پنجشنبه 30 بهمن 1399 / 10:20|کد خبر : 4273|گروه : اجتماعي

در گفتگو با کارشناس برنامه ریزی شهری مطرح شد؛

بخشی از مدیریت فرهنگی در حوزه عمران است/ نبود رویکرد فرهنگی در فعالیت های عمرانی شهر بانه

بخشی از مدیریت فرهنگی در حوزه عمران است/ نبود رویکرد فرهنگی در فعالیت های عمرانی شهر بانه

سامان مهران، کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: یکی از بزرگترین چالش های پیش روی توسعه شهری بانه نبود رویکرد فرهنگی در فعالیت های عمرانی‌ است ، در سالیان گذشته متاسفانه تفکر فرهنگی در مدیریت شهری بانه در حد چند نقاشی یا المان در میادین تنزل یافته و هیچگاه رویکردی فرهنگی به معنای واقعی آن در مدیریت شهر وجود نداشته است.

سامان مهران کارشناس برنامه ریزی شهری در گفتگو با خبرنگار آربابا خبر ، اظهار کرد: برای رفع کاستی ها و موانع توسعه بانه ضروریست که گفتمان فرهنگی به صورت غالب وارد مدیریت عمرانی شهر شود، متاسفانه در چند دهه گذشته اندک تلاش ها جهت تزریق چنین دیدگاهی به مدیریت شهر همواره با موانع بیشماری مواجه بوده است و در نتیجه هیچگاه شاهد حرکتی پیوسته و مداوم با چنین رویکردی نبوده ایم.
 
 
 
 
 
 
 
  وی افزود: امروز مدیران شهری ما در حوزه عمران به شدت با گفتمان فرهنگ غریبه اند، شاید همین موضوع حلقه‌ی مفقوده‌ی نبود سرمایه اجتماعی باشد، بخشی از این مشکل در انتصابات دولتی که لابی گری ها و فراقانونی های زیادی در آن دخیل است ریشه دارند و قسمتی نیز در دیدگاه عامه مردم، همچنانکه متاسفانه تفکر سنگ و سیمانی چنان در باور ها ریشه دوانیده است که مدیریت شهری را تنها با مقیاس عمران میسنجند.
 
 
 
 
 
 
 
 مهران ادامه داد: عمرانی که به تعبیر بزرگان دانش شهرسازی، تنها ساخت و سازی تهی از هویت و معناست، رفتار انتخاباتی مردم خصوصا در انتخابات شوراها بهترین مثال برای این ادعاست که اغلب رای دهندگانی که بدور از روابط دوستی و فامیلی و با منطق رای می دهند معیارشان تنها تخصص در آسفالت و بتن است.
 
 
 
 
 
 
 
وی تشریح کرد: اگر در میان مدیران شهری و خصوصا موکلان مردم در شوراها درصدی مدیر متخصص فرهنگی یافت شود بی گمان وضع، بسیار از آنچه هست بهتر خواهد شد، "ساسکیا ساسن" شهرشناس مشهور میگوید: شهر در هر جامعه ای بیانگر شکل دانش آن جامعه است و میشکل فوکو نیز در نظریه "دانش-قدرت" عنوان میکند که فضاهای شکل گرفته در دنیای ما بیانگر سطح دانش ایجاد شده توسط مردم است. 
 
 
 
 
 
 
 
مهران بیان کرد: با این تعابیر میتوان به این نتیجه رسید که بخشی از مدیریت فرهنگی در حوزه عمران است و در نبود این تفکر در میان مدیران شهری ما، شهرها تماما دچار گونه ای فیزیکالیسم و تهی از هویت و معنا شده اند.
 
 
 
 
 
 
 
 وی تاکید کرد: توسعه عمرانی با رویکرد فرهنگی میتواند حس تعلق اجتماعی و تامین نیازهای عاطفی شهروندانش را مرتفع سازد، شهر توسعه یافته شهریست که در نگاه اول رد پای تمام دانش تولید شده توسط مردمش و برای اقشار مختلفش را ببینیم و ورزشکاران، هنرمندان رشته های مختلف، بانوان، فرهیختگان و تحصیلکردگان رشته های مختلف ردپایشان و جایگاهشان را در کالبد شهر بیابند.
 
 
 
 
 
 
 
مهران خاطر نشان کرد:  برای ساخت چنین شهری قبل از هر چیز لازم است شهرنشینان تبدیل به شهروندانی شوند که شهر را از آن خود بدانند و یقین بدانند سرمایه های شهر توسط مدیریت شهری با درایت، در راه توسعه شهر هزینه می شود، آنگاه میتوان انتظار داشت که شهروندان در سرنوشت و توسعه شهر سهیم شوند و مشارکت فعال داشته باشند.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/


برچسب ها :

اخبار بانهفعالبت عمرانیگفتمان فرهنگیشهرسازیکالبدشهرکارشناس برنامه ریزی شهری

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی