یکشنبه 26 بهمن 1399 / 15:08|کد خبر : 4265|گروه : فرهنگي

کردستان دیاری دارای فرهنگ های غنی؛

اماکن فرهنگی کردستان در گروه استان‌های محروم/ فرهنگ پیشران توسعه است

اماکن فرهنگی کردستان در گروه استان‌های محروم/ فرهنگ پیشران توسعه است

با وجود پتانسیل‌ بالای فرهنگی در استان کردستان، این استان از لحاظ تحقق شاخص‌های توسعه فرهنگی همچنان وضعیت مطلوبی ندارد و جایگاه شایسته خود را نیافته است، اماکن فرهنگی کردستان در گروه استانهای محروم قرار دارد و همین امر منجر شده توسعه‌ی فرهنگی در معنای واقعی آن اتفاق نیفتد.

به گزارش آربابا ، مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود به استان کردستان در اردیبهشت سال 88 به این استان لقب فرهنگ و هنر دادند اما این عنوان هیچگاه از سوی مدیران مرتبط به معنا و مفهوم واقعی درک نشد و چه بسا پرداخت متناسب به موضوع می توانست اهرم توسعه استان کردستان باشد، در همین باره با چند تن از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی گفتگوهای مختصری داشته ایم که در ادامه می خوانید.
 
علیحیدر آقایی یکی از کارشناسان فرهنگی منطقه کردستان در این باره به خبرنگار آربابا خبر، گفت: متاسفانه بودجه اعتبارات حوزه فرهنگ در کشور کم و بالطبع استان کردستان کمتر است و باید این مهم بررسی شود، اماکن و فضای فرهنگی استان کردستان در گروه استان‌های کم‌برخوردار قرار دارد و باید برای رفع این کمبود ها توجه ویژه شود، وگرنه پیامدهای مخربی به همراه دارد.
 
 
 
 
 
وی با اشاره به روحیه مردم استان کردستان که همسو و وفادار به نظام است و این مهم را با تقدیم کردن  ۵ هزار و ۴۰۰شهید اثبات کرده‌اند افزود: برای توسعه فرهنگی این استان باید اتفاق ویژه‌ای بیفتد و این استان همیشه دارای نخبگان فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی است و بایستی از نظر زیرساخت‌های فرهنگی همت شود تا از پیشرانهای توسعه فرهنگی باشد.
 
 
 
 
 
توسعه استان در سایه توسعه فرهنگی تحقق می یابد
 
 
 
 
 
لقمان صدیقی از کارشناسان امور اجتماعی گفت: توسعه استان کردستان جز در سایه توسعه فرهنگی تحقق نمی یابد، چرا که فرهنگ پیشران توسعه است و با سرمایه‌گذاری در این حوزه هزینه سایر حوزه ها همانند آسیب های اجتماعی کاهش می یابد، اگر فرهنگ، چهره ها و متولیان فرهنگی مورد توجه قرار گیرند، توسعه استان و مناطق اتفاق می‌افتد و در سایه آن کشور توسعه پیدا خواهد کرد.
 
 
 
 
 
افزایش اماکن فرهنگی لازمه مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان است
 
 
 
 
 
سامان مهران از کارشناسان جامعه شناسی گفت: منظور از رفع مشکلات فرهنگی یعنی کمک به تقویت و تجهیز اماکن فرهنگی و رفع معضلات فرهنگی به معنی تقویت شورای فرهنگی عمومی استان برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی با هدف آسیب‌شناسی معضلات و تلاش برای کاهش آن هاست.
 
 
 
 
 
وی اظهار کرد: افزایش اماکن فرهنگی لازمه مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان است، با افزایش فعالیت‌های فرهنگی در کشور می‌توان در مقابل هرگونه هجمه فرهنگی و جنگ نرم دشمن ایستاد، باید محیط‌های فرهنگی، مجتمع‌های فرهنگی و اماکنی به این شکل در مجتمع های مسکونی و محلات افزایش یابد تا کشور را از هرگونه هجمه فرهنگی مصون دارد.
 
 
 
 
 
مهران با اشاره بر لزوم جذب سرمایه گذاری های مردمی در حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: مشارکت بخش خصوصی توانمند و خلاق در حوزه سرمایه گذاری فرهنگی منجر به توسعه فرهنگی می شود و این فرصت منجر می شود تا سرمایه گذران بتوانند در حوزه فرهنگی ایجاد اشتغال کنند.
 
 
 
 
 
افزایش اماکن فرهنگی باعث ناامنی مناطق برای بزهکاران می‌شود 
 
 
 
 
 
حمیدرضا خوشبخت کارشناس فرهنگی گفت: افزایش اماکن فرهنگی باعث ناامنی مناطق برای بزهکاران می‌شود و باید تلاش کرد تا کتابخانه ها را در خانه‌های مردم به خصوص تا دل روستاها برد، این بالاترین کار فرهنگی و از طرفی نیز کم هزینه است و با اقدامات و برنامه‌ریزی مناسب باید در مناطق کمتر توسعه یافته سرمایه‌گذاری فرهنگی بیشتری انجام شود.
 
 
 
 
 
 وی اظهار کرد: برای پی بردن به کمبود اماکن فرهنگی می‌توان به وضعیت حوزه های مختلف کتابخانه ها سینما ها بناهای تاریخی و فرهنگی مطبوعات محلی صنایع‌دستی و موسیقی اشاره کرد که نیازمند افزایش این اماکن در جهت توسعه فرهنگی  استان است.
 
 
 
 
 
نکته پایانی اینکه؛ اگر قرار است در مسیر توسعه در سایر بخش ها در هر سرزمین و منطقه ای اتفاقی مثبت رخ دهد، این مسیر تنها با تقویت بخش فرهنگ و توجه به این مهم به دست خواهد آمد و باید تلاش کرد تا اماکن فرهنگی را افزایش دهیم و در این امر گام های مهمی در استان برداریم، چشم انداز خوبی در مرکز و شهرستان چشم انداز خوبی در مرکز و سایر شهرهای استان دیده شده که امیدواریم با نگاه روشن مقام ارشد استان و با اعتباراتی که برای آن پیش بینی خواهد شد و با نگاه حرفه ای تری بتوان در مسیر پیشرفت فرهنگی گام موثری برداشت.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/


برچسب ها :

اخبار بانهاماکن فرهنگیاستان کم برخوردارنخبگان فرهنگی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی