسنندجسد قشلاقمحیط زیست کردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی