جمعه 3 بهمن 1399 / 12:31|کد خبر : 4200|گروه : اقتصادي

شیب تند گرانی اجاره مغازه‌ در قطب تجاری کردستان؛

افزایش اجاره بهای مغازه عامل مهم گرانی اجناس/ بالارفتن سرسام‌آور اجاره‌بها کسبه‌ را مجبور به تخلیه واحد کرده است

افزایش اجاره بهای مغازه عامل مهم گرانی اجناس/ بالارفتن سرسام‌آور اجاره‌بها کسبه‌ را مجبور به تخلیه واحد کرده است

گرانی اجاره مغازه‌ در شهر بانه باعث تخلیه بسیاری از واحدهای تجاری و فروشگاه‌ها شده است. این مسئله برای این شهر که مرکز بازرگانی کردستان محسوب می‌شود، موجی از بیکاری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش آربابا خبر ، مجید صالحی یکی از کاسبان محلی در این باره گفت:  نرخ اجاره بها در مجتمع های تجاری بانه بسیار سرسام آور بوده و روز به روز در حال افزایش می باشد بطوریکه بسیاری از افراد قادر به پرداخت اجاره بها و یا تمدید قرارداد خود نمی باشند، وضعیت درآمدی در حال حاضر به گونه ای است که گاه روزانه حتی یک قلم کالای به فروش نمی رسد.
 
 
 
 
 
وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود بازار ( رکود بازار) و گرانی محصولات که از عواقب این گرانی اجاره بها خواهد بود اگر فکری برای این وضعیت نشود تبعات این موضوع در مراحل بعدی گریبانگیر خود مغازه داران و همه مردم شهر خواهد بود، چرا که نخستين مولفه اثرگذار در گرانی، افزايش اجاره مغازه هاست.
 
 
 
 
 
افزايش كرايه مغازه بر قيمت فروش كالا بی تاثير نيست
 
 
 
 
 
رضا احمدیان یکی از کسبه های این شهر گفت: فروشندگان موظف هستند كالا را با احتساب سود مجاز در هر رسته كالایی بفروشند، در مجموع افزايش كرايه مغازه بر قيمت فروش كالا بی تاثير نيست و وقتی كرايه افزايش پيدا می كند فروشنده چاره ای جز گران كردن كالا نمی يابد.
 
 
 
 
 
وی تاکید کرد: افزایش و کاهش نرخ ارز از یک سو به بی ثباتی قیمت کالاها منجر شده اگر وضعیت اجاره بها نیز مدیریت نشود مثل شرایط فعلی تخلیه مغازه به صرفه تر خواهد بود، چرا که بسیاری از بازاریان در حاشیه های شهر کالا های خود را در انبار با صرف اجاره بهای کمتر نگه داری می کنند و با استفاده از کانالهای فضای اقدام به خرید و فروش می کنند.
 
 
 
 
 
احمدیان گفت:  این نوع خرید و فروش در بستر کانال های تلگرامی و اینستاگرامی منجر به کلاهبرداری های بسیاری شده است به نوعی عده ای سودجو و غیر بومی از این شرایط استفاده کرده وبا ایجاد کانال غیر معتبر، از شخص خریدار که معمولا در اکثر نقاط کشور اقدام به خرید می کنند، این مبلغ کالای خریداری شده را به حساب فروشنده (کلاهبردار) واریز می کنند  در صورتی که کالای وجود ندارد و این کانال مربوط به بانه نیست.
 
 
 
 
 
شاهو ارفاقی از بازاریان این شهر اظهار کرد: در شهر بانه معضلی بسیار جدی برای کسب به خصوص دامن گیر جوانان این شهر شده است با توجه به اینکه اکثر مغازه داران مستاجر می باشند و به دلیل عدم توانایی پرداخت اجاره بهای سنگین مجبور به تخلیه مغازه ها شده اند و بسیاری از آنان نیز به اجبار به علت عدم درآمد متحمل به پرداخت هزینه‌های بسیاری هستند که خروجی آن ورشکستگی است، چرا که قبلا حداقل سرمایه ای برای شرایط بحرانی وجود داشت که در حال حاضر کاسبان این شرایط را هم از دست داده اند.
 
 
 
 
 
 وی گفت: بهای مغازه ها به ویژه در مجتمع های تجاری افزایش بی رویه و غیر منصفانه ای را به خود گرفته که یکی از عامل تخریب بازار بانه به دست خود صاحبان مجتمع تجاری ها می باشد شاید بتوان گفت، عدم نظارت کافی  برای اجاره بها توسط مسئولین مربوطه موجب آن شده که متأسفانه مبلغ اجاره بها به صورت دلخواه انجام می‌گیرد، اجاره‌نشین‌ها در این روزها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند که بالا رفتن اجاره‌بها موجب شده که قیمت اجناس نیز روند افزایشی پیدا کنند.
 
 
 
 
 
عثمان مروتی رئیس اتاق اصناف بانه در این باره اذعان داشت: بسیاری از صاحبان مغازه ها به صورت توافقی و باعقد قرار داد یکساله با مستاجر در بحث پرداخت اجاره بها به توافق رسیده اند هر چند در شرایط کرونایی و وضعیت بحرانی و تعطیلی صنوف، بسیاری از مالکان مغازه اجاره بهای دو ماه یا بیشتر از آن را بخشیده اند اما در این شرایط صاحبان مغازه نیز خود در شرایط خوبی در بحث درآمدی قرار ندارند.
 
 
 
 
 
وی اظهار کرد: برخی از كسبه اخيرا به بهانه بالا رفتن ميزان كرايه مغازه اقدام به افزايش بهای كالاهای خود می كنند، اين فروشندگان به سود مجاز و قانونی قناعت نمی كنند كه اين در شرايط ركود بازار، بيشتر از قبل نمايان شده و كاسبان برای تساوی بين دخل و خرجشان از افزايش قيمت كالای خود نمی گذرند،یکی از عمده مشکلات در این شرایط بحث وضعیت عدم درآمد  مستاجران و خلاء قانونی در اين زمينه و ركود در بازار است.
 
 
 
 
 
نکته پایانی اینکه؛ در شرایطی که بسیاری از  صاحبان مغازه نیز درآمدی جز اجاره بهای مغازه ندارند و تعطیلی صنوف و بخشودگی چندین باره اجاره بها به دلیل شرایط بحرانی کرونا،بسیاری را متضرر نموده و از طرفی افزایش اجاره بها چاره برون رفت از این بحران نیست چرا که تخلیه بسیاری از مغازه های مجتمع تجاری های بانه را در این روزهای اخیر شاهد هستیم و بسیاری نیز با گران کردن قیمت کالا در پی جبران این افزایش اجاره بها هستند.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/


برچسب ها :

افزایش نرخ اجاره بهاتخلیه مغازهرکود بازاروضعیت کرونامجتمع های تجاریرئیس اتاق اصناف بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی