دوشنبه 6 بهمن 1399 / 06:53|کد خبر : 4209|گروه : اجتماعي

تبعات احتمالی افزایش وام ازدواج؛

ازدواج صوری برای وام ۱۰۰میلیونی/ ازدواج هایی که تبدیل به معامله شده است

ازدواج صوری برای وام ۱۰۰میلیونی/ ازدواج هایی که تبدیل به معامله شده است

با افزایش مبلغ وام، متاسفانه خرید و فروش وام‌های ازدواج، طلاق‌ها و ازدواج‌های صوری نیز افزایش یافته است.

به گزارش آربابا خبر ، وام ازدواج که به منظور تسهیل امر ازدواج از سوی دولت ارائه می‌شود، وامی است قرض‌الحسنه که با کارمزد ۴ درصد، سالانه متقاضیان زیادی دارد، مبلغ این وام هر ساله از سوی بانک مرکزی مشخص می‌شود،بسیاری افراد، متقاضی دریافت چنین وام هایی هستند و برخی افراد هم هستند که با توجه به شرایط بانک جهت اعطای وام ازدواج، توان دریافت این وام را ندارند، با این حال امتیاز این وام در اختیار واجدین شرایط است؛ ‌ و شرط اصلی دریافت این وام، ارائه عقدنامه است، این موضوع باعث شده تا ازدواج صوری آن هم برای دریافت وام ازدواج تبدیل به سوژه جدیدی شود که به عنوان یک آسیب مورد بحث قرار می‌گیرد.
 
 
 
آگهی برای ازدواج صوری در فضای مجازی 
 
 
 
 
 
 لقمان صدیقی، کارشناس امور اجتماعی اظهار داشت: اخیراً در فضا مجازی حتی با اشخاصی روبه‌رو می‌شویم که آماده ازدواج صوری هستند، برای مثال در یکی از آگهی‌ها نوشته شده، بنا به دلایلی شخصی می‌خواهم با یک کیس مناسب ازدواج کنم و بعد طلاقم بدهد، مهریه نمی‌خواهم، فقط برای دریافت وام ازدواج است. 
 
 
 
 
 
وی گفت: به دلیل وضعیت اقتصادی موجود خیلی‌ها در تلاشند که از هر راهی پول دربیاورند و در قضیه مربوط به خواستگاری‌های صوری به‌وضوح با این موضوع روبه‌رو هستیم که عده‌ای در فضای مجازی آگهی می دهند که آماده خواستگاری از دختران متقاضی هستند و برای این کار سناریوی آماده و مشخصی دارند،کسب و کاری متفاوت و عجیب که به نظر می‌رسد بی‌مشتری هم نیست.
 
 
 
 
 
همه چیز در کشور ما در حال مجازی شدن است 
 
 
 
 
 
سامان مهران، کارشناس جامعه شناسی گفت: تا پیش از این با مسائلی مثل طلاق صوری آشنا بودیم و کمی ‌پیشتر هم به آسیبی به نام خواستگار صوری مواجه بودیم، اما ازدواج صوری آن هم برای دریافت وام ازدواج سوژه جدیدی است که به عنوان یک آسیب مورد بحث قرار می‌گیرد. 
 
 
 
 
 
وی اظهار داشت: پیش از این با مقوله طلاق صوری به بهانه‌های واهی مثل معافیت سربازی فرزند یا دریافت حقوق یا حتی کمک از کمیته امداد امام خمینی (ره) رو‌به‌رو شده بودیم و خواستگار صوری هم این روزها به منبع درآمدی برای برخی افراد سودجو در فضای مجازی مطرح می‌شود، در وضعیت اقتصادی فعلی با توجه به این که وام ازدواج افزایش یافته و بعد از ازدواج هم در صورت داشتن برخی شرایط طرفین می‌توانند شناسنامه سفید دریافت کنند، امروز با آسیبی به‌عنوان ازدواج صوری به دلایل مختلف روبه‌رو هستیم.
 
 
 
 
 
 
 
مهران گفت: همه چیز در کشور ما در حال مجازی شدن است و این روز‌ها می‌بینیم که حتی خواستگاری‌ها و ازدواج‌ها هم رنگ مجازی و صوری به خود گرفته است، اما در رابطه با این آگهی‌ها باید بگویم که مسلما دلایل پشت پرده‌ای برای آن وجود دارد، از آن جایی که این نوع آگهی‌ها مربوط به دخترانی در شهرستان است و از طرف دیگر می‌دانیم که بعد سنتی همچنان در شهرستان‌ها به شدت پررنگ است ممکن است این اشخاص ازدواج صوری را دستاویزی برای رسیدن به آزادی و فکر می‌کنند که با یک ازدواج صوری و جدایی بعد از آن می‌توانند به هر چه که امروز آرزوی آن را دارند برسند.
 
 
 
 
 
این وام ها در افزایش میزان ازدواج تاثیری ندارد
 
 
 
 
 
 
 
محمد محمد پور، مشاوره خانواده اظهار کرد: اگر این وام تبدیل به ۱۰۰ میلیون شود نیز تاثیری در افزایش میزان ازدواج نخواهد داشت، وام ازدواج یکی از وام‌های پرتقاضاست که با وجود تورم زیاد در اقتصاد کشورمان، چشم جوانان به این مبلغ ناچیز دوخته شده است تا بتوانند با آن مقدار بسیار کمی از مشکلات خود را رفع کنند.
 
 
 
 
 
وی گفت: اکنون نگران ایجاد مشکلات انحرافی نسبت به سن ازدواج هستیم به طوری که برای دریافت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی شاهد ازدواج و طلاق‌های صوری باشیم، متاسفانه علیرغم اهمیت تدوین دستورالعمل برای نظارت دریافت کنندگان وام ازدواج همچنان شاهد بی‌توجهی به آن هستیم درحالی که رسیدگی به چنین مسائلی به مراتب مهم‌تر از افزایش اعداد و ارقام وام ازدواج است.
 
 
 
 
 
محمد پور ادامه داد: این درحالیست که برای رفع این مشکلات برخورد قاطعی وجود ندارد، علی رغم وجود پلیس فتا و دادستانی و... این سایت‌ها مشغول کار هستند و به نظر می‌رسد کسی با آنها برخورد نکرده است، باید کار ریشه ای انجام داد، وقتی فضای مجازی کنترل ندارد به راحتی از این طرف دچار آسیب می شویم در صورتی که قابل کنترل است.
 
 
 
 
 
وی گفت: گاها شاهد هستیم که برای کم کردن هزینه ازدواج در دوران کرونا ازدواج هایی با سرعت زیاد در حال شکل گیری است  بدون مشاور پیش از ازدواج و این را می توان به عنوان بحران تلقی کرد چون آشنایی صورت نمی گیرد و بیشتر ارتباط در فضای مجازی و تلفنی ادامه پیدا می کند  توصیه من به خانواده این است که جوانانشان را در این مشاوره های پیش از ازدواج شرکت دهند.
 
 
 
 
 
نکته پایانی اینکه؛ بحث این نیست که چرا وام ازدواج را افزایش می‌دهند یا چراکه این  اعطای تسهیلات بیشتر به جوانان استقبال می‌کنند اما آنچه حائز اهمیت است عدم انجام کار کارشناسی، مطالعه، آمارسنجی و مبنا و دلایل منطقی برای پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به پسران کمتر از ۲۵ سال و دختران کمتر از ۲۳ سال است، این اعداد و رقم‌ها بر چه مبنا، اساس و مطالعه‌ای‌ تصمیم گیری می‌شوند،این موضوع آمار افراد مجرد در سن بالا را بیشتر و قطعا به افزایش میزان ازدواج کمک نخواهد کرد 
 
 
 
 
 
انتهای پیام


برچسب ها :

ازدواج صوریوام ازدواجفضای مجازیآسیب خانوادهطلاق صوریتورم اقتصادیکارشناسان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی