دوشنبه 22 دی 1399 / 11:35|کد خبر : 4177|گروه : اجتماعي

آبا طرحی برای بازماندگان تحصیل؛

آشتی با آموزش در نقطه صفر مرزی

آشتی با آموزش در نقطه صفر مرزی

آبا طرحی برای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل بوده که آموزش و پرورش بانه به تبع از وزارت متبوع خود به دنبال پوشش حداکثری تارکان تحصیل در مناطق محروم و نقاط صفر مرزی است تا بتواند با استفاده از این ظرفیت افراد را با آموزش آشتی دهد.

به گزارش آربابا خبر ، مرزی بودن بانه، عدم دسترسی روستاییان به امکانات شهری، فقر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و بسیاری از مسائل دیگر باعث شده که بسیاری از دانش آموزان بعد از پایان تحصیلات دوره ابتدایی و متوسطه اول از لذت درس و مدرسه محروم بمانند و با وجود داشتن سن کم به کارهای دیگری مانند کشاورزی، دامداری و فعالیت در مرزها مشغول و برای همیشه تحصیل را به فراموشی بسپارند.
 
آموزش و پرورش شهرستان بانه با همکاری معتمدین و معلمین در روستاها، مشاوران، دهیاران و شوراهای اسلامی روستا طرحی را با عنوان آبا اجرا کرده تا زمینه بازگشت این دانش آموزان به ادامه تحصیل را فراهم کند.
 
در طرح آبا بسته‌های آموزشی در قالب کتاب و لوح‌فشرده (CD) بدون دریافت هیچ هزینه‌ای ارائه می‌شود و دانش اموزان بعد از مطالعه به کمک معلم روستا اشکالات را رفع می‌کنند.
 
دانش آموزان روستای ۲۰ خانواری کارسوله بخش ننور این شهرستان طی سال‌های گذشته بعد از پایان کلاس ششم ترک تحصیل کردند که امسال سه نفر از این افراد با تلاش معلم روستا از خدمات طرح آبا بهره‌مند شدند و بعد از چهار سال دوری با درس و کتاب با آموزش آشتی کردند.
 
 
 
اجبار در ترک تحصیل
 
یکی از بازماندگان از تحصیل در روستای کارسوله که چهار سال از آموزش دور مانده بود به خبرنگار ایرنا گفت: در روستای ما مدرسه دوره متوسطه اول و دوم وجود ندارد و اکثر دانش اموزان این روستا تا کلاس ششم درس می‌خوانند.
 
سرحد احمدی اظهار داشت: دانش آموزان روستا بیشتر به خاطر مشکلات مادی، نبود امکانات برای ادامه تحصیل و عدم دسترسی به مدرسه مجبور هستند تحصیل را ترک کنند.
 
وی افزود: انگیزه برای ادامه تحصیل در روستاها بسیار کم است و بیشتر به شغل های دامداری و کشاورزی مشغول می‌شوند و بعضی از دانش اموزان بعد از پایان کلاس ششم کمک حال  خانواده‌ها می شوند.
 
احمدی یادآور شد: امسال به کمک معلم روستا به‌ همراه ۲ همکلاسی دیگرم که سال‌ها از ادامه تحصیل محروم بودیم دوباره به گردونه آموزش بازگشتیم و هم اکنون در کلاس هفتم درس می‌خوانیم.
 
وی با ابراز خوشحالی از شرایط ایجاد شده برای ادامه تحصیل اضافه کرد: با تلاش  معلم روستا برای ادامه آموزش تشویق شدیم و وی در رفع اشکال کمک حال ما است و گاهی هم با همکلاسی‌ها مشکلات درسی را رفع می‌کنیم.
 
استعداد بالای دانش آموزان روستایی
 
معلم روستای کارسوله نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات دانش آموزان روستایی یادآور شد: این افراد از استعداد بسیار بالایی برخوردار هستند اما به دلیل عدم دسترسی به شهر، مشکلات مالی، نبود امکانات و مسایل فرهنگی و اجتماعی از تحصیل محروم می‌شوند.
 
سالار  احمدی با بیان اینکه در بسیاری از روستاهای محروم دانش آموزان تنها تا کلاس ششم تحصیل می‌کنند افزود: امسال با اجرای این طرح سه نفر از دانش آموزان روستا جذب شدند، بسته‌های آموزشی به آنان ارایه شد و کلاس‌های رفع اشکال نیز در مدرسه و منازل آنان تشکیل می‌شود.
 
وی اضافه کرد: به کمک رابطان آموزش، امتحانات این دانش آموزان در روستا برگزار می‌شود و هزینه‌ای برای تحصیل آنان دریافت نمی‌شود.
 
 
 
عدم دسترسی به امکانات
 
دهیار روستای کارسوله نیز به ایرنا  گفت: عدم دسترسی به جاده مناسب، کمبود امکانات و نبود اینترنت باعث شده که بیشتر دانش آموزان این روستا بعد از پایان تحصیلات ابتدایی ترک تحصیل کنند.
 
احمد کاکی افزود: ۱۳ کیلومتر از جاده این روستا خاکی است که رفت و آمد به شهر بانه بویژه در فصل زمستان را با مشکل مواجه می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه این روستا در مرز واقع شده و دسترسی به شهر برای مردم مشکل است اظهار داشت: در کنار این مشکلات دانش آموزان روستا نیز نتوانستند از ظرفیت‌ مدارس شبانه روزی بهره‌مند شود.
 
فرهنگ غالب بر جامعه عاملی برای ترک تحصیل دختران
 
مدیر آموزش و پرورش بانه در گفت و گو با خبرنگار آربابا خبر با بیان اینکه برای این دانش آموزان بسته‌های آموزشی در قالب لوح‌های فشرده و کتاب ارسال می‌شود، اظهار داشت: کلاس‌ها برای بازماندگان از تحصیل به صورت غیرحضوری (آموزش) و حضوری (رفع اشکال) برگزار می‌شود.
 
اقبال صالحی افزود: شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مهمترین عوامل ترک تحصیل دانش آموزان است که شرایط فرهنگی بیشتر در مورد ترک تحصیل دختران دخیل است.
 
وی گفت: اولیا برخی از دانش آموزان اعتقادی به ادامه تحصیل ندارند و آموزش فرزندان خود را در اولویت قرار نمی‌دهند و گاهی ترجیح می‌دهند که نوجوانان به جای علم‌آموزی کمک حالشان در امور زندگی باشند.
 
صالحی نبود استطاعت مالی را عامل مهم بازماندن از تحصیل پسران اعلام کرد و یادآور شد: فقر و نبود درآمد مناسب، درآمدهای مرزی و وسوسه‌های قاچاق از دیگر دلایل ترک تحصیل دانش آموزان در مناطق مرزی است.
 
مدیر آموزش و پرورش بانه اظهار داشت: تاکنون ۲۰ دانش آموز پسر و ۳۵ دانش آموز دختر بازمانده از تحصیل با استفاده از امکان طرح آبا مجددا به گردونه آموزش وارد شدند و پیش بینی می‌شود تا سال آینده این آمار به ۱۵۰ نفر افزایش پیدا کند.
 
وی با اشاره به اینکه هیچ هزینه‌ای از دانش آموزان و اولیا آنها برای تحصیل دریافت نمی‌شود یادآور شد: این طرح شامل دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه است که بیشتر دختران در دوره متوسطه اول و پسران در دوره متوسطه دوم ترک تحصیل می‌کنند.
 
مدیر آموزش و پرورش بانه گفت: برای اجرای این طرح از ظرفیت امامان جمعه، معتمدین، معلمان مدارس روستایی استفاده شده و سعی می‌شود در طرح آبا هر ۲ گروه جنسیتی به صورت یکسان جذب شوند.
 
تخصیص ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح آبا در کردستان
 
رییس اداره مشارکت های مردمی و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش کردستان نیز با اشاره به اینکه شیوه‌های آموزش در طرح آبا از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است گفت: تشکیل کلاس ها با توجه به شرایط، توسط مشاور راهنما تعیین می شود.
 
احمد زارع یادآور شد: ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای این طرح و پوشش تحصیلی دانش آموزان بازمانده از تحصیل تخصیص یافته و در سال جاری بیش از ۳۰  کلاس در شهرستان های استان احصا، خیرین و نیکوکاران حامی طرح جذب و دانش آموزان نیز شناسایی شده اند.
 
وی حمایت شوراهای آموزش و پرورش را نقطه قوت این طرح اعلام کرد و گفت: استاندار کردستان و فرمانداران شهرستان‌ها به عنوان روسای آموزش وپرورش و مسوولان استان از طرح حمایت کرده‌اند.
 
زارع یا اشاره به نقش سمن‌‎ها در این رابطه، افزود: در توسعه یافته ترین کشورها هم این انتظار وجود ندارد که مشکلات تنها توسط دولت حل و فصل شود، بنابراین مشارکت خیرین و بهره گیری از ظرفیت‌های آنان، اجرای طرح هایی چون طرح آبا را امکان پذیر می کند.
 
شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری شمال غرب سنندج مرکز استان واقع شده است
 
انتهای پیام /


برچسب ها :

طرح آبابازماندگان از تحصیلمشکلات فرهنگی و اقتصادیجذب حداکثریمدیر آموزش و پرورش بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی