جمعه 3 بهمن 1399 / 13:53|کد خبر : 4202|گروه : سياسي

امام جمعه بانه؛

گران فروشی از آفت های کسب روزی حلال است/ روزی حرام عامل ايجاد اختلاف و تفرقه

گران فروشی از آفت های کسب روزی حلال است/ روزی حرام عامل ايجاد اختلاف و تفرقه

ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه بانه گفت: کسانی که مال از راه رشوه، گرانفروشی، احتکار و ربا به دست می‌آورند بدانند که این مال آنها حرام است و فرزندانی که تربیت کنند ناباب و خلافکار خواهند شد.

به گزارش آربابا خبر ، ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه بانه در خطبه های نماز جمعه امروز شهرستان بانه با اشاره به لزوم داشتن تقوای الهی و دوری از گناه اظهار داشت: خداوند انسان را در کسب روزی و به دست آوردن متاع زندگی آزاد گذاشته، اما هرگز اجازه نداده که او در این راه، مسیری را پیش گیرد که اخلاق را فاسد گرداند و او را در معرض سقوط قرار دهد یا موجب فساد در جامعه شود.
 
 
 
 
 
وی با بیان اینکه کسب درآمد حلال، بر هر مسلمانی واجب است افزود: تلاش در جهت کسب روزی حلال چنان حائز اهمیت است که حضرت محمد (ص) فرمودند: اگر کسی با دستش کار کند و روزی بخورد، در روز قیامت در زمره و گروه انبیا و صدیقین است و خدا ثواب انبیا را به او می دهد.
 
 
 
 
 
ماموستا خدایی كسب روزی حلال را يكی از وظايف مهم اصناف عنوان كرد و ادامه داد: تحقق سبك زندگی اسلامی به عنوان يكی از مطالبات مقام معظم رهبری در گرو اشاعه كسب روزی حلال و حيات طيبه است، رزق و روزی يكی از مسائل مهم در زندگی فردی و اجتماعی بشر است زيرا ضمن تاثير در روابط اجتماعی در جامعه، در روند زندگی و تربيت فرزندان نيز نقش بسزایی دارد.
 
 
 
 
 
وی تشریح کرد: گسترش ربا اقتصاد جامعه را فلج و چهره ملكوتی آن را تيره و سياه كرده و خطری بزرگ برای جامعه به حساب می آيد، روزی حرام باعث ايجاد اختلاف و تفرقه شده و جامعه ای كه اين امر در آن افزايش يابد دچار اختلاف و دودستگی شده و تباهی و اختلاف به دنبال دارد.
 
 
 
 
 
ماموستا خدایی با انتقاد از برخی افراد سودجو که از تقاضاهای مردم در مورد برخی کالاهای اساسی سوء استفاده می‎کنند، عنوان کرد: متاسفانه در برخی ایام سال، برخی افراد با سوء استفاده از نیازهای مردم به کالاهای اساسی، باعث بالا رفتن قیمت‎ها می‎شوند و این خلاف دستورات اسلام است، بنابراین دولت باید با بسترسازی مناسب، از ایجاد چنین موقعیتی برای سودجویان جلوگیری کند.
 
 
 
 
 
ماموستا خدایی با استناد به آیات قرآن کریم واحادیث پیامبر اکرم (ص)  جایگاه کسب روزی حلال در دین اسلام را تشریح کرد و گفت:  مسلمانان باید با عمل به آموزه های دین مبین اسلام برای کسب رزق وروزی حلال تلاش کنند و از هرگونه انحرا ف به سمت مال حرام بپرهیزند، مومنان هر اندازه  در کسب روزی حلال و رعایت عدل و انصاف در تجارت و معاملات دقت کنند به همان اندازه رضایت پروردگار متعال و خیرو برکت الهی در کسب و کار را شامل حال خود خواهند کرد.
 
 
 
 
 
وی در پایان با اشاره به اینکه گران فروشی از آفت های کسب روزی حلال است، افزود: درآمد حاصل از گران‌فروشی حرام است و باید به صاحبان حق برگردانده شود، فروشنده‌ای که گران‌فروشی کرده، شرعاً مالک آن اموال نیست، زیرا درآمد حاصل از گران‌فروشی، حرام است و از حق‌الناس به شمار می‌رود که باید به صاحب اصلی آن برگردانده شود، در نکوهش گران‌فروشی همین بس که پیامبر گرامی اسلام (ص) در روایتی فرمو هر کسی به عنوانی، سبب گرانی در بازار مسلمانان شود، برخداوند لازم است او را در بزرگ‌ترین جایگاه جهنم سرنگون کند.
 
 
 
 
 
انتهای پیام


برچسب ها :

آیین عبادی و سیاسی نماز جمعهکسب روزی حلالسبک زندگی اسلامیگسترش رباامام جمعه بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی