چهارشنبه 6 اسفند 1399 / 12:08|کد خبر : 4286|گروه : اجتماعي

علمای اهل سنت کردستان عنوان کردند؛

الگوبرداری از مدیریت جهادی و سیاسی حضرت علی(ع) بهترین راهنما برای دولتمردان/ در هر قلبی که محبت علی (ع) باشد ایمان نیز خواهد بود

الگوبرداری از مدیریت جهادی و سیاسی حضرت علی(ع) بهترین راهنما برای دولتمردان/ در هر قلبی که محبت علی (ع) باشد ایمان نیز خواهد بود

علمای اهل سنت کردستان الگوبرداری از مدیریت جهادی و سیاسی حضرت علی(ع) را بهترین راهنما برای دولتمردان دانستند و امام جمعه مریوان هم عنوان کرد: در هر قلبی که محبت علی (ع) باشد ایمان نیز خواهد بود و هر جا عشق به علی (ع) باشد عدالت و حق نیز وجود دارد.

به گزارش آربابا خبر ، بنا به نوشته مورخين، امام على(ع) در روز جمعه 13 رجب سال سى‌‏ام عام الفيل و در خانه‌ی خدا متولد شدند. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف (عموی پيامبر(ص)) و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. بنابراين امام على(ع) از هر دو طرف هاشمى نسب است.
 
حب وعشق به خاندان رسول اکرم(ص) یکی از پایه‌های اصلی اتحاد مسلمانان است که دشمنان اسلام و مسلمین همواره درصددند تا با ایجاد اختلاف در همین امر به نوعی بذر کینه و اختلاف بین مسلمانان را بنیان بگذارند، حضرت علی(ع) خلیفه چهارم اهل سنت و امام اول شیعیان یکی از خاندان و اهل بیت پیامبر اسلام بوده که الگوگیری از این بزرگ مرد اسلام می‌تواند ریشه تمام کینه‌ها و دشمنی‌ها را بین مسلمانان بخشکاند. در این خصوص سایت خبری تحلیلی کُردتودی در گفتگو با ماموستاهای اهل سنت کردستان به بیان دیدگاه اهل سنت در مورد جایگاه حضرت علی(ع) پرداخته است.
 
امام جمعه اهل سنت بیجار:
الگو برداری از مدیریت جهادی و سیاسی حضرت علی(ع) بهترین الگو برای دولتمردان است
 
 
 
ماموستا لقمان محمدیان امام جمعه اهل سنت بیجار در گفتگو با خبرنگار آربابا خبر، ضمن تبریک فرا رسیدن 13 رجب ولادت با سعادت حضرت علی (ع) و روز پدر اظهار داشت: حضرت علی (ع) تربیت شده مکتب نبوی است و الگوی جامع و کامل برای مردان عالم است.
 
وی افزود: حضرت علی (ع)  شخصیتی برجسته است که پیامبر اکرم(ص) در موردش فرمودند علی به منزله هارون نسبت به موسی است برای من ؛ و در حدیثی دیگر بیان کرده من شهر علمم و علی(ع) دروازه آن است.
 
امام جمعه اهل سنت بیجار گفت:  این فضیلت و صدها فضیلت دیگر به عنوان کسی که همواره در رکاب پیامبر بوده است، پدری الگو و نمونه آشکاری از آینه تمام عیار پیامبر در جامعه که فرزندانی شجاع و دانشمند و امام تربیت کرده است.
 
ماموستا محمدیان ادامه داد: در زمانی که زمام امور در دست حضرت علی (ع) بود مشکلات فراوانی در جامعه روی می دهد که بسیاری از آنها پیکره اسلام را نشانه می رود از جمله وجود خوارج که درایت و رهبری در کنترل امور و حفظ اصول اسلامی نشان از روح بزرگ ایشان است که زبان و قلم از وصفش ناتوان می باشد.
 
وی عنوان کرد: نحله های انحرافی که هر کدام از طریقی با نقشه منافقین و دشمنان اسلام بعد از پیامبر (ص) در حال ریشه دواندن در امت اسلامی بود مدیریت سیاسی سیدنا علی و آگاهی بخشی مردم جامعه توسط ایشان واقعیت ها را آشکار ساخت و شالوده اصلی دین حفظ گردید.
 
امام جمعه اهل سنت بیجار تاکید کرد: الگو برداری از درایت سیاسی و مدیریت جهادی اجتماعی اقتصادی فرهنگی حضرت علی (ع)  بهترین راهکار برای رفع مشکلات در کشور توسط دولتمردان است نه سرسپردگی و تسلیم استکبار شدن.
 
ماموستا محمدیان بیان داشت: در در عصر امام علی(ع)  دشمن در تلاش برای تغییر اندیشه ها و سبک زندگی مردم جامعه بود که الگو بودن خانواده و فرد امام جامعه و تبیین حقایق و برنامه های دشمن توسط حضرت ایشان و ملزم کردن کارگزاران نظام در رویه زندگی با تأسی از پیامبر صلوات الله علیه وآله وسلم راهکار بنیادین پیشگیری از اضمحلال فرهنگ مدنی و سبک زندگی اسلامی بود.
 
وی ادامه داد: نقش پدر گونه برای جامعه و حفظ جایگاه پدر به عنوان پشتیبان و آموزگار فرزندان در خانواده و حفظ مرجع بودن برای افراد و عموم مردم و دلسوزی های بی حد و مرز و خیرخواهی برای اصلاح رفتار همگانی و ملزم بودن به اصول اسلامی بهترین الگوهای رفتاری اعتقادی است که هر فردی در جامعه باید از حضرت علی علیه السلام به عنوان نمونه ای از اولیای الهی برای خود برای به سعادت رسیدن در دنیا و آخرت و حفظ بنیان خانواده و جامعه سالم و داشتن زندگی پر از برکت، الگوبرداری کند.
 
امام جمعه اهل سنت بیجار خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را در مدینه به عنوان برادر خود انتخاب فرمود؛ او را بمنزله هارون نسبت به موسی معرفی کرد، و دوستداران ایشان را دوست داشتنی و دشمنانش را شقاوتمند و بدبخت اعلام کرد ، محبان علی علیه السلام را مومن و کینه توزان نسبت به ایشان را منافق شناساند و . . . آیا او الگویی کامل در همه امور و مورد تأیید خدا و رسولش نیست!
 
ماموستا محمدیان گفت: حضرت علی (ع) آینه اصلاح همه نیازهای فردی و اجتماعی از جانب خدا و پیامبر برای همه ماست، خداوند متعال ما را از محبان واقعی و رهروان مخلص ایشان گرداند.
 
امامجمعه بانه:
امام علی(ع) شخصیتی کم نظیر در دنیای اسلام و یاور راستین پیامبر(ص)
 
 
 
ماموستا عبدالرحمن خدایی، امام جمعه بانه در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر اظهار کرد: حضرت علی(ع) با پرورش نیکوترین فرزندان در مکتب آزادگی و انسانیت نیز برای پدران جهان برترین نمونه و الگو است، از این رو، فرخنده زاد روز یگانه مولود کعبه، شایسته ترین روز برای گرامیداشت مقام پدر است، پدرانی که می کوشند فرزندان این مرز و بوم را به شایستگی پرورش دهند و با حق و حقیقت آشنا کنند.
 
وی افزود: رجب سرآغاز طلوع خورشید زندگی بزرگ مردی است که آغازگر امامت و مظهر عدالت و خداپرستی و تربیت یافته در مکتب نبوت است که با سلوک و گفتار و رفتار و منش خویش، دل‌های تشنه حقیقت را از چشمه لایزال الهی سیراب ساخته است.
 
ماموستا خدایی با بیان اینکه امام علی(ع) شخصیتی کم نظیر در دنیای اسلام است گفت: حضرت امیر المومنان (ع) شخصیت  بزرگ در عالم اسلام و پس از حضرت محمد (ص) از عالی ترین انسان ها به شمار می رفت، ایشان در خانواده پیامبر (ص) رشد کرده و به وسیله نبی مکرم اسلام (ص) تحت تعلیم و تربیت قرار گرفت و شخصیتی بود که در تمامی زمینه‌ها کم‌نظیر بود.
 
وی عنوان کرد: مرور زمان بسیاری از چهره های بزرگ تاریخی را کهنه و یا به فراموشی می سپارد و جز نامی از آنان در لابلای تاریخ نمی گذارد، اما در این میان برخی از چهره ها را نه تنها مرور زمان کهنه نمی کند بلکه روز به روز آنان را روشن تر و زنده می سازد، یکی از کسانی که مرور زمان وجود او را روشن تر و نیاز به شناخت وی را ضروری تر می سازد، انسان کامل، امام علی بن ابیطالب(ع) می باشد.
 
ماموستا خدایی تاکید کرد: بدون تردید امروزه انسان های تشنه عدالت و معنویت بیش از هر روز دیگر به الگو قرار دادن شخصیت حضرت امیر(علیه السلام) نیازمند است و این امر بستگی به شناخت و آگاهی همه جانبه از افکار، اندیشه ها و سیره و منش آن حضرت می باشد، امید است که پروردگار بزرگ زمینه های الگوگیری آن حضرت را بیش از این به ما عنایت فرماید.
 
وی ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب، سال‌روز ولادت با سعادت حضرت علی(ع)، بزرگ‌مرد عدالت و معنویت، مظهر شجاعت و انسانیت، روز پدر را به همه‌ی پدران شفیق، رفیق، صدیق، مهربان، دل‌سوز و زحمتکش استان کردستان  شادباش گفت و بیان کرد: امید است که در سایه الطاف حضرت حق از رهروان صدیق آن امام همام باشید.
 
امام جمعه دهگلان:
حضرت علی(ع) یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های عالم اسلامی است
 
 
 
ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی با اشاره به 13رجب سالروز ولادت با سعادت حضرت علی (ع) بیان داشت: حضرت علی(ع) شخصیتی تربیت‌یافته در دامن پیامبر گرامی اسلام(ص) است که در تمام دوران رسالت پیامبر همواره در رکاب پیامبر اسلام(ص) برای دفاع از اسلام و اعتلای کلمه وحدت مبارزه کرده و افتخارات فراوانی برای اسلام آفریده و احادیث و روایات رسیده از پیامبر اعظم در رابطه با شخصیت علی(ع) بیانگر عظمت و مقام والای آن حضرت نزد پیامبر اکرم(ص) است.
 
وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) یکی از بزرگمردان و برجسته‌ترین شخصیت‌های عالم اسلامی است گفت: امام علی(ع) از یاران نزدیک پیامبر اسلام است و نزد اهل‌سنت جایگاه بسیار بزرگ و والایی دارد.
 
امام جمعه دهگلان با تأکید بر اینکه باید ویژگی‌های شخصیتی حضرت امام علی(ع) برای نسل جوان تبیین شود، اظهار داشت: احترام به اهل‌بیت رسول الله(ص) و حرمت نگه‌داشتن آنها، ریشه عمیقی در فرهنگ و اعتقادات اهل‌سنت داشته است و باید این مسیر تداوم داشته باشد.
 
ماموستا محمدی با بیان اینکه حضرت علی(ع) به عنوان یکی از اصحاب پیامبر(ص) و خلفای راشدین با وجود اختلاف در میان اصحاب در هنگام وفات پیامبر توانست برای جلوگیری از اختلاف و تفرقه میان مسلمانان خط مشی مصلحانه در بر گیرد و در زمان خلافت ثلاثه حضرات ابوبکر، عمر و عثمان به عنوان مشاور در کنار خلفای راشدین باشد.
 
امام جمعه مریوان:
خب و عشق به حضرت علی(ع) یکی از پایه های اصلی اتحاد مسلمانان است
 
 
 
ماموستا مصطفی شیرزادی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشتن: امام علی(ع) اسوه‌ای جامع و انسانی‌ و الگویی همیشه جاودان برای نسل امروز و فرداهای جامعه بشریت است.
 
وی افزود: شخصیت ممتاز حضرت علی(ع) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای وحدت مسلمانان  امروزه  می تواند راهگشا برای مسلمانان و یک الگوی علمی و کاربردی برای اتحاد جهان اسلام باشد.
 
ماموستا شیرزادی گفت: حضرت علی(ع) یک شخصیت فوق مذهب و آیین و دین است، از این جهت امروز  باید اخلاق این حضرت را  به عنوان الگو و سرمشق قرار دهیم و به آن عمل کنیم.
 
وی با بیان  اینکه حضرت علی(ع) یکی از  برجسته‌ترین شخصیت‌های عالم اسلامی است، افزود: امام علی(ع) از یاران نزدیک پیامبر بزرگ اسلام و نزد اهل‌سنت جایگاه بسیار بزرگ و والایی دارد.
 
 این ماموستای اهل سنت عنوان داشت: امام علی علیه السلام به تمام معنا، قانون مدار و مجری قانون الهی بود و در این راه میان خودی و غریبه تفاوتی نمی گذاشت و اگر کسی برخلاف قانون عمل می کرد، بدون در نظر گرفتن موقعیت و مقام وی، حدود الهی و قانونی را بر وی اجرا می کرد و هیچ واسطه و شفاعتی را نمی پذیرفت.
 
وی عنوان کرد: در هر قلبی که محبت علی (ع) باشد ایمان نیز خواهد بود و هر جا عشق به علی (ع) باشد عدالت و حق نیز وجود دارد.
 
امام جمعه سنندج:
حضرت علی(ع) اسوه عدالت و مجاهدت برای مسلمانان در طول تاریخ است
 
 
 
ماموستا فایق رستمی در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی، اظهار کرد: اسلام جامع ترین و کامل ترین برنامه را به انسان ها ارائه کرده است و هرگاه مسلمانان به این آموزه های هویت بخش توجه کرده اند توانسته اند قله های عظیم علم و اقتدار را فتح کنند.
 
وی افزود: مسلمانان صدر اسلام با تأسی از منویات پیامبر اکرم(ص) بنیان جامعه ای را بنا نهادند که به مدینه فاضله رسول الله(ص) مشهور شد و با حاکم شدن آموزه های اسلامی در آن زمان بسیاری از ملل تحت تأثیر دین جامع و کامل اسلام قرار گرفتند.
 
امام جمعه سنندج تصریح کرد: نقش بزرگان دینی همچون حضرت علی(ع) در نشر آموزه های اسلامی کلیدی و ویژه بوده و ایشان دارای جایگاه والایی در بین همه مسلمانان هستند.
 
ماموستا رستمی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) علاوه بر اینکه پسر عمو و داماد رسول الله(ص) و از اصحاب ایشان محسوب می شوند در مدیریت جامعه اسلامی نیز پس از رسول الله(ص) خلافت بر مسلمین را برعهده داشته و در بسیاری از ممالک آن زمان تلاش هایی را در مسیر نشر اسلام و آموزه های قرآنی انجام دادند.
 
وی افزود: سیره و زندگی حضرت علی(ع) به عنوان مجاهدی خستگی ناپذیر و عادلی واقعی برای همیشه تاریخ الگویی عملی برای مسلمانان بوده و همه پیروان مذاهب اسلامی بر این امر واقفند.
 
امام جمعه سنندج تأکید کرد: در این برهه زمانی که دشمنان چشم طمع به منافع مسلمانان دوخته اند باید با تأسی از سیره بزرگانی همچون حضرت علی(ع) به مجاهدت و مقابله با توطئه دشمنان و خوارج زمان بپردازیم.
 
امام جمعه اهل سنت قروه:
امام علی (ع) محور وحدت و محک ایمان مسلمانان است
 
 
 
ماموستا ملاهاشم نوری امام جمعه اهل سنت قروه امروز و در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه والای امام علی (ع) در میان مسلمانان اظهار داشت: امام علی (ع) داماد پیامبر اسلام و از صحابه اصلی ایشان بودند که نقش ویژه ای در تثبیت دین اسلام داشتند و جایگاه والای ایشان در میان مسلمانان شیعه و اهل سنت جایگاه بخصوص و ویژه ای است.
 
وی با تبریک فرارسیدن ولادت امام علی (ع) و تبریک روز پدر، ادامه داد: امام علی (ع) برای تمامی مسلمانان نقش یک پدر را داشتند و ما در تاریخ اسلام می بینیم که ایشان چگونه از فرزندان شهدای صدر اسلام سرکشی می کردند و چگونه زندگی خود را صرف رسیدگی به امور فقرا و ایتام می نمودند.
 
امام جمعه اهل سنت قروه خاطر نشان کرد: جایگاه و شخصیت والای امام علی (ع) نه تنها مورد توجه مسلمانان قرار گرفته است و به عنوان الگویی کامل در تمام زندگی خود از آن استفاده می کنند بلکه بسیاری از نظریه پردازان و دانشمندان جهان نیز با اذعان به شخصیت والای امام علی (ع) ایشان را حقیقتی تمام و کمال می دانند.
 
به گفته ماموستا نوری حضرت امام علی (ع) شخصیت والایی در دین اسلام هستند که در محضر پیامبر اسلام و در منزل ایشان رشد کرده اند و معلومات ایشان از وجود نازنین پیامبر اسلام (ص) سرچشمه می گیرد و ما می بینیم که در چندین مورد رفتار امام علی (ع) مورد تحسین قرآن نیز قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: ایشان اولین کسی است که در دین اسلام به رسالت پیامبر اسلام (ص) ایمان آورد و باید گفت امام علی (ع) دارای ابعاد گسترده شخصیتی است و شخصیت ایشان هنوز شناخته نشده است
 
وی با بیان اینکه پیامبر اسلام می فرمایند من شهر علم هستم و امام علی(ع) درب این شهر هستند، افزود: امام علی(ع) محور وحدت در امت اسلامی هستند که دارای علم و توان و درایت خاصی بوده اند و مسلمانان از علم و دانش و آگاهی ایشان بهره می برند 
 
ماموستا نوری افزود: ایشان در بیان و بلاغت سرامد تمامی علما است و تمامی نسل سادات و اولاد پیامبر اسلام را خداوند متعال به نسل امام علی(ع) انتقال داده است که این از فضایل امام علی است.
 
به گفته ماموستا نوری امام علی(ع) محک ایمان مسلمانان است و کسی که بغض امام علی را در دل دارد منافق است  و کسی که حب امام علی (ع) را در دل داشته باشد مسلمان واقعی است.
 
ماموستا راستی:
امام علی(ع) در دیدگاه اهل‌سنت از جایگاه والایی برخوردار است
 
 
 
ماموستا امین راستی برجسته اهل سنت سنندج در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با اشاره به جایگاه امام علی (ع) اظهار داشت: حضرت علی (ع) یکی از شخصیت های بزرگی است که حضرت رسول اکرم (ص) به عنوان برادر برای خود انتخاب کرد.
 
وی گفت: مولا متقیان امام علی (ع) مصداق بارز درخت شجره ی طیبه ای است که شاخ و برگش تا صدرالمنتهی رسیده است چرا که دارای یک شخصیت منحصر به فردی است که در دانشگاه نبوت در بیت الرساله در کنار پیامبر اکرم تمام قله های علوم را فتح کرده است.
 
ماموستا راستی با بیان اینکه تمام مسلمانان اهل سنت و اهل تشیع حضرت علی (ع) را دوست دارند و احترام به این بزرگ‌مرد را وظیفه خود می دانندگفت: من هیچ حدیثی را ندیده ام که در فضایل حضرت علی(ع) در کتب روایی شیعه آمده باشد، ولی در کتب سته اهل سنت موجود نباشد.
 
وی اضافه کرد: امام علی(ع) از صحابه رسول خدا و از دیدگاه اهل‌سنت از جایگاه والایی برخوردار است  لذا همه انسان‌ها باید از مسیر و راه حضرت علی(ع) پیروی کنند و یقیناً تداوم این راه، سبب شده که علاوه‌ بر تقویت وحدت و همدلی جامعه اسلامی، دشمنان هیچ‌گاه نتوانند میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کنند.
 
به گفته ی این عالم برجسته اهل سنت سنندج؛ همه افراد و جوانان می توانند برای موفقیت در زندگی‌شان، ادامه‌دهنده راه و رسم ایشان باشند.
 
انتهای پیام/


برچسب ها :

الگوبرداری مدیریت جهادیعلمای اهل سنتولادت حضرت علی(ع)

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی