دوشنبه 6 بهمن 1399 / 06:00|کد خبر : 4208|گروه : اجتماعي

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان،

۴۶۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان شناسایی شد

۴۶۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان شناسایی شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۶۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در مناطق مختلف این استان شناسایی شده است.

عرفان مومن‌پور در گفت و گو با خبرنگار آربابا خبر، ضمن تاکید بر مقابله با حفر غیرمجاز چاه به ویژه در مناطق شرقی استان، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۴ هزار حلقه چاه آب مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری در استان کردستان وجود دارد.
 
وی تعداد چاه‌های آب غیرمجاز در استان را هفت هزار و ۵۰۰ حلقه اعلام و اضافه کرد: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کردستان مسدود شده است.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: بر اثر انسداد این تعداد چاه و بخشی از دیگر برنامه‎‌های طرح احیا و تعادل بخشی ۶.۵ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی و به آبخوان‌های استان برگشت داده شد.
 
مومن‌پور بر لزوم استفاده صحیح از منابع آب زیرزمینی به ویژه در مناطق شرقی استان تاکید کرد و گفت: برداشت غیر اصولی از سفره‌های آب زیرزمینی موجب تغییرات فیزیکی در آبخوان‌های استان می‌شود که این تغییرات غیرقابل جبران است.
 
کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.
 
میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.
 
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
 
تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه،  دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  
 
۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.  
 
 
 
انتهای پیام /


برچسب ها :

چاه آبغیرمجازپروانه بهره برداری

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی